KLM maakt goede kans op overeenkomst met Suriname
SCHIPHOL — Binnen twee weken zal de Surinaamse regering een definitieve beslissing nemen over de voorstellen tot samenwerking die de KLM aan de Surinaamse regering voor de Surinaamse luchtvaartmaatschappij SLM heeft gedaan voor het onderhouden van de dienst Amsterdam-Paramaribo.
Nog voor de onafhankelijkheid van Suriname op 25 november van dit jaar zal de identiteit van Suriname in de luchtvaart kunnen blijken.
Dit hebben de Nederlandse minister Westerterp van Verkeer en waterstaat en zijn Surinaamse collega van Economische zaken, Bruma vrijdagmiddag verklaard op Schiphol voor het vertrek van minister Bruma naar Paramaribo. Minister Bruma heeft in Breda de luchtvaartovereenkomst tussen de Nederlandse regering en de Surinaamse regering geparafeerd.
Daarnaast vormden de besprekingen met de KLM een hoofddoel van zijn bezoek. Samen met minister Westerterp heeft minister Bruma in zes vergaderingen met de KLM-directie het voorstel van KLM tot samenwerking voor het onderhouden van de diensten tussen de beide hoofdsteden besproken.
Een voorstel dat in eerste instantie door de KLM niet kon worden geaccepteerd. Zo had de KLM onder meer een DC-8-53 aangeboden aan de SLM, een vliegtuig dat volgens SLM-deskundigen niet past in de plannen van de luchtvaartmaatschappij.
De onderhandelingen met de KLM hebben volgens minister Bruma, nu voor de SLM aanzienlijk betere voorstellen opgeleverd. Zo is in plaats van de kleinere DC-8-53 de grote DC8-63 aangeboden.
„De nieuwe KLM-voorstellen komen veel meer tegemoet aan de omstandigheden zoals wij die voor de toekomst wensen. Er is een aanmerkelijke verbetering, niet alleen door het vliegtuig dat nu ter beschikking wordt gesteld, maar ook op het gebied van het vrachtvervoer op de route.
Wij zijn daarover heel plezierig gestemd. Er wordt nu naar een eindoplossing op dat punt gezocht en ik geloof dat de Nederlandse en Surinaamse deskundigen daarin wel zullen slagen", aldus minister Bruma op Schiphol. Hij merkte daarbij op, dat er met het aanbod van de DC-8-53 weinig mogelijkheden voor vrachtvervoer bestonden.
KOSTEN
Een belangrijk punt In de nieuwe KLM-voorstellen noemde de heer Bruma de kosten die de SLM aan de KLM 'ZOU moeten betalen. Ook hierin was volgens hem een verandering aangebracht die een belangrijke verbetering voor de SLM betekent.
De heer Bruma zei te denken aan huurbasis voor het gebruik van het KLM-vliegtuig, met inbegrip van service op verschillende terreinen, voor zover dat door de SLM wordt gewenst. Dit zou betrekking hebben op onderhoud, afhandeling en het vliegen met een KLM-cockpitbemanning.
Het KLM-toestel dat aan de SLM ter beschikking wondt gesteld zal, als de voorstellen worden aanvaard, de kleuren van de Surinaamse luchtvaartmaatschappij gaan dragen. „Als deze overeenkomst tot stand komt zullen wij zorgen voor de cabinebemanning en indien nodig voor de cockpitbemanning.
Deze mogelijkheid, om zowel KLM- als SLM-oockpitbemanningen te laten vliegen is opengelaten", zo verklaarde de heer Bruma, die in Suriname dit voorstel, samen met de andere voorstellen van de luchtvaartmaatschappijen aan de regering zal voorleggen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 augustus 1975
Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 augustus 1975
Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's