Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Treinbotsing kost niemand 't leven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Treinbotsing kost niemand 't leven

Spoorwegen urenlang in de war

3 minuten leestijd

AMSTERDAM — Door de geringe snelheden van beide treinen heeft het treinongeluk, dat gistermiddag nat buiten het Amsterdamse Centraal Station gebeurde, aan niemand het leven gekost. Ook de schade viel daardoor nogal mee.

De Spanje-express, die in de zomermaanden iedere vrijdagmiddag uit Amsterdam vertrekt, had net het centraal station verlaten en reed niet harder dan 15 km per uur. Ongeveer 200 meter buiten de overkapping van het station, juist op de plaats waar een nieuw perron is aangelegd voor het postkantoor aan de Oosterdoksdijk, kwam de trein op een wissel in botsing met de stoptrein, die zo vlak voor het station de snelheid had verminderd tot 30 km. De machinist van deze stoptrein, de heer W. A. van Dongen uit Utrecht, zag het ongeluk aankomen en kon zich tijdig uit de voeten maken.

Volgens de Spoorwegen waren de treinen vrijwel frontaal op elkaar gebotst. Omdat het treffen op een wissel plaatsvond werd de locomotief van de Spanje-express iets aan de rechterkant ' gegrepen. Er ontstond onmiddellijk na de botsing een chaos. Vooral uit de flink bezette vakantietrein naar het zuiden stroomden de passagiers, die hun bagage meesleepten.

OORZAAK ONBEKEND

Al spoedig waren de Amsterdamse politie en brandweer ter plaatse en konden de gewonden worden afgevoerd. Toen bleek de schade nogal mee te vallen. De neus van de stoptrein had flinke schade opgelopen, de locomotief van de D-trein was zwaar beschadigd en de eerste wagon was uit de rails gelopen.

Over de oorzaak van de botsing tastte de spoorwegrecherche vooral nog in het duister, want beide machinisten konden vrijdag nog niet worden gehoord.

STAGNATIE

Het treinverkeer op dit drukke gedeelte ondervond urenlang ernstige stagnatie. Tot vier uur stond het vrijwel geheel stil, daarna was incidenteel treinverkeer mogelijk. 
De Spoorwegen verwachtten de stremming van bet baanvak tegen acht uur vrijdagavond geheel opgeheven te kunnen hebben.
Intussen werden de passagiers van de D-trein, die een goed heenkomen hadden gezocht op de perrons van het Centraal Station, in de loop van de namiddag met een D-trein naar Parijs gebracht. Ook onderweg wachtenden werden per trein naar de Franse hoofdstad vervoerd. Vandaar vertrok het gezelschap met enkele uren vertraging naar de vakantiebestemming.

1971

De laatste grote treinramp in de omgeving van Amsterdam had zich voorgedaan op 30 mei 1971, toen een intercitytrein uit Maastricht in Duivendrecht op het achterste deel van de stilstaande internationale trein uit Genua reed. Daarbij kwamen vijf personen om het leven en werden er 33 min of meer ernstig gewond.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 augustus 1975

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Treinbotsing kost niemand 't leven

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 augustus 1975

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken