Bekijk het origineel

Begeren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Begeren

4 minuten leestijd

In een advertontie van een reclamebureau kwam onlangs een bijbeltekst voor. Gij zult niet begeren, iets dat van uw naaste is, zo begon de advertentie. Maar, werd verder opgemerkt, er zijn mensen die beweren dat dat tegenwoordig niet meer geldt. „Gelukkig, want wij zijn begeerte-opwekkers. Behoefte-kwekers. Verleiders". Aldus genoemde advertentie. Het verwerpelijke karakter van tal van moderne reclame-activiteiten werd daarmee wel bijzonder duidelijk gemaakt. Op zichzelf is er natuurlijk niets tegen reclame. Door de reclame krijigt de consument een overzicht van wat er te koop is en die consument weet ook wel dat hij die reclameteksten allemaal met een korreltje zout moet nemen. Vrij veel van de moderne reclame appelleert echter aan verkeerde verlangens en motieveni in de mens. Dat betreft bepaald niet alleen de sex in de reclame. Evenzeer tracht de reclame ontevredenheid op te wekken, appelleert zij aan het verlangen om beter, groter, vlugger, rijker oof knapper te zijn dan de ander. Als je buurman of je collega's dit of dat hebben, dan kun jij toch ook niet achter blijven. Desnoods koop je het maar of afbetaling. Dat is de teneur van vrij veel reclame. Het zou echter onjuist zijn om deze kwalijke kanten van de reclame geïsoleerd te beschouwen. Heel onze maatschappij is sterk gericht op het opwekken van begeerten, het aankweken van ontevredenheid en het aanmoedigen van hebzucht. De mens wil steeds meer, maar telkens als hij dat meerdere bereikt heeft, blijkt dat tegen te vallen en verlangt hij naar nog meer. Als men zo de berichten eens nagaat lijkt het wel alsof iedereen achtergesteld is. Arbeiders, boeren, studenten, middenstanders, ambtenaren en ondernemers, allemaal vinden ze dat ze tekort komen, dat hun onrecht aangedaan wordt. Actiegroepen rijzen dan ook als paddestoelen uit de grond uit. In politiek opzicht komt deze ontevredenheid zowel van links als van rechts. Zeker heeft het liberalisme èn in theorie èn in praktijk het nastreven van het eigenbelang en de hebzucht voorop gesteld. Met name in de vorige eeuw hebben we kunnen zien tot welk een ellende dit ongebreidelde winststreven heeft geleid. Maar ook de linkse partijen en actiegroepen zijn gericht op het aankweken van ontevredenheid, het bevorderen van de hebzucht en het „bewust maken" van achterstanden en onrechtvaardigheden. Men begeert het inkomen en het bezit van ziijn naaste. Werd vroeger wel gesteld dat niets waar te voor stond, goed was, behalve tevredenheid, thans klinkt dat vele mensen als een vloek in de oren. Er lijkt wel niets ergers te zijn dan tevredenheid. De mondige mens van deze tijd steekt immers zijn eisen niet onder stoelen of banken, maar laat die luidkeels horen. Eventueel met het dreiganent erbij dat hij tot harde acties zal overgaan als ze niet onmiddellijk ingewilligd worden. Waar alle mensen in ons land het in materieel opzicht toch een stuk beter hebben dan vroeger, daar zou men toch meer tevredenheid kunnen verwachten. Het tegendeel is echter waar. Het lijkt wel of de mensen nog nooit zo ontevreden geweest zijn als thans. Zo zien we ook hier dat in de dingen van deze wereld geen duurzame bevrediging te vinden is. „Doch de godzaligheid — zo leert ons de Schrift — is een groot gewin met vergenoeging. Want wij hebben niets in de wereld gebracht; het is openbaar dat wij ook niet kunnen iets daaruit dragen. Maar als wij voedsel en deksel hebben, wij zullen daarmede vergenoegd zijn. Doch die rijk willen worden vallen in verzoeking en in de strik en in vele dwaze en schadelijke begeerlijkheden, welke de mens doen verzinken in verderf en ondergang. Want de geldgierigheid is een wortel van alle kwaad".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Begeren

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 september 1973

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken