Bekijk het origineel

Passagiersvervoer in dalende lijn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Passagiersvervoer in dalende lijn

Steun aan ^Zestienhoven^ weggegooid geld ?

2 minuten leestijd

Vanuit de Tweede kamer is aan minister Westerterp van verkeer en waterstaat gevraagd of hij weinig redenen, ook economische, ziet voor een verder rekken van het verliesgevende voortbestaan van de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven. Deze vraag komt voor in het thans gepubliceerde verslag over een door de regering in Juni jongstleden voorgestelde wijziging van de begroting 1971 van het ministerie van verkeer en waterstaat.

In de toelichting op die wijziging deelde minister Westertero mee, dat de regering besloten had vanaf 1971 Zesöenhoven financieel te steunen en voor dat jaar alsnog ƒ 1.665.000 aan subsidie uit te trekken.

De talrij,ke leden lieten in het verslag zetten dat zij de toelichting van minister Wesferterp bij de begrotingswijziging enigszins misleidend achtten waar deze spreekt over een flinke toeneming van het passagiersvervoer op Zestienhoven! in 1870.

Sindsdien is immers een daling van dat vervoer met ongeveer 20 procent opgetreden. Deze daling, aldus de talrijke leden, is niet het gevolg van het optrekken van de tarieven van Zestienhoven tot het niveau van Schiphol; maar eerder het gevolg van de nabijheid van Schiphol.

De afstand tussen de Overschiese Doenkade, waar het vliegveld ligt en de Schipholafslag is 35 minuten. In de toekomst zullen Rotterdammers via de Sehipholspoorlijn snel naar Schiphol kunnen reizen. Talrijke leden vragen dan ook aan minister Westerterp of hij van mening is dat de conclusie gerechtvaardigd is dat Schiphol, ook los van iedere discussie over de plaats van de tweede nationale luchthaven een uitstekende luchthaven voor Rotterdam is.

In het verslag wezen talrijke leden er op, dat door gebrek aan belangstelling van luchtvaartmaatschappijen in de periode 1965 tot 1972 voor Zestienhoven een cumulatief verlies van ƒ 29 miljoen Is berekend. De werkelijke verliezen zijn veel groter, omdat de grond tegen een zeer lage historische prijs is ingezet.

Gevraagd is aan minister Westerterp of bij het nemen van de beslissing over de subsidiëring van Zestienhoven ook rekening is gehouden met de ongelukkige ligging van het vliegveld (weinig ruimte voor voorzieningen ten behoeve van voor- en natransport, serviceverlening en dergelijke) en de omstandigheid dat Rotterdam grond voor woningbouw nodig heeft, een behoefte waarin Zestienhoven door zijn ligging vlakbij het stadscentrum en de relatief lage kosten volgens de talrijke leden uitstekend kan voorzien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Passagiersvervoer in dalende lijn

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken