Bekijk het origineel

Toekomst onzeker voor betonnen booreilanden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toekomst onzeker voor betonnen booreilanden

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — De grote oliemaatschappijen vragen zich af of het zinvol is door te gaan met de toepassing van beton voor de bouw van booreilanden. Dit heeft de heer I. Rekkers van Shell woensdag gezegd tijdens een persbijeenkomst op de Maasvlakte (bij Rotterdam) ter gelegenheid van het gereedkomen van het zgn. ANDOC-platform, het eerste in Nederland gebouwde betonnen platform.

De twijfel van de oliemaatschappijen is veroorzaakt, aldus de heer Rekkers, doordat men zich grandioos heeft verkeken op de kosten van betonnen constructies. Deze blijken drie a vier keer zo hoog te zijn dan men zo'n jaar of drie geleden, toen beton voor offshorewerk in de mode kwam, had begroot.

Verlies

Voor de firma ANDOC (Anglo. Dutch Offshore Concrete), een combinatie van vier Nederlandse (Bos Kalis, HBG, Adr. Volker en Stevin) en drie Engelse maatschappijen, is de bouw van het in een kwestiel evenmin een compleet succes. Volgens de heer J. F. W. Balier, voorzitter van de Raad van bestuur van ANDOC, zal er op deze opdracht, waarmee een bedrag is gemoeid van circa 400 miljoen gulden, verlies worden geleden. Rampzalige vormen zal dit echter niet aannemen, aldus de heer Baller, voornamelijk doordat het risico gespreid is over de zeven moederbedrijven van ANDOC.

Ondanks alle sombere geluiden was ANDOC toch duidelijk trots op de verrichte prestatie. De opdracht voor het eiland werd ontvangen op 1 mei 1974, van Shell, die mede optrad voor ESSO, CONOCO, Gulf Oil en de Britse staatsolie maatschappij. Nauwelijks twee jaar later is het reusachtige karwei, waarin tot nu toe 7,5 miljoen man-uren zijn gestoken, voor het grootste gedeelte geklaard. Volgende week woensdag beginnen zes boten van Smit Internationale, die in totaal goed zijn voor 70.000 pk, aan het verslepen van het platform. Het zal het grootste sleepkarwei worden uit de wereldgeschiedenis. Kosten van deze operatie 15 miljoen gulden.

De reis voert eerst naar Noorwegen, waar veertien dagen voor zijn uitgetrokken. Hier zal men het dek op het platform plaatsen, waarna het gevaarte naar het Dunlin-veld, gelegen ten noordwesten van de Shetland-eilanden, wordt getransporteerd. Medio i977 hoopt Shell hier te beginnen met boren, hetgeen naar verwachting binnen drie a vijf jaar een dagelijkse stroom van 150.000 vaten ruwe olie zal opleveren.

Het ANDOC-platform ziet er, aldus directeur Daller uit als een ,,speeldoos met vier Euromasten erop". De speeldoos, zo genoeind omdat hij op en neer bewogen kan worden, is een betonnen caisson,, van 134 w 104 w 32 meter. Het caisson dient om de gehele constructie op zijn plaats op de zeebodem te houden, maar wordt daarnaast ook gebruikt als opslagplaats voor de geproduceerde olie (maximaal 220 miljoen liter). De Euromasten zijn vier betonnen torens van 110 meter hoogte. Op deze torens komen nog eens vier dertig meter hoge, stalen kolommen, alsmede het stalen dek van 82 w 63 w 6 meter. De gehele constructie, die op een diepte van 152 meter komt te staan, zal, zo heeft ANDOC berekend, met gemak het geweid van wind en golven doorstaan. Ter hoogte van het Dunlin- veld zijn golven van dertig meter hoogte en windkracht 12 gen bijzondere gebeurtenissen. Het dek van het platform, dat alleen al zo'n 4.000 ton weegt, biedt plaats aan onder meer hotelaccommodatie voor 200 man. de boorinstallaties, twee hijskranen, een gasverbindsinstallatie en een helicopterdek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 13 Pagina's

Toekomst onzeker voor betonnen booreilanden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1976

Reformatorisch Dagblad | 13 Pagina's

PDF Bekijken