Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nederlands bedrijf bouwt bruggen in Afrika

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nederlands bedrijf bouwt bruggen in Afrika

4 minuten leestijd

Het constructiebedrijf De Groot International te Zwijndrecht heeft in vier en een halve maand een brug gebouwd over de Nijl bij Juba in Zuld-Soedan. Op 15 maart jl. werd met veel tam-tam de bailey-brug: door generaal Numeiry geopend. Onderscheidingen „Knight in the order of the Blue and the White Nile" werden hierbij uitgereikt aan enkele Nederlanders die zich hadden bezig gehouden met de bruggebouw.

„Wij zeggen nooit nee", aldus adjunct-directeur M. C. Baam van De Groot Montage BV. „De risico's leken ons wel aanvaardbaar en dus hebben we daar die brug neergelegd". De directie van De Groot Montage zetelt in een oranjeldeurig noodgebouwtje op de „werf" langs de Merwede. De heer Baarn weet zich amper een uurtje vrij te maken om de vragen te beantwoorden. Men is al weer druk bezig met de voorbereiding van de bouw van een tweede brug over de Nijl naast de eerste. Voldeed deze niet? „Dat wel, maar ze is slechts enkele meters breed, zodat verkeer van beide richtingen niet tegelljktijdig kan oversteken".

Burgeroorlog

Na een burgeroorlog, die zich jarenlang voortsleepte, is Zuid-Soedan bezig zich te herstellen. De Verenigde Naties en andere internationale organisaties bieden hulp met omvangrijke hulpprogramma's. De beperkte infrastructuur van het enorme land is echter een grote moeilijkheid bij deze hulpacties. Een van de beruchtste obstakels werd tot voor kort gevormd door de oeververbinding over de Nijl bij Juba, de hoofdstad van Zuid-Soedan. Een zeer primitieve veerverbinding met beperkte capaciteit fungeerde als bottle-neck in de oost-west-verbinding met Juba. Zware vrachtauto's moesten worden afgeladen en de lading op kleinere worden gepakt, anders kon de pont het gewicht niet dragen.

Op verzoek van de VN heeft de Nederlandse regering het initiatief genomen door gelden ter beschikking te stellen en de Directie Bruggen van Rijkswaterstaat te verzoeken een ontwerp voor een vaste oeververbinding te maken.

Na een vrij korte periode van voorbereiding en overleg met de Soedanese autoriteiten, werden de benodigde metingen, peilingen en boringen verricht op de bouwplaats, kwam een ontwerp tot stand en werd de opdracht'tot uitvoering verstrekt. Het ontwerp voorzag in een enkelbaan bailey-brug met zes overspanningen van 43 meter, voorzien van twee voetpaden, vijf stalen brugpijlers. landhoofden met stalen damwanden en betonnen oplegbalken en keermuren, twee opritten met aansluiting op bestaande wegen, dus een complete oeververbinding.

Snelheid

Bij een aannemer werd dit gehele pakket als één opdracht ondergebracht nl. De Groot Montage b.v. te Zwijndrecht. De heer Baam legt uit, dat gedurende de gehele uitvoering en voorbereiding als primair uitgangspunt het begrip snelheid werd gehanteerd. De tijdsduur tussen opdracht en vertrek eerste transport uit Rotterdam bedroeg zeven weken, de transportduur Rotterdam-Juba om de Kaap was gemiddeld tien weken. Tussen aankomst eerste tremsport op de bouwplaats en de eerste oplevering van de brug verliep een veertien weken.

De Bailey-brug rust op 5 pijlers die zijn vastgeboord in de granieten bodem van de Nijl.
Het monteren van een bailey-brugconstructie kan betrekkelijk eenvoudig zijn; niet echter het monteren van de pijlers. Deze moesten worden bevestigd op de granieten rotsbodem van de Nijl, een snelstromende rivier met een diepte van vijf tot zeven meter. Dit probleem werd in het ontwerp zeer effectief opgelost door de pijlers te construeren als een klein booreiland, waarvan de buisvormige verticalen werden doorverbonden aan de bodem door er bevestlgingspalen door heen te voeren en deze over een lengte' van twee tot vier meter in de rots te boren, waarna de ruimte tussen verticaal en paal geïnjecteerd werd. Hierbij fungeerde de paal zelfs als eenmalige steenboor; de kop werd hiertoe voorzien van een vertanding met een slijtvaste bekleding, de aandrijving geschiedde met een hydraulische „boortol" van 45 pk vermogen.

Verzorging personeel

Een ander interessant aspect was het verzorgingsprobleem van het montagepersoneel. De Soedan is een onderontwikkeld land en kan slechts beschikken over beperkte faciliteiten, terwijl het beschikbare voedselaanbod uitsluitend is gericht op het plaatselijke consumptiepatroon. Als extra probleem kwam daar nog de tropische hitte bij met gemiddelde temperaturen van 38 graden Celsius. De oplossing werd gevonden in een eenvoudig tentenkamp met Afrikaans personeel (de beide koks werkten enkele weken bij Nederlandse families in Nairobi), voorzien van een kleine waterzuiveringsinstallatie, koelcontainers, douche- en toilettenten, het geheel ingericht op het bouwterrein aan de oostzijde van de Nijl. Juba ligt aan de westelijke oever.

Transport

Het transport van in totaal 900 ton brugonderdelen vormde een apart probleem. In drie zendingen ging de vracht, waaronder een mobiele kraan, een heiblok, onderdelen voor een drijvende bok en een werkbootje over zee naar Mom,bassa. Van daar over een afstand van 1.600 km over land via Uganda en Juba.

De montagteploeg, die het werk uitvoerde, was samengesteld uit een normale ploeg aangevuld met enkele specialisten, zoeils een bokkenschipper. een kraanmachinist, een elektricien, een heier en ziekenverzorger (geleend van het Havenziekenhuis in Rotterdam).
Bij de aanloop ontstond enige vertraging door het onklaar raken van een spoorwagon in Uganda. Dit oponthoud werd echter spoedig ingelopen en het werk kwam ruim voor het geplande tijdstip gereed. Op 15 maart werd onder enorme belangstelling van de plaatselijke bevolking de brug door de president van de Soedanese republiek generaal Numery geopend.


Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1974

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Nederlands bedrijf bouwt bruggen in Afrika

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1974

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's