Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

boekbespreking

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

,,Homofilie, status of stigma", door dr. H. Bade, uitgave T. Wever, Franeker, 1975, 100 blz., prijs/12,50.

De schrijver, gereformeerd predikant, in Landsmeer, wil met dit goed uitgevoerde boek aan de discussie over homofilie een extra dimensie geven, door deze problematiek te benaderen vanuit een gezichtshoek die nog niet aan bod is gekomen, namelijk vanuit de ethiek van het wonen. Wonen daaronder verstaat de schrijver ten diepste de innige verhouding in de huwelijksrelatie tussen man en vrouw. Daarbij is dus zowel het lichamelijk éénworden, als het aanhangen en liefhebben in een duurzame leef- en woongemeenschap onmisbaar (blz. 22/25). Daarvan kan geen sprake zijn als homofielen samen gaan wonen (blz. 23).

Vanuit verschillende' wetenschappen wordt er gesproken over „wonen". Steeds wordt het resultaat getoetst aan de bijbel. De stellingname vóór de homofiele praktijk op grond van medemenselijkheid en de zelfverwerkelijking kan door de kerk, ook wanneer het haar populariteit kost, niet doodgezwegen worden, maar zij moet de profetische kritiek laten horen. Alles wat ,,geloofwaardig" is bij de mensen is daarom nog niet lofwaardig bij God (blz. 77).

,,Wie een pleidooi voert voor de erkenning van de homofiele praktijk binnen de gemeente van Christus heeft de bijbelse anthropologie (de leer van de mens) vervangen door een humanistische". De belangrijkste reden voor een christen om de homofilie af te wijzen is niet dat het beneden de maat van de natuur en de culturele anthropologie blijft, maar „dat wij niet vermogen in te zien hoe het nieuwe inzicht t.a.v. de homofilie een stap zou zijn op de weg die wij moeten afleggen tot wij de geestelijke mondigheid bereikt zullen hebben", (blz. 42).

Dit boekje leest vlot, maar is bestemd voor degenen die zich om wat voor reden dan ook bezig houden met de problematiek rond de homofilie en de homofiele mens, die pastorale zorg vraagt! Die gewezen moet worden op het verzoenende bloed van Jezus Christus. „Hij of zij is niet gewoon", dus gingen we hem of haar uit de weg, zoals de priester en leviet! Barmhartige Samaritanen zijn er nodig, die helpend en biddend rond deze mensen mogen staan, die gevallen zijn in een zonde, waarover de bijbel in niet mis te verstane woorden spreekt. De schrijver aanvaardt het bijbelse standpunt en bestrijdt de nieuwe exegese van de Schriftgedeelten die er op neerkomen dat de kemhomofilie niet veroordeeld zou worden, maar enkel de tempelhomofilie. Voor geïnteresseerde lezers veel stof tot nadenken.

 I. A. Kole

.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 februari 1976

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 februari 1976

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's