Bekijk het origineel

Kaper KLM-toestel onschadelijk gemaakt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kaper KLM-toestel onschadelijk gemaakt

PILOOT EN STEWARDES OVERMEESTEREN GEESTESZIEKE WESTDUITSER

4 minuten leestijd

SCHIPHOL — Een poging om gistermiddag een KLM-toestel te kapen tijdens de vlucht van Düsseldorf naar Schiphol is mislukt.Gezagvoerder Hein Kegel (40) en stewardess Irene de Wilde (28) maakten de kaper onschadelijk zonder dat iemand van de 27 passagiers het merkte.

De DC-9 Brussel landde nog geen tien minuten na de verijdelde kaping veilig op Schiphol. De kaper is door de rijkspolitie dienst luchtvaart gearresteerd. Het is de 35-jarige Franz-Josef Stremmer uit Kirchhellen in West-Duitsland.
De man blijkt vier weken geleden te zijn ontslagen uit een kliniek voor geesteszieken in Munster en werd door de politie gezocht. Hij moest zich regelmatig voor controle melden, maar deed dat niet. De artsen beschouwden hem als gevaarlijk.
Het KLM-toestel was juist de Nederlandse grens gepasseerd, toen de kaper stewardess Irene de Wilde met een pistool dwong naast hem te komen zitten en een brief te lezen. In de brief, die erg onsamenhangend was geschreven, stonden de eisen van de man.
Gezagsvoerder Kegel veranderde, nadat hij in de cockpit de brief vluchtig had gelezen, de koers van het toestel en vloog richting Keulen, zoals de kaper had geëist. Hij ging daarna met de stewardess naar de kaper in de passagierscabine. De man zat op een van de zitplaatsen bij het venster.
„Kort daarna was de kaper onschadelijk. Hoe dat is gebeurd, kan ik niet zeggen. Andere luchtvaartmaatschappijen kunnen nu misschien in het vervolg met die methode hun voordeel doen", aldus majoor E. E. Gerritsen van de rijkspolitie. Ook de KLM liet zich niet uit over de manier waarop de kaping werd verijdeld. Gezagvoerder Kegel zei alleen: „We hebben veel baat gehad bij de veiligheidsinstructies, die de stewardess toevallig kortgeleden op een speciale cursus had gehad". In zijn even verwarde als uitvoerige brief, waarin de kaper zich beklaagde over een „onmenselijke behandeling door de geheime dienst van WestDuitsland", eiste de man o.a. de vrijlating van Ulrike Meinhof, een van de hoofdpersonen van de gevreesde Baader-Meinhof-groep, het aftreden van bondskanselier Willy Brandt, een bedrag aan geld en een vrije aftocht.
Voorts verlangde hij van de piloot dat deze boven de luchthaven Keulen-Bonn zou gaan vliegen om deze eis via de radio en de verkeerstoren aan de Westduitse autoriteiten door te geven. Het vliegtuig zou daarna moeten landen op het vliegveld Bitburg in de Eiffel. Als dit om technische redenen niet mogelijk zou zijn wilde de kaper naar een Franse, Nederlandse of Zweedse luchthaven. De stewardess vertelde na het avontuur dat zij kort na de start door de cabine van het vliegtuig naar achteren liep. De kaper zat achterin. „Toen ik hem in het voorbijgaan aankeek, richtte hij een pistool op mij. Ik bekeek het zo nauwkeurig mogelijk en zag dat het beslist geen plastic speelgoed was. Hij stak mij de brief toe en snauwde „Lezen". Mevrouw De Wilde ging op een stoel zitten en begon de brief te lezen. Al die tijd bleef het pistool op haar gericht. Nadat zij hem gelezen had, vroeg zij hem of zij de brief aan de captain zou laten lezen. Hij stemde toe, waarop de stewardess naar de cockpit ging. De kaper bleef rustig zitten.
Nadat de captain de brief gelezen had, waarschuwde hij de verkeerstoren van Schiphol en maakte hij met de stewardess de kaper onschadelijk. De DC-9 taxiede na de veilige landing op Schiphol naar het platform. De 27 passagiers werden met een bus naar een ontvangstkamer op de luchthaven gebracht. Zij bemerkten daar pas, toen hun een drankje werd aangeboden, wat er tijdens de vlucht was gebeurd. Niemand had iets gemerkt. De kaper werd door enkele rechercheurs in het toestel gearresteerd en met een politie-auto naar het bureau op de luchthaven gebracht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Kaper KLM-toestel onschadelijk gemaakt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 oktober 1973

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken