Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gekaapt vliegtuig op Schiphol in brand

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gekaapt vliegtuig op Schiphol in brand

Passagiers in veiligheid

5 minuten leestijd

Na spannende uren meegemaakt te hebben zijn gisteravond alle 92 passagiers en 10 bemanningsleden van een gekaapte Engelse Viscount-10 in veiligheid. Het vliegtuig, dat op Schiphol was geland is door de kapers in brand gestoken, waarna de onverlaten werden gearresteerd door de Rijkspolitie.

De passagiers, onder wie een aantal kinderen en een twee weken oude baby van een Australisch echtpaar, hebben het toestel meteen, nadat de kapers het op de startbaan in brand hadden gestoken, in grote haast via glijgoten verlaten. Zij renden voor hun leven.

Ook de twee kapers, volgens sommige passagiers waren het er drie, renden uit het brandende toestel. Volgens majoor Gerritsen van de Rijkspolitie weigerden ze na hun arrestatie iets te zeggen.  Tegenover de passagiers hadden de kapers gezegd te behoren tot de „Youth national liberation front".

Het luchtverkeer op Schiphol werd zondag kort -voor de landing van het gekaapte toestel gestaakt. Schiphol was hermetisch afgesloten. Niemand kon erin of eruit. Alle beschikbare brandweerauto's en ziekenwagens op Schiphol werden naar baan 19 rechts — de Zwanenburgbaan — gedirigeerd. De ziekenhuizen in de omgeving werden gewaarschuwd. Later. bleek, dat waarschijnlijk slechts twee passagiers licht gewond waren geraakt.

De passagiers werden, nadat zij uit het toestel waren gerend, opgevangen door KLM-personeel. De KLM behartigt op Schiphol tde belangen van de British Airways. Zij waren allen op kousevoeten. De kapers hadden hen in het vliegtuig gedwongen hun schoenen uit te trekken en met de handen omhoog te gaan zitten.

De luchtreizigers kregen een maaltijd aangeboden. Journalisten, die de passagiers wilden interviewen, werden door de Rijkspolitie op nogal hardhandige wijze gestoord.

British Airways had inmiddels besloten een ander vliegtuig naar Schiphol te sturen om de passagiers en bemanning van de gekaapte VC-10 op te halen en naar Londen te brengen. Zondagavond werd verwacht, dat dit toestel om middernacht op Schiphol zou landen.

UIT BOMBAY

De kapers hebben zich zondagmiddag anderhalf uur na de start uit Beiroet, van het toestel meester gemaakt. De VC-10 kwam uit Bombay en was op weg naar Londen. Het Is niet precies bekend waar zij zijn ingestapt. Volgens de passagiers in Beiroet, maar Libanese autoriteiten hebben dit ontkend.

De kapers, die nauwelijks Engels spraken en via een tolk of bemiddelaar met de bemanning contact onderhielden, maakten duidelijk op Schiphol te willen landen. Ondanks de weigering van de luchthavenautoriteiten om het toestel te laten landen, landde de VC-10 om even over zessen op de Zwanenburgbaan.

Direct daarna maakten de kapers flessen whisky en gin kapot en gooiden de inhoud over de vloer. Zij draaiden de kranen van de zuurstoftoevoer open en vroegen tegelijk de bemanning alle noodmaatregelen te nemen om zo snel mogelijk het vliegtuig te verlaten. De kapers waren gewapend met handgranaten en pistolen.

Bij elke deur en uitgang zetten zij explosieven, die in hun koffers verborgen zouden hebben gezeten.

IN BRAND

Toen al dikke rookwolken rond het vliegtuig hingen, verlieten de passagiers in allerijl het toestel, daarbij geholpen door de kapers. Even later meldde de verkeerstoren, dat ook de kapers naar buiten waren gerend. Op de landingsbaan waren zij nog bijna meegenomen door een bus, waarvan de chauffeur niet in de gaten had dat het om de kapers ging. Later heeft de Rijkspolitie op Schiphol beide mannen gearresteerd.

Tijdens de brand hebben zich geen ontploffingen voorgedaan. De brandweer pakte de brand aanvankelijk alleen van de buitenzijde aan, omdat de kapers hadden gezegd, dat de bommen aan boord binnen enkele minuten zouden ontploffen.

Toen zich enkele kleine explosies voordeden, besloot men niemand de VC-10 te laten binnengaan. Na twintig minuten lukte het de Schipholbrandweer de brand te blussen.

De motoren van het toestel waren intussen blijven draaien. Een boordwerktuigkundige is na de blussing In het vliegtuig gegaan om ze af te zetten.

Na de blussing van de VC-10 en de arrestatie van de kapers is het snel weer rustig geworden op en rond Schiphol. De afzetting van de toegangswegen naar de luchthaven werd opgeheven.

Ongeveer een kwartier voor de landing van het BA-toestel was voor de politie op Schiphol de alarm-situatie ingegaan, zo vertelde later de heer De Boer, plaatsvervangendcommandant van de luchthavenpolitie tijdens een persconferentie. Hij zei, dat er nog steeds niet 100 procent zekerheid bestaat of er slechts twee kapers aan boord waren. „Vandaar de manoeuvres, die wij steeds uitvoeren". De politie ontruimde namelijk na afloop van het gebeuren af en toe de ruimten, waarin zich journalisten en passagiers bevonden. Zij werden dan nog eens ondervraagd.

MOTIEF

Over het algemeen weigerden de kapers commentaar te geven. Het was zondagavond nog steeds niet duidelijk wat nu het motief van de kapers is geweest. Tegenover de passagiers en de politie hebben zij daarover niets losgelaten.

Maar uit een gesprek tussen kapers en de verkeerstoren op Schiphol is gebleken, dat de kaping was gericht tegen Engeland en Amerika, omdat — zeiden de kapers — deze landen Israël hebben geholpen in de jongste oorlog in het Midden-Oosten. Zij waarschuwden er tijdens dat gesprek voor, dat er nog meer van dit soort kapingen kunnen worden verwacht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 maart 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Gekaapt vliegtuig op Schiphol in brand

Bekijk de hele uitgave van maandag 4 maart 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken