Bekijk het origineel

Auto contra openbaar venfoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Auto contra openbaar venfoer

4 minuten leestijd

In Nederland g:ebeuren rare ding'en, dat weet ledereen. Eén van die vreemde dingen is de strijd die woedt tussen de auto en het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer zou in deze str\jd allang^ het onderspit hebben g-edolven, als niet de reg-ering- te hulp was g'esprongren met in de miljoenen lopende subsidies.

Het openbaar vervoer lijdt namelijk grote verliezen, bij de Nederlandse Spoorwegen alleen al was dat in 1975 ƒ 730 miljoen. ƒ 3,5 miljoen gulden hiervan werd besteed aan publiciteitskosten in het gevecht tussen auto en N.S. Door wie deze tekorten allemaal betaald worden? Door de auto. De motorrijtuigenbelasting die door de autobezitters wordt betaald, komt allang niet meer alleen ten goede aan de wegen. Van de belastinggelden die nog bij Verkeer en Waterstaat terecht komen, verdwijnt een kwart (1,6 miljard gulden!) in de subsidie voor het openbaar vervoer. Dit betekent dat u elke dag f 1,30 aan het openbaar vervoer uitgeeft nog voordat u wakker wordt.

De auto is voor de regering een enorme bron van inkomsten en een gewillige melkkoe. Maar hierdoor wordt de autoverkoop niet minder. Integendeel, in 1975 werden bijna een half miljoen nieuwe auto's verkocht. In 1990 zullen er ongeveer zes miljoen auto's in ons land rondrijden, bijna twee keer zoveel als tegenwoordig. De mensen geven veruit de voorkeur aan de auto als vervoermiddel. En toch is de regering van plan om zo weinig mogelijk nieuwewegen aan te leggen, terwijl wel miljoenen guldens zullen worden uitgegeven om de verliezen van het openbaar vervoer te betalen.

Amsterdam

In Amsterdam steeg in dertien jaar tijd het totaal aantal afgelegde kilometers per auto van 30 tot 61 procent, en zakte het aantal kilometers per tram en bus van 38 naar S5 procent. De Amsterdammer geeft dus duidelijk de voorkeur aan de auto. Toch is er nu een voorontwerp verkeerscirculatieplan opgesteld, dat de auto helemaal uit de stad zal verbannen. Volgens het plan komen er nog voor 1980 nieuwe lijnen voor het openbaar vervoer, betere aansluitingen aan N.S.-stations, meer bussen en vrije tram- en busbanen. Om de milieuvervuilende auto te weren wordt het aantal parkeerplaatsen drastisch beperkt. Het aantal langparkeerplaatsen wordt teruggebracht van 14.000 tot 3.000 en dan alleen nog in (dure) parkeergarages. Ook zullen er drie fietsroutes worden aangelegd waardoor men makkelijker en sneller door het verkeer kan fietsen. Hiervoor worden- de rijbanen voor de auto's verkleind.

Ongetwijfeld zullen er chaotische toestanden ontstaan in Amsterdam wanneer dit plan doorgaat, want iedereen zal dan met het openbaar vervoer moeten en juist in de spitsuren. In die uren zullen er erg veel trams en bussen nodig zijn, die de rest van de dag nutteloos zijn en daardoor voor grote verliezen zorgen. De kosten van dit plan zullen totaal ongeveer 500 miljoen gulden gaan bedragen. Tevens zal deze bevordering van het openbaar vervoer jaarlijks een tekort van 140 miljoen gulden opleveren. Ongetwijfeld zal de auto weer voor de kosten op moeten draaien.

Nadelen

De Nederlander verkiest de auto boven het openbaar vervoer en neemt de nadelen van de auto op de koop toe: hoge kosten, milieuvervuiling, ongelukken, opstoppingen en gebrek aan parkeerruimte

Het openbaar vervoer is aan bepaalde routes gebonden, de reizigers moeten soms lang wachten in kille, donkere wachtkamers of op tochtige perrons. Iemand die per openbaar vervoer reist, moet meestal vertrekken van een plaats waar hij niet woont en komt aan op een plaats waar hij niet wezen moet. Daarentegen is de auto een snel en praktisch vervoermiddel dat te allen tijde klaar staat.

Vrijheid

De auto betekent voor de mens een groot stuk vrijheid, het geeft hem de mogelijkheid zelf te beslissen wanneer en waarheen men op reis gaat. Het vervoert miljoenen mensen die in een andere omgeving een welverdiende rust zoeken, en dat op een snelle en comfortabele wijze. In de mens leeft een sterke vrijheidsdrang. Men wil vrij zijn van een binding aan plaats of tijd en men wil zich vrij kunnen bewegen. En daarom zal de auto blijven bestaan en het winnen van het openbaar vervoer ondanks de dure benzine, wegenbelasting en verzekering.

Panoramische binnenspiegel

Het ziehtsveld van een normale binnenspiegel is niet meer dan 15—20 graden en worden we ingehaald, dan zijn bijna naast ons rijdende auto's niet zichtbaar. Dit is wel het geval bij de „Panamirror" binnenspiegel, die uit kunststof is vervaardigd (dus veilig bij eventuele aanrijdingen) en afmetingen heeft van S54 x 57 mm. Hierdoor ontstaat een gezichtsveld van 90 graden. De montage is bijzonder eenvoudig, want de Panamirror kan eenvoudig op de bestaande binnenspiegel geklemd worden. Dank zij het zeer lichte gewicht treedt er geen hinderlijk trillen van de spiegel op. De prijs bedraagt f 17,50, excl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Auto contra openbaar venfoer

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juni 1976

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken