Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Regering bereid tot steun scheepsbouw

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Regering bereid tot steun scheepsbouw

Afhankelijk van herstructureringsplannen

3 minuten leestijd

DEN HAAG — „De bereidheid van de regering de geraamde investeringen van globaal 1 miljard gulden voor de herstructurering van de scheepsbouw mogelijk te maken via garanties en eventueel achtergestelde kredieten, zal.geheel afhangen van de inhoud van de diverse herstructureringsplannen en de snelheid waarmee deze zullen worden uitgevoerd.

De regering is met de beleidscommissie scheepsbouw van mening dat een marktafbakening en het samenwerken in werfgroepen van wezenlijk belang zijn voor die herstructurering."

Dit schrijven de ministers Lubbers (Economische zaken) en Boersma (Sociale zaken) in een brief aan de Tweede kamer over het standpunt van de rege^ ring ten aanzien van het vorige week uitgebrachte rapport van de Beleidscommissie scheepsbouw.

In dat rapport wordt gezegd dat de capaciteit van de Nederlandse scheepsbouw met circa 30 procent zal moeten worden ingekrompen, wat gepaard gaat met een verlies van 6500 van de rond 21.000 arbeidsplaatsen op de 150 scheepsnieuwbouwwerven in Nederland. Verder moeten de werven een miljard investeren voor de herstructurering. Om de Nederlandse scheepsbouw in de jaren na 1980 weer gezond en rendabel te maken, zal het productie-apparaat kwalitatief moeten worden verbeterd en veel nadruk zal moeten worden gelegd op een betere en intensievere verwerving v£m orders.

Blijkens de brief aan de Kamer onderschrijft de regering dit standpunt van harte. ,,De gerichte reductie van de nieuwbouwcapaciteit met als doelstelling de werven met de beste toekomstmogelijkheden te handhaven, wordt onderschreven, maar tegelijk zullen die werven nog verder moeten worden verbeterd", zo staat in de brief. ,,De kwantitatieve capaciteitsreductie dient dus hand in hand te gaan met een kwalitatieve verbetering wat betreft kostprijs, specialisatie en werving".

De regering zegt er verder verheugd over te zijn dat het aantal gedwongen ontslagen hopelijk tot een minimum kan worden beperkt. Van de 6500 arbeidsplaatsen die verioren , gaan, zijn vorig jaar al 2000 via natuurlijk verloop verdwenen. De overige 4500 arbeidsplaatsen moeten gebeuren via natuurlijk verloop, beperking van buitenlandse arbeidskrachten, herscholing, werktijdverkorting, herplaatsing, vervroegde pensionering en in laatste instantie gedwongen ontslagen.

De regering zegt erop te vertrouwen dat de werkgevers en werknemers in de scheepsbouw de verwijzing naar de CAO-onderhandelingen wat betreft de problematiek van de oudere werknemers zodanig zullen hanteren dat daardoor niet het gehele beleidsplan op losse schroeven komt te staan.

De regering acht het verder noodzakelijk dat gezien de grote hoeveelheden geld die met de herstructurering gemoeid zijn, er de nodige waarborgen worden geschapen voor overeenstemming tussen werkgevers, werknemers en overheid over het gebruik van dat geld en de controle daarop.

Tenslotte zegt de regering in de brief dat het van wezenlijk belang is de voor de scheepsbouw op te zetten overlegstructuren een blijvend karakter te geven. Dit ten einde ook ,,in betere tijden" een gezamenlijk beraad tussen werkgevers, werknemers en overheid over de wenselijk geachte ontwikkelingen te kunnen waarborgen. De Beleidscommissie scheepsbouw moet hieraan nader inhoud geven.

Order van NSU

De Nederlandse Scheepvaartunie (NSU) is bereid een order van enige honderden miljoenen guldens bij Nederlandse werven te plaatsen, als de regering dit financieel mogelijk wil maken. Het gaat om twee rij-op rij-afschepen en twee grote conventionele vrachtschepen, die eventueel gebouwd zouden kunnen worden door RijnScheldé-Verolme dan wel'Van der Giessen-De Noord, zo heeft een woordvoerder van de NSU vrijdag meegedeeld. Hij voegde er aan toe, dat zijn directie ook het oog gericht houdt op Japan, mede omdat daar een vrachtschip een half jaar sneller in elkaar wordt gezet dan in Nederland.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 januari 1977

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Regering bereid tot steun scheepsbouw

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 29 januari 1977

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken