Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Minder vliegongevallen bij Kon. Luchtmacht

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Minder vliegongevallen bij Kon. Luchtmacht

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DEN HAAG — Terugblikkende op 1975 heeft luitenant-generaal J. H. Knoop, chef van de luchtmachtstaf en bevelhebber der luchtstrijdkrachten, donderdagmorgen vastgesteld dat de Koninklijke Luchtmacht in dat jaar veiliger heeft gewerkt dan in 1974. Hij deelde dat mee op de jaarlijkse persconferentie over de vlieg-, grond- en verkeersveiligheid van dit onderdeel van de strijdkrachten.

De doelstelling van de bedrijfsveiligheid in de Luchtmacht heeft onveranderd vooropgestaan: streven naar een minimum aan ongevallen in de lucht, op de grond en in het verkeer, zonder aibreuk te doen aan geoefendheid, paraatheid en slagkracht Ge. Generaal Knoop he^ft er aan herinnerd dat er, ter vermindering van de exploitatiekosten, een geringer vliegeroefenprogramma moest worden opgesteld. Door het toewijzen van vlieguren aan ervaring op type en functie van de betrokken man, is de operationele ervaring op een zijns inziens goed te aanvaarden niveau gehandhaafd. Ook voor 1976 is een dergelijk oefenprogramma voor vliegers opgesteld.

Niet onbeperkt

Naar zijn mening is zo'n programma van aanpassing niet onbeperkt vol te houden. In elk geval zal het verband tussen ervaringspeil van de vlieger en het aantal toe te wijzen vlieguren nauwlettend in het oog worden gehouden, zo zei hij.

Het vorige jaar is, wat het aantal ernstige en lichte vliegongevallen aangaat, een lichte daling opgetreden in vergelijking met 1974. Bij de zgn. incidenten was er een lichte toeneming.

Generaal Knoop noemde het een ernstige zaak dat in 1975 drie vliegers het leven hebben verloren bij ongevallen. Zowel in 1974 als in 1975 moesten zes vliegtuigen worden afgeschreven. In 1974 kwam één vlieger bij een ongeluk met een vliegtuig om het leven.

Vogels

Van het totaal aantal ongevallen was een derde te wijten aan de zgn. vogelaanvaringen, botsingen tussen vliegtuigen en vogels. Bij de zgn. incidenten was bijna de helft daaraan te wijten.

Met het oog daarop heeft de Luchtmacht nu een ornitholoog in vaste dient, drs. L. S. Buurma, die voorheen als luitenant bij de Luchtmacht heeft gediend. Hij merkte op dat er reeds enkele jaren een toenemende schade door vogelaanvaringen is waar te nemen, ondanks alles wat hieraan al is gedaan en nog wordt gedaan. Dat kan niet worden verklaard uit het aantal (verminderde) vlieguren.

Natuurbeschermers maken zich terecht zorgen over het geleidelijk verdwijnen van veel soorten vogels die zich niet aan de mens aanpassen, zo zei hij. Uit de gedetermineerde resten van vogelveren is gebleken dat niet die zeldzame vogels bij botsingen met vliegtuigen zijn betrokken. Wel de in aantal steeds meer overheersende zgn. cultuurvogels: Meeuwen, duiven, kraaien en ook kieviten.

Er wordt gestreefd naar meer studie van oorzaak en gevolg. Op het juiste moment verjagen (of juist niet) vraagt meer kennis van vogels en hun gedrag dan tot dusverre werd verondersteld. Er wordt een doelmatiger manier van toepassing van radarinformatie over vogeltrekgolven bestudeerd.

Technisch

Generaal-Majoor H. Dieters, directeur materieel luchtmacht, merkte op dat bij een aantal der ongevallen technische onvolkomenheden ziin opgetreden. Hij noemde bijvoorbeeld liet onvolledig werken van het remsysteem als gevolg van materiaalbreuk, explosie van een patroon, een scheur in een las van een verbrandingskamer van een der twee motoren van een NF-5. Er is geen enkele samenhang met wat veroudering zou kunnen worden genoemd. Bij een van de zes ongevallen waarbij het vorige jaar vliegtuigen verloren gingen en drie vliegers het leven hebben gelaten, was een vogelaanvaring tijdens de start de inleiding tot het dodelijke ongeval, zo zei luitenant-generaal Knoop. De vlieger verliet het vliegtuig met behulp van de schietstoel, maar de hoogte was te gering om hem behouden aan de grond te brengen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 februari 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Minder vliegongevallen bij Kon. Luchtmacht

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 februari 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's