Bekijk het origineel

Tweedagen-programma als educatief geheel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Tweedagen-programma als educatief geheel

VAN KEMENADE OVER PARTIËLE LEERPLICHT

3 minuten leestijd

De programma's voor twee dagen onderwijs en vorming voor werk^ide jongeren moeten een samenhangend geheel vormen van tenminste twee programma-onderdelen, waarin de persoonlijlie en maatschappelijke begdeiding in voldoende mate is gewaarborgd.

Zo heeft minister Van Kemenade van onderwijs en wetenschappen het begrip tweedagenprogramma omschreven in een nota aan de Tweede Kamer nu per 1 augustus de tweede dag partiële leerplicht voor vijftienjarigen wordt ingevoerd.In dit stadium, op weg naar een educatief geheel, waarin alle gewenste onderwijs- en vormingsmogelijkheden zitten' dienen zowel het vormingswerk als het beroepsbegeleidend onderwijs elk afzonderlijk ruimte te krijgen om binnen de eigen werksoort een verantwoord tweedagenprogramma op te bouwen. Onderwijskundig worden de mogelijkheden aanzienlijk verruimd zodra zo'n tweedagenprogramma wordt verwezenlijkt door een vormingsinstituut en een school voor beroepsbegeleidend onderwijs gezamenlijk, aldus de bewindsman.RICHTLIJN
De nota is ook als richtlijn gestuurd aan de instellingen die de partiële leerplicht mede uitvoeren. Minister Van Kemenade wil, dat de vaste Kamercommissies voor onderwijs en sociale zaken de nota gebruiken als basis voor het overleg dat hij en minister Boersma van sociale zaken op 17 juni met de Kamercommissies hebben.Minister Van Kemenade kondigt voorts aan nog een nota te sturen. Daarin komen overwegingen over verdere uitbreiding van de partiële leerplicht en over het vraagstuk vam de fintancierlng van de kosten- die verband houden met de inrldiüng van onderwijs-leersituaties in de bedrijven. Die situaties dienen er te komen in het kader van de maatschappijcomponent van het participatieonderwijs, dat nog tot ontwikkeling moet worden gebracht.Een werkgroep heeft de tweede dag partiële leerplicht voorbereid. Zij heeft de weg omschreven, waarlangs de bestaande programma's voor vorming en onderwijs kunnen worden uitgebouwd tot een educatief geheel. 
Daarin onderscheidt de werkgroep zes programma's, programma-onderdelen of typen programma's: motiverende, algemeen oriënterende, beroepsoriënterende, keuze-, schakel- en beroepsopleidende programma's.Minister Van Kemenade wil het werk wel verdelen, zolang het totale programma-aanbod niet gezamenlijk door de vormingsinstituten en de scholen voor beroepsbegeleidend onderwijs kan worden gedaan. 
Het huidige vormingsprogramma kan verder ontwikkeld worden voor de motiverende, algemeen oriënteraïde, beroepsoriënterende, schakel. en keuzeprogramma's. De keuzeprogramma's dienen te worden afgeleid van de beroepsopleidende programma's, die op de school aanwezig zijn. 
Er zal ook onderlinge samenhang dienen te zijn. In de in te richten tweedagen-programma's zullen de programma-onderdelen als een samenhangend geheel worden gepresenteerd. De behoeften en de mogelijkheden van de cursist zullen het voounaamste uitgangspunt moeten vormen bij het vaststellen en de inhoud van het leerpakket. Deze twee aspecten moeten in ieder geval rijn gewaarborgd, welke betekenis ook aan het begrip educatief programma wordt gehecht, aldus de nota..

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1974

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Tweedagen-programma als educatief geheel

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 mei 1974

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken