Bekijk het origineel

Kruideniers zetten ruim 50 min. om aan premie-artikelen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kruideniers zetten ruim 50 min. om aan premie-artikelen

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — De verkoop van premie-artikelen via zegeltjes van de kruidenier is een zaak geworden van meer dan vflftig miljoen gulden.

Sinds Albert Heijn er in 1962 als eerste mee startte, past nu elk groot kruideniers(filiaal)bedrijf dit systeem toe, met kleine onderlinge variaties. Het vrijwillige filiaalbedrijt A & O kondigt vandaag aan, dat het ook op dit terrein meer gaat doen.

Marktonderzoekers schatten de omzet aan premie-artikelen van Albert Heijn op ƒ 25 miljoen en die van De Gruyter op ƒ 12 miljoen. Het vrijwillig filiaalbedrijf Vivo komt tot een totaal van ruim 7 miljoen. SRV, de Spar en A en O komen elk jaar naar schatting op een omzet van rond ƒ4 1/2 miljoen. Bij Albert Heijn wordt de omzet premie-artikelen gewoon opgeteld bij de kruideniersverkopen. Het concern zelf verstrekt geen cijfers.

Sommige bedrijven als Albert Heijn en Vivo hebben inkoop, opsl&g en verzending van premie-artikelen in eigen beheer, anderen laten alles over aan verzendhuizen.

„Wij bieden de premie-artikelen aan tegen groothandelsprijzen", zegt een woordvoerder van A en O. „Maar er zijn ook bedrijven die op deze activiteit nog winst maken."

Bij sommige kruideniers moet de huisvrouw een hoeveelheid zegeltjes plus een bedrag in contanten voldoen voor de artikelen. Bij anderen krijgt men na inlevering van zegels bewijsjes die na betaling recht geven op premie-artikelen.

CONTANTEN

„Betaling in contanten plus zegels heeft het meest succes, volgens A en O. De huisvrouw bagatelliseert namelijk het bedrag aan zegeltjes en let voornamelijk op wat ze in contanten moet bijbetalen. Verscheidene fabrikanten als Phüips en Kodak hebben in het verleden wel eens bezwaren gemaakt tegen opneming van hun produkten in de groep premie-artikelen maar vnn lieverlede heeft men er meer vrede mee gekregen. Talrijke middenstanders zien met lede ogen hun omzet dalen door de ontwikkeling van dit premiestelsel. „Het is wel eens voorgekomen dat een meubelstuk via een kruidenier zo goed werd verkocht dat de meubelwinkeliers de verkoop ervan opeisten bij de fabrikant op straffe van verbreking van de relatie met hem.

GEEN GEJUICH

„De meerderheid van de middenstanders juicht dit systeem niet toe", zegt de voorzitter van het Koninklijk Verbond van Ondernemers (KV0), mr.. Geurtsen, „ook al doen velen, bijvoorbeeld kruideniers van vrijwillige filiaalbedrijven, er aan mee. .Sommigen van hen willen liever niet maar worden gedwongen door de concurrentie.

Ons grote bezwaar is, dat deze premie-artikelen juist de krenten uit de pap zijn, de klantentrekkers. Als de gedupeerde winkeliers deze uit hun verkoop verliezen, krijgt hun omzet een flinke deuk." ren een aantal klapstoelsn, behorende De gewonden zijn nsar een ziekenhuis bij een kiosik, in hun auto ie laden. (ADVERTENTIE) gebracht. Over de identiteit van het slachtoffer en over de oorzaak van de brand is nog niets bekend. Het pension is een vroegere winkel van drie verdiepinsen. Het pand bleek 15

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Kruideniers zetten ruim 50 min. om aan premie-artikelen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken