Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brug bij Keizersveer profiteert goedkoop

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Brug bij Keizersveer profiteert goedkoop

•••••VAARROUTE J^

4 minuten leestijd

Naast het probleem voor welke soort brug en voor weUce constructiöwijze bij de Moerdijk moest worden gekozen — dit mede in verband met de kosten — kwam nog een andere vraag naar voren: wat te doen met de oude brug? Het antwoord op deze vraag vormt een hoofdstuk apart. Zes delen van de oude brug kunnen namelijk worden gebruikt voor de verbetering van de situatie bij Keizersveer, een kleine twintig klometer ten oosten van de Moerdijk.

De brug die hier thans ligt over de Bergsche Maas, vormt een schakel in de weg Vianen-Gorinchem-Breda (rijksweg 27) en ook hier is sprake van een knejpunt. In 1950 passeerden per etmaal 830 motorvoertuigen deze brug, in 1960 2020 en in 1965 10,350. In 1970 waren het er 18.900 en nu zijn het er al meer dan 20.000.

De huidige brug te Keizersveer bestaat uit drie delen met elk een lengte van 90 meter. De rijweg is 8,50 meter breed en aan weerszijden is een rijwielpad van 2 meter. Daar komt nog bij dat het vlak na de oorlog herstelde betondek van deze uit 1931 daterende brug vrij slecht is. De brug is daarom gesloten voor voertuigen met een asdruk van meer dan dertien ton.

Oplossing

Het is dus duidelijk dat ook aan de situatie bij Keizersveer iets moet gebeuren. Rijkswaterstaat heeft daarom in de afgelopen jaren diverse oplossingen voor de vervanging van de brug bestudeerd. Een van de mogelijkheden was bijvoorbeeld een geheel nieuwe betonnen brug op nieuwe pijlers, wat op zichzelf een aantrekkelijke oplossing bleek te zijn. Meer aantrekkelijk was het echter, met handhaving van de bestaande pijlers gebruik te maken van een aantal brudgdelen die zouden vrijkomen bij de vernieuwing van de Moerdijkbrug. Deze verkeren namelijk nog in goede staat en het gebruik ervan zou dan ook enige miljoenen guldens besparen. Daarom Is voor deze laatste oplossing gekozen.

Transport

De nieuwe oeververbinding te Keizersveer zal bestaan uit zes delen van de Moerdijkbrug en wel steeds twee naast elkaar per overspanning. Hierdoor zullen twee rijbanen ontstaan van elk 11 meter breed met rijwielpaden die tot 3,25 meter zullen worden verbreed. Aangezien de Moerdijkbruggen honderd meter lang zijn, is het nodig de twee stukken die in de middelste overspanning te Keizersveer zullen worden gebruikt, in te korten en wel tot 87,50 meter. De andere vier brugdelen behouden hun oorspronkelijke lengte. In verband daarmee zullen aan weerszijden van de Bergsche Maas nieuwe landhoofden worden gemaakt. Wegens het breder worden van de oeververbinding zullen de bestaande pijlers naar de westkant worden verbreed. Nadat de westelijke helften van de nieuwe landhoofden en de uitbreidingen van de rivierpijlers klaar zijn, worden de eerste drie brugdelen van de Moerdijk naar hun nieuwe plaats van bestemming gevaren. Dit transport kan echter niets langs de kortste weg in oostelijke richting plaatshebben, daar de Moerdijkspoorbrug hiervoor een obstakel vormt. Nu zal een omweg moeten worden gemaakt via de Dordtsche Kil, de Beneden Merwede, de Nieuwe Merwede en de Amer. Bovendien zal in verband met het Invaren de Bergsche Maas moeten worden verdiept.

De drie Moerdijkbruggen worden aan de westzijde naast de bestaande

De brug bU Keizersveer over de Bergsche Maas. Keizersveerbrug gelegd. Nadat het betonnen brugdek van deze gedeelten is vernieuwd, wordt het verkeer van de oude brug te Keizersveer geleid over de drie ernaast gelegde bruggen. Met behulp van de aanwezige vaarstellingen worden dan de drie delen van de oude Keizersveerbrug verwijderd en afgevoerd voor de sloop. Vervolgens worden de bestaande pijlers aangepast en worden de nog ontbrekende gedeelten van de nieuwe landhoofden gemaakt.

Omdat ook de volgende drie Moerdijkbruggen vanuit westelijke richting over de Amer worden aangevoerd, worden de reeds geplaatste delen op de pijlers in oostelijke richting opgeschoven. Hiervoor zal het wegverkeer ongeveer 24 uur worden gestremd. De laatste fase van het werk begint met het invaren en op hun nieuwe plaats brengen van de volgende drie Moerdijkbruggen naast de reeds aanwezige drie. Daarna wordt ook van deze delen het brugdek vernieuwd. Ook de vernieuwing van de brug bij Keizersveer, waarvoor zo'n praktische oplossing is gekozen, is een spectatucalire operatie waar — evenals dat bij de Moerdijk het geval is —heel wat voorbereidend werk voor verricht moest worden. Door toepassing van de Moerdijkbruggen zullen de kosten kunnen worden beperkt tot rond twaalf miljoen gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Monday 7 October 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Brug bij Keizersveer profiteert goedkoop

Bekijk de hele uitgave van Monday 7 October 1974

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken