Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dertien procent van docenten onbevoegd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dertien procent van docenten onbevoegd

BIJ VWO, HAVO EN MAVO:

3 minuten leestijd

DEN HAA'G — Bij het begin van het lopende schooljaar werd dertiens procent

Dit blijkt uit de gegevens, die het Centraal bureau voor de statistiek als voorlopige uitkomsten heeft gepubliceerd over de bevoegdheidssituatie bij het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs (gymnasium, atheneum en lyceum), het hoger en het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs naar de toestand op 1 september 1974.

In vergelijking met een jaar tevoren is de • situatie iets verbeterd. In september 1973 werd 14 procent van de lessen onbevoegd gegeven,

terug van 16 naar 14. Voor de economische vakken daalde het eveneens: van 14 naar 13. Ook verminderde het aantal onbevoegd ge.geven lessen met één procent in de creatieve en expressievakken van 21 naar 20) en in de overige vakken (van 29 naar 28). Het percentage onbevoegd gegeven lessen steeg alleen in de sociaal-cultur.ele vakken, van 19 naar 20. Het bleef gelijk (1) voor het van lichamelijke oefening.

Het in verhouding grootste aantal onbevoegd gegeven lessen oet gezocht worden in de eerste graadssector, dat wil zeggen: in het VWO na de brugklas, en in de vierde en vijfde klassen van het HAVO.

Hiervoor werd een percentage van 17 becijferd. Daarop volgt de tweede graadssector met 14 procent: de brugklassen van VWO en HAVO, en de tweede en derde klassen van HAVO-scholen en van VWO-HAVO-opleidingen met gemeenschappelijke leerjaren. Het gunstigst is de bevoegdheid in de derdegraads sector, het MAVO en scholengemeenschappen van MAVO en lager beroepsonderwijs of LAVO.

Relatief het slechtst is het gesteld met het vak muziek. Daarvan wordt slechts 59 procent van de lessen gegeven door bevoegden en in de derde graadssector is dit percentage maar 47. Opvallend is voorts, dat in de eerste graadssector een derde van de lessen in Engels en handvaardigheid door onbevoegden wordt gegeven, een kwart van de lessen in aardrijkskunde en maatschappijleer, en nog eens 22 procent van de lessen in Nederlands, tekenen en kunstgeschiedenis.

In de tweede graadssector wordt eenvijfde of meer van de lessen onbevoegd gegeven in de vakken biologie, economie, handelskennis en recht, aardrijkskunde, geschiedenis en staatsinrichting, handvaardigheid, muziek en „overige vakken".

In de derde graadssector is dit, behalve met de lessen in muziek, het geval met geschiedenis en staatsinrichting.

Verhoudingsgewijs zijn het niet de tal^n, exacte vakken of economische vakken, waarin geen lessen worden gegeven wegens gemis aan leraren of lokalen. De eerste lessen die uitvallen zijn: muziek (19.29 pet.), maatschappijleer (6,58 pet.), lichamelijke oefening (3,51 pet.) en godsdienstonderwijs (3,29) pt.) of in liet algemeen: de sociaal-culturele, en de creatieve en expressieve vakken en gymnastiek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 mei 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Dertien procent van docenten onbevoegd

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 6 mei 1975

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken