Band doorgesneden zonder kwellende gewetensvraag?
Prof. Herman Ridderbos over Dopperkerk:
<br />
De „Gereformeerde kerk van Suid-Adrika", ook wel Dopperkerk genoemd, heeft besloten de banden met de Geref. Kerken in Nederland te verbreken. De synode van de Zuidafrikaanse kerk heeft, zoals bericht, dit besluit genomen omdat de Geref. Kerken in Nederland geen tuchtmaatregelen hebben genomen tegen prof. Kuitert en dr. H. Wiersinga. Bovendien — maar dat argument geldt in mindere mate — is men geïrriteerd door de houding van velen in de Geref. Kerken in Nederland tegenover de apartheidspolitiek van de Zuidafrikaanse regering.
In het Gereformeerd weekblad (Kok) betreurt prof. dr. Herman N. Ridderbos het besluit van de Dopperkerk. Hij schrijft:
,,Ik acht het besluit heilloos, een demonstratie die tot niets anders leidt dan tot tijdelijke bevrediging van de vleugels in beide kerken, die elkander het minst raken. En ik kan niet anders zien dat de grote meerderheid in beide kerken, ondanks dit besluit het besef van geloofsverbondenheid niet zal kunnen verloochenen en er alleen maar door in verlegenheid zal geraken hoe zij dit besef ook in kerkelijke zin voortaan kan blijven beleven.
Vertrouwen
Pijnlijk blijft het intussen, wanneer je naaste familie je het vertrouwen opzegt en dat wij bij deze kerken, die in zekere zin uit ons zijn voortgekomen de „stichter" van deze kerk was een Nederlandse predikant - niet meer crediet en niet meer vertrouwen hebben kunnen vestigen dan thans blijkt. Dat ligt stellig ook aan de zeer verschillende kerkelijke situatie. Niemand kan zeggen, dat de Gereformeerde Kerken en hun Synodes het in confessioneel opzicht laten afweten, want er is nauwelijks een kerk te noemen, waarin aan de inhoud van de confessie en aan de binding er aan meer aandacht wordt besteed dan in de onze.,
Het is ook niet waar, dat, als het er op aankomt, er op de saillante punten .geen duidelijk confessioneel oordeel meer is. De zaak-Wiersinga is er om van het tegendeel het bewijs te leveren, Wat ons echter van méér dan één van onze zusterkerken vervreemdt is, dat wij in onze situatie in toenemende mate onzeker en verdeeld blijken te zijn ten aanzien van het middel dat de kerk in haar geheel in het rechtse spoor en dus ook bij de rechte leer kan houden. Dat zij die onzekerheid voor zwakheid aanzien is, gezien hun (confessioneel) onaangevochten situatie, niet verwonderlijk en is, ook wat ons betreft, zeker niet zonder grond.
Beschamend
Maar of het nu wel een bewijs van zoveel christelijke standvastigheid is, ons daarom maar liever prijs te geven? Er steekt voor mijn besef iets uitermate beschamends in, ik dacht zowel voor hen als voor ons, dat zij blijkbaar zo weinig goeds meer in ons kunnen ontdekken, dat zij een band, die tot voor kort zo nauw heeft gelegen, op eenmaal kunnen doorsnijden. Beschamend ook daarom omdat wij de weg voor elkaar blijkbaar zo veel beter kennen' dan voor onszelf. Onze onzekerheid met betrekking tot onszelf verhindert ons niet in bijzonder krachtig gestelde brieven de kerken overzee het rechte spoor te wijzen. En zij snijden in uiterste leerstelligheid banden door, blijkbaar zonder gekweld te worden door de gewetensvraag of er voor hen dichter bij huis geen urgentere zaken zijn,,die om radikale behandeling vragen. Men zou denken, dat in een tijd waarin de kerk zowel in Europa als in Zuid-Afrika — zij het wellicht op verschillende wijze — zozeer op haar christelijke gehalte getest wordt, er wat minder snel gegrepen zou worden naar het middel om anderen onder de tucht te zetten of voor de laatste keus te stellen. Het is te hopen, dat in de verhouding tussen beide kerken, die alle synodale besluiten ten spijt elkander zo na staan als de Geref. Kerk in Zuid-Afrika en in Nederland hetgeen het zwaarst is ook zal blijken het zwaarst te zullen wegen. Dan zullen wij, al zijn de voordeuren voorlopig gesloten, elkaar via de achterdeur wel weer vinden, aldus prof. Ridderbos.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 februari 1976
Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 februari 1976
Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's