Bekijk het origineel

Signalement Polo: Ruim van binnen Klein van buiten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Signalement Polo: Ruim van binnen Klein van buiten

4 minuten leestijd

De eerste indruk die de Polo op je maakt Is die van een kleine elegrante wagen. Klein bl^kt na een nadere kennismakingf alleen maar voor het exterieur op te g^aan. Van binnen is de Polo in verhouding^ ruim. En met z'n motorinhoud van 900 cc met een vermogren van 40 pk is deze kleine Volkswagen bereid tot bijzonder sportieve r^prestaties. Waarb^ dan nog de belangr^ke eigenschap dat de Polo bijzonder zuinig is niet uit het oog verloren mag worden.

De Polo is een handzame, gemakkelijk te besturen wagen. De zelfcorrigerende stuurinrichting zorgt ervoor dat de Polo ook bij ongunstige omstandigheden bij het remmen stabiel in zijn koers blijft. Dit zelfcorrigerende stuureffect treedt ook op als de remdruk op de wielen onderling verschilt als gevolg van een ongelijk band-weg contact. Zowel met als zonder gas geven in de bochten zijn stuurcorrecties vrijwel overbodig. De Polo is licht onderstuurd. De besturing is licht.

Koers

Van zijwindgevoeligheid merkten we weinig. De Polo bleef ook bij flinke windrstoten redelijk in de koers, terwijl we de vering van een kleine wagen als de Polo goed willen noemen. Motorisch gezien kan men van een volwassen auto spreken. De dwars voorin geplaatste motor, die de voorwielen aandrijft, blijkt goed voor een top van rond de 130 kilometer. De Polo is uitgerust met een viercilinder watergekoelde motor met een inhoud van 900 cc en een vermogen van 40 pk. Ook bij hoge snelheden maakt de motor geen overdadig lawaai. Het maximum vermogen van 40 pk wordt bereikt bij 6900 omw/min. De topsnelheid is kruissnelheid. Wat prestaties en verbruik betreft het volgende: de acceleratietijd tot 80 km/u is 12,7 sec. Tot 100 km/u 81,S sec. Wanneer een constante snelheid van 100 km/u gereden wordt is het verbruik ongeveer 1 op 16,2. Onder gunstige omstandigheden en een constante snelheid van 80 km/u is het verbruik rond de f op 19. Zonder meer een laag verbruik.

Interieur

Het interieur van de Polo ziet er aantrekkelijk uit. Geen overdadige luxe maar elegant en funktioneel. Vrijwel alle bedieningshandles zijn aan het stuur aangebracht, terwijl de klokken en metertjes centraal voor de bestuurder zijn geplaatst. Enige kritiek hebben we wel op de dashboardverlichting. Die vonden we bij avond onvoldoende. De zit is redelijk; de stoelen zijn goed verstelbaar. Ook achterin is er voldoende ruimte. Aan alles is te merken dat men bij de constructie van de Polo duidelijk heeft toegewerkt naar ruimtewinst. Verwarmings- en ventilatiesysteem werken goed en zijn gemakkelijk te doseren. We zouden het alleen wat praktischer hebben gevonden als er bij de bedieningsknoppen streepjes waren aangebracht, waardoor men gemakkelijker bepaalde standen kcui onthouden. De lucht komt binnen door sleuven in de uitlaatgasvrije zone voor de voorruit. De ontluchtingsopening achter in de auto zorgt voor een goede doorstroming.

Bagage

De bagageruimte van de Polo is gemakkelijk toegankelijk door de „achterdeur". Wanneer men de achterbank overeind Iaat staan is er een ruimte van 284 liter beschikbaar voor bagage. Klapt men de achterbank neer dan ontstaat er een ruimte van 637 liter. Resumerend willen we stellen dat de Polo onder de kleine wagens die er zoal aangeboden worden een aantal aantrekkelijke eigenschappen heeft. De gebruikskosten zijn niet hoog (benzineverbruik is laag — olieverversen om de 7600 km en onderhoudsbeurten om de 18000 km) terwijl wegligging en rijgedrag goed te noemen zijn. Eigenschappen die de Polo vooral als tweede wagen en vooral als kleine gezinswagen bijzonder aantrekkelijk maken.

Technische gegevens

Motor: 4 cilinder, inhoud 895 cm3, vermogen 40 pl<.

Tankinhoud: Circa 36 liter.

Aandrijving: voorwielaandrijving via enkelvoudige droge plaatkoppeling. Volledig gesynchroniseerde vierversnellingsbak.

Remmen: trommelremmen voor en achter.

Stuurinrichting: tandheugelstuurhuis, veiligheidsstuurkolom.

Afmetingen: lengte 3526 mm breedte 1559 mm hoogte 1359 mm

Draaicirlcel: 9,6 meter.

Gewicht: 685 kg.

Rijprestaties: top-/kruissnelheid: 132 km/u

acceleratie: 0-80 km/u in 12,7 sec. 0-100 km/u in 21,2 sec.

Benzineverbruilc: ong. 1 op 13,7. Prijs: ƒ11.339.- (incl. BTW- af importeur). I

mporteur: Pon's Automobielhandel bv., Leusdet).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Signalement Polo: Ruim van binnen Klein van buiten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken