Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wereldvloot wordt kleiner, maar de capaciteit neemt toe

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wereldvloot wordt kleiner, maar de capaciteit neemt toe

5 minuten leestijd

De wereldvloot van zeeschepen met uitzondering van tankers en bulkcar-. riers, wordt steeds kleiner. De capaciteit neemt echter toe. IHet aandeel van de ontwikkelingslanden in deze vloot is de laatste jaren gegroeid ten koste van de ontwikkelde landen. Opvallend is het aantal schepen, dat in toenemende mate onder goedkope vlag vaart.

Tweederde van de wereldvloot vaart jp de lange routes en eenderde verzorgt het vervoer binnen een bepaalde regio. Op de gezamenlijk lijn vaart is het conventionele schip vrijwel geheel verdwenen. Als het Suezkanaal open ging zouden ongeveer 1000 lijnschepen van deze vaarroute gebruik maken. Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek van het Maritime Economie Research Centre in Den Haag, dat binnenkort wordt gepubliceerd. Het betreft een overzicht van de huidige wereldvloot van schepen boven de 2500 ton dwt, die stukgoed vervoeren. Tevens is nagegaan tot welke vlag de vaartuigen behoren en welke route zij bevaren. Het onderzoek werd gedaan om een beter inzicht te krijgen in de toekomstige behoefte.

PROFIJT

Vooral de scheepsbouwers en reders zullen van de gekregen informatie kunnen profiteren, zo stelt het instituut in een begeleidend schrijven. De algemene verwachting is, dat zowel de lijnvaart als het charterverkeer in de naaste toekomst zal toenemen.

De wereldvloot omvatte in 1973 9900 schepen. Twee jaar ervoor waren het er 10.200. De capaciteit bedroeg 82.5 miljoen ton. Dit is een miljoen ton meer dan in 1971. De lijnschepen nemen het merendeel van de vaart op zich: 48,7 miljoen ton. De capaciteit in de wilde vaart bedraagt 33,8 miljoen ton. Er zijn 5400 lijnschepen, 4500 chartervaartuigen, 330 containerschepen, 110 rij-op/rij-afvaartuigen en 22 vaarbakken.

Ongeveer 90 vlaggen doen mee aan de lijnvaart. 60 procent van de landen heeft niet meer dan 20 schepen en 20 pet. heeft er meer dan 100. In de chartervaart bezit 70 pet van de deelnemende landen ook niet meer dan 20 schepen, terwijl 5 pet. meer dan 300 chartervaartuigen heeft.

RIJKE LANDEN

De rijke landen hadden in 1971 67,8 pet, van de lijnvloot in handen. Twee jaar later was dit gedaald tot 58 pet. Het aandeel van de ontwikkelingslanden nam in dezelfde periode toe van 13.8 pet, tot 16,5 pet. De socialistische landen zagen hun aandeel in twee jaar groeien van 14,8 tot 16,5 pet. De goedkope vlaglanden veroverden een aandeel van 10,4 pet. In 1971 was dit nog maar 3,6 pet,

In de wilde vaart is het aandeel van de ontwikkelde landen gedaald van 57.9 tot 44,7 pet. Voor de ontwikkelingslanden betekende het tevens een teruggang van 10,7 tot 10 pet. De socialistische en goedkope vlaglanden profiteerden van een stijging van resp. 14,7 naar 16.6 en van 16,7 naar 28,7 pet. Wat de lijnvaart betreft heeft NoordWest-Europa met 2557 schepen en een totaal tonnage van 23,4 miljoen nog steeds de leiding. Dit is 47 pet. van de markt. Het Middellandse Zeegebied is met 945 schepen en een tonnage van 7,6 miljoen tweede (16 procent). Het Verre Oosten komt met 475 schepen en een tonnage van 4,7 miljoen op de derde plaats (10 procent).

WILDE VAART

Inde wilde vaart zijn de landen rond de Middellandse Zee het sterkst: 1203 schepen met een tonnage van 10,4 miljoen (30 pet. van de markt). Zij worden op de voet gevolgd door Noord-West-Europa met 1608 en een tonnage van 7,7 miljoen (23 pet,). De landen in het Verre Oosten hebben 875 i'harterschepen met 5,2 miljoen ton. Hun aandeel in de markt is 15 pet.

Rusland heeft de grootste vloot: 1081 schepen. Zij zijn tevens het sterkst in de lijnvaart, terwijl Japanners tweede met 994 schepen een belangrijker aandeel heeft in de wilde vaart. Griekenland neemt met de 335 lijnschepen en 597 chartervaartuigen de derde plaats in, gevolgd door Engeland met In totaal 669 schepen. Panama (594 «schepen) en Liberia (502) bezetten de vijfde en zesde plaats.

NEDERLAND

Ondanks de teruggang van de zeevloot mag men Nederland nog steeds tot de grote zeevarende naties rekenen. Ons land beschikt over 195 lijnschepen en 27 charterschepen. Hiermee komt het na Noorwegen (totaal 316 schepen), West-Duitsland (339) en Cyprus (353) op de tiende plaats.

Opvallend is, dat Griekenland en Cyprus met 864 charterschepen de specialisten zijn op het gebied van de wilde vaart. De lijnvaart van de Verenigde Staten neemt af, terwijl de vloot onder Chinese vlag de laatste jaren sterk groeiende is. Ook de vloten van landen in Afrika zijn sterk aan het toenemen. Australië en Nieuw-Zeeland, die zich tot voor kort hoofdzakelijk op het eigen werelddeel toelegden, beginnen nu op de langere routes te opereren.

CONTAINERSCHEPEN

Van de 330 containerschepen. die op de wereldzeeën rondvaren, zijn er 11 in handen van de Verenigde Staten. Engeland heeft er 54, Japan 38 en WestDuitsland 37. Nederland heeft er 3.

Het rapport bevat voorts gedetailleerde cijfers over de 130 routes waarlangs al deze schepen varen. Van de 5400 lijnvaartschepen varen 3900 (70 procent) op de lange en 1500 (30 procent) op de korte routes. Van de 4500 charterschepen bevaren 2600 (60 procent) de zeeën tussen de continenten en 1900 (40 procent) volgen de korte trajecten. Met 350.00 laadbakken varen de containerschepen op 40, de rij-op rij-af schepen op 20 vaarbakken op 7 handelsroutes.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 maart 1975

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Wereldvloot wordt kleiner, maar de capaciteit neemt toe

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 maart 1975

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken