Bekijk het origineel

een rd-advertentie-altijd goed

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

een rd-advertentie-altijd goed

3 minuten leestijd

hebben hier het aanvoerpatroon op de veilingen verstoord. Het mooie weer zorgde voor een snelle afrijping van de gewassen. Het is misschien niet algemeen bekend maar door een opeenhoping van de aanvoer zijn eind juni nog grote hoeveelheden groenten doorgedraaid aan de veilingen. Ze waren onverkoopbaar. Mede daardoor is er nu een gat in de markt ontstaan.

Vanaf half augustus evenwel, hoopt de heer Van der Veen, kunnen we weer nieuwe aanvoeren van produkten, die na de regen weer behoorlijk aan de groei zijn, tegemoet zien. Dan zullen ook de prijzen van deze groenten weer op normaler niveau terecht komen, hoewel dit niet voor alle snelgroeiers geldt. Voor bonen bijvoorbeeld was het wat te Iaat om opnieuw in te zaaien en deze zullen, met de bewaargroenten, duur blijven.

Prijsbewust

Voor de consument zal het van belang zijn om prijsbewust te kopen. Dat brengt veel op. Als men momenteel bijvoorbeeld in plaats van een bloemkool een bos peen koopt, scheelt dat beduidend in de portemonnaie. Hetzelfde geldt als in plaats van de peperdure andijvie eens bietjes worden gekocht. Laat men straks dus zoveel mogelijk gebruik maken van de snelgroeiers als ze tegen een redelijke prijs te koop zijn. Daardoor kan de consument de prijsbeweging bij andere produkten afzwakken. De groenten zijn immers ook zo duur, omdat de consument bereid is de hoge prijs te betalen.

Positieve kant

„Misschien", mijmert de CBTB-secretaris, „heeft deze toestand toch nog, een positieve kant. We zouden er als Nederlanders, ook als overheid, uit kunnen leren hoe belangrijk het is een gezonde land- en tuinbouw te hebben. Ik heb straks als voorbeeld genoemd de problemen in de fruitsector. Omdat het publiek de voorkeur geeft aan buitenlandse produkten is hier een uitstotingsproces aan de gang, omdat de rentabiliteit volstrekt onvoldoende is. Maar dat betekent wel, datje in de toekomst als consument altijd duur aan de bak moet,"

Niet rijk

„Men heeft zich nooit gerealiseerd, dat de reële veilingprijzen voor groenten en fruit in twintig jaar bijna niet gestegen zijn", zegt ir. Smeets van het Centraal Bureau van Tuinbouwveilingen in Den Haag. De prijzen in de winkels zijn wel hoger geworden, maar dat was een gevolg van de noodgedwongen margeverhoging van de winkelier, die als ieder ander met sterk stijgende kosten werd geconfronteerd. De rentabiliteit van de tuinbouw moest komen uit produktieverhoging. De Nederlandse consument heeft bovendien het voordeel, dat wij het grootste groente-exporterende land van Europa zijn. De landen die moeten importeren zijn er nog duurder aan toe dan wij."

Aan de hand van cijfers maakt de heer Smeets duidelijk, dat de tuinders echt niet rijk worden van deze duurteperiode. Tot 31 juli was de totale omzet van de Nederlandse veilingen 1275 miljoen gulden, 150 miljoen gulden, of 13 procent meer dan vorig jaar. De stijging

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

een rd-advertentie-altijd goed

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 augustus 1976

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken