Kaping KLM-toestel liep goed af
Einde kwam nog onverwacht
DEN HAAG — Zonder politieke concessies, maar met de garantie Van een vrijgeleide hebben de drie Palestijnen, die zaterdagavond een KLM DC-9 met aan boord 79 passagiers en vijf bemanningsleden kaapten, hun actie zondagmiddag op het vliegveld van Lanarca op Cyprus opgegeven.
Dat gebeurde vrij onverwachts na een bemiddelingspoging van een ver* tegenwoordiger van de Palestijnse bevrijdingsorganisatie PLO en de Libische zaakgelastigde op Cyprus. Passagiers en bemanning, die in goede gezondheid verkeren, komen vandaag in Nederland terug.
De DC-9-30, de „City of Madrid" werd zaterdagavond rond elf uur — twintig minuten na een tussenlanding in het Zuidfranse Nice — gekaapt. Het toestel was op weg van het Spaanse Malaga met aan boord passagiers van verschillende nationaliteiten, onder wie 48 Nederlanders. Rond elf uur bracht gezagvoerder Janssen via een geheime code het vliegveld in Nice op de hoogte van de situatie. Het toestel brak bruusk zijn koers af en vloog over Rome en Sardinië naar de luchthaven Carthago bij Tunis. Toen het toestel daar rondcirkelde, had het nog slechts voor een kwartier brandstof. Een landing op Carthago was noodzakelijk. De Tunesische autoriteiten verleenden de gezagvoerder echter geen toestemming het vliegtuig aan de grond te zetten. Zij gaven zelfs opdracht alle landingslichten te doven en de landingsbaan te versperren met benzineblikken. De Tunesiërs lieten hiervan niet alleen tegenover de Nederlandse autoriteiten, maar ook tegenover gezagvoerder Janssen niets weten. De KLM-piloot had echter geen keus en zette het toestel met een zeer korte landing aan de grond. Het landingsgestel van de DC-9 werd daarbij beschadigd.
Crisiscentrum
Inmiddels was op het ministerie van Buitenlandse zaken in Den Haag een crisiscentrum ingericht, dat geleid werd door minister Van der Stoel. In Tunis wenste gezagvoerder Janssen niet opnieuw op te stijgen, voordat het landingsgestel van de DC-9 was gerepareerd. Dat gebeurde en het vliegtuig werd volgetankt. Om vier uur vertrok het toestel met aan boord nog steeds alle passagiers, de volledige bemanning en de drie Palestijnen, met onbekende
Predikanten overleden
Op 2 september is na kortstondige ziekte op 63-jarige leeftijd in een ziekenhui® te Allsmaar overleden ds. K. R. ter Steege, Ned. Hervormd predikant te Bergen NH. De begrafenis heeft plaats dinsdag 7 september op de Alg. begraafplaats te Laren Gld. Ds. Ter Steege werd op 8 juli 1913 te Groningen geboren en studeerde daar ook theologie. Aanvankelijk was hij hulpprediker te Vroomshoop, vervolgens predikant te Ten Boer, Laren Gld. en tenslotte in Bergen NH.
Op 30 augustus is op 54-jarige leeftijd in het Academisch ziekenhuis te Groningen overleden ds. J. Oldekamp, Doopsgezind predikant te Harlingen. Hij is inmiddels gecremeerd. Ds. Oldekainp werd in Rijssen geboren en was daar aanvankelijk 8 jaar drogist.
,,Zwevend naar de dood"
bestemming vanuit Tunis. Na ongeveer twee uur in de lucht te zijn geweest in het Oostelijk Middellands zeegebied vroeg gezagvoerder Janssen via Athene toestemming om in Lanarca op Cyrpus te mogen tanken. De Cyprische autoriteiten toonden zich aanvankelijk terughoudend, omdat men bezig is met werkzaamheden aan het vliegveld. De toestemming werd echter toch gegeven. Rond half acht nam de Nederlandse ambassadeur op Cyprus, Jorissen, die op het vliegveld aanwezig was, contact op met gezagvoerder Janssen. Deze vertelde hem, dat de sfeer aan boord goed was en dat de volgende bestemming vrijwel zeker Damascus zou zijn. Een uur daarna steeg het toestel weer op, nadat het was volgetankt en dekens, eten en drinken aan boord was gebracht. Op dat moment was er nog nauwelijks iets bekend over de eisen van de kapers.
Israël
Kort na het vertrek liet de piloot van de DC-9 aan de toren in Lanarca weten, dat hij opdracht had gekregen naar Tel Aviv te vliegen. Op de luchthaven Ben Goerion daar was op dat ogenblik al een verhoogde paraatheid ingesteld, voor het geval het vliegtuig naar Israël zou komen. Rond tien uur werd het vliegveld voor alle luchtverkeer gesloten. Minister Van der Stoel nam contact op met de Nederlandse amba.ssadeur in Israël, drs. C. B. Arriens. De Israëliërs hadden op dat moment al twee militaire vliegtuigen de lucht ingestuurd om te voorkomen dat de DC-9 in Israël zou landen. De twee jagers begeleidden de DC-9 daarop enige tijd, iets dat zowel kapers als passagiers zenuwachtig maakte. Minister Van der Stoel nam daarop, contact op met zijn Israëlische ambtgenoot Allon en verzocht hem het uiterste te doen om de veiligheid van de inzittenden van de DC-9 te waarborgen. De Israëlische autoriteiten besloten toen de militaire vliegtuigen weg te halen uit de onmiddellijke nabijheid van het gekaapte toestel. Allons collega 'van Defensie Pëtes verklaarde later» overigens, dat de DC-9 niet boven Israëlisch grondgebied is geweest.
Eisen
De Palestijnse kapers hadden inmiddels ook hun eerste eisen gesteld, die volgens luchtvaartkringen in Lanarca neerkwamen op de vrijlating van vijftig Pale.stijnen uit Israëlische gevangenissen. Later werd duidelijk dat zij de vrijlating eisten van zes Palestijnen, de Grieks-katholieke aartsbisschop van Jeruzalem Capucci en de Japanse terrorist Okamoto. De kapers stelden een ultimatum dat rond half twaalf afliep. Het verstreek zonder dat de kapers hun dreigementen om het toestel op te blazen uitvoerden. Later bleek dat er inderdaad springstoffen in het toestel waren aangebracht.
Volgens de eisen van de kapers moest een Israëlisch vliegtuig van Ben Goerion opstijgen om'de bevrijde Palestijnen met Capucci en Okamoto naar een Arabisch land te vliegen. Daar zou een uitwisseling van gevangenen plaats kunnen vinden.
Rond het middaguur zette de DC-9 opnieuw koers naar Cyprus waar het kort na half een weer op Lanarca landde. Het ultimatum is twee uur uitgesteld, lieten de kapers hier weten. Inmiddels was premier Den Uyl in het crisiscentrum in Den Haag aangekomen, van waaruit voortdurend overleg werd gevoerd met Israël en de Nederlandse ambassade.
De Palestijnen voelden er niets voor in Lanarca te blijven staan. Zij eisten opnieuw dat het vliegtuig werd volgetankt en verklaarden te willen opstijgen. Gezagvoerder Janssen vroeg namens de kapers contact met de Cyprische autoriteiten. In de toren van Lanarca waren ook een vertegenwoordiger van de PLO en de Libische zaakgelastigde aanwezig. De kapers stelden 16.25 uur als limiet. Om kwart over vier wijzigden zij hun eis. Zij vroegen toen alleen nog de vrijlating van Capucci, Okamoto en de Palestijn Hamoed Achmed Darwish. De PLO-vertegenwoordiger en de Libische zaakgelastigde werden tot het toestel toegelaten. Zij overtuigden de kapers van de zinloosheid en uitzichtloosheid van hun actie. Israël had duidelijk gemaakt onder geen voorwaarden aan welke eisen dan ook tegemoet te komen.
Om tien over half vijf meldden de kapers, dat zij bereid waren hun actie te
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 6 september 1976
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 6 september 1976
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's