Bekijk het origineel

Studie over Europese vervoerspolitiek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Studie over Europese vervoerspolitiek

Tweede Kamer verlangt in motie

4 minuten leestijd

DEN HAAG — De regering moet de gemeenten, van wie zij de tekorten van het openbaar vervoer overneemt, niet te sterk aan banden leggen. Zij dienen een eigen verantwoordelijkheid te houden, ook al omdat er een sterke samenhang is tussen het vervoersbeleid, de ruimtelijke ordening, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de gemeente.

Dit is de mening van de PvdA-er Van der Doef die hij dinsdag in de Tweede kamer tijdens het verkeers- en vervoersdebat in een motie vervatte. De PvdA-er is bang, dat minister Westerterp van verkeer en waterstaat zich te rijksoverheid de tekorten overneemt, dient zij een vinger in de pap te hebben, zo erkende de socialist, maar het is thans onduidelijk, wat de maatstaven zijn, waaraan de openbaarvervoerplannen van de gemeenten moeten voldoen.

 De motie van Van der Doef was mede ondertekend door Van Kuijen (PPR).

Mevr. Smit-Kroes (WD) kwam samen met de confessionelen met een motie, waarin de regering wordt gevraagd eerst te gaan studeren op de samenhang tussen het nationaal vervoersbeleid en de Europese vervoerspolitiek, alvorens de maatregelen te treffen, die in de beleidsnota goederenvervoer zijn aangekondigd. Deze maatregelen betreffen bijvoorbeeld de invoering van een heffingenstelsel en compensatieregelingen voor de Nederlandse spoorwegen en de aantasting van de keuzevrijheid van de verladers. De samenhang tussen nationaal en internationaal beleid is in de nota onvoldoende uitgewerkt, aldus de VVD-woord voerder.

Ritvergunningen

De Kamer bleek verstoord over het feit, dat de Westduitse collega van staatssecretaris Van Hulten (Verkeer en waterstaat) voorlopig per vier weken slechts 45.000 ritmachtigingen wil afgeven voor het goederenvervoer over de weg. Er is behoefte aan 58.000 machtigingen voor zo'n periode, aldus mevr. Smit.

Zij diende een motie in, waarin zij de regering uitnodigde alle wegen te bewandelen, die haar ter beschikking staan om te bereiken dat het aantal van 45.000 wordt vergroot. De KVP-er Van Zeil en de PvdA-er Knot sloten zich bij de liberale woordvoerder aan.

Verkeersveiligheid

Drs. Cornelissen hield opnieuw een pleidooi voor vergroting van de verkeersveiligheid. Sinds de nota verkeersveiligheid van minister Bakker acht jaar geleden zijn er in het Nederlandse verkeer 23.000 doden gevallen en raakten meer dan een half miljoen mensen gewond, aldus de KVP-er.

De volledige fractie van DS'70 kwam in een motie opnieuw terug op een zaak, waar zij al jaren voor vecht. Het Binnenhof moet volledig autovrij; op het ogenblik is alleen nog het middendeel van het Binnenhof verboden parkeerruimte.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

Studie over Europese vervoerspolitiek

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken