Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De toekomst van vliegveld Welschap

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De toekomst van vliegveld Welschap

Mogelijk voor burgerluchtvaart

3 minuten leestijd

De ministers Westerterp (Verkeer en Waterstaat) en Stemerdink (Defensie) zijn tot een voorlopig oordeel gekomen over de aanwijzing van het vliegveld Welschap tot burgerluchtvaartterrein en over de aanleg van een nieuwe, 45 meter brede landingsbaan.

Inzake de betekenis van het vliegveld Welschap voor de burgerluchtvaart wordt in een nota van de beide ministers meegedeeld, dat uit een onderzoek van het Nederlands Vervoerswetenhebben besloten inschrijving als woningzoekende voor alleenstaanden en tweepersoonshuishoudens mogelijk te maken. Zij geven daarmee uitvoering aan één van de maatregelen die staatssecretaris Van Dam van Volkshuisvesting in zijn nota van juli 1975 heeft opgesteld. Het is een gevolg van een bijzonder onderzoek dat op verzoek van de staatssecretaris in Schiedam onder deze categorie is ingesteld. schappelijk Instituut is gebleken dateen regionaal burgervliegveld in de regio Eindhoven wenselijk is. Om veiligheidsredenen zal die baan 45 meter breed moeten zijn, zoals ook bij andere regionale velden in ons land.

Wat de militaire behoefte betreft wordt in de nota meegedeeld dat het om verschillende redenen op dit moment nog niet vast staat waar de mili-. taire vliegtuigen, die thans op Welschap zijn gestationeerd, eind 1980 zuilen worden geplaatst en of zij inderdaad eind 1980 zullen vertrekken, dan wel eerder of later. Een definitief besluit is onder meer afhankelijk van het (militaire) vliegveldbeleggingsplan en van de studie over het toekomstige defensiebeleid.

Functie

De toekomstige functie van het vliegveld Welschap zal beperkt blijven tot de regionale behoefte. Welschap zal dus niet fungeren als overloop voor Schiphol. De gedraaide landingsbaan zal, wat de geluidshinder betreft, gunstiger liggen dan de bestaande baan. De ministers zijn echter van mening dat er nog een aantal waarborgen moet komen voor de beteugeling, van de geluidsoverlast. Een en ander zal worden vastgelegd in een nieuwe aanwijzingsbeschikking.

Nadat zij het reeds eerder toegezegde overleg hebben gepleegd met de vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat, voor Defensie, voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening en voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne zullen beide ministers op korte termijn een definitieve beslissing nemen. Alvorens hiertoe over te gaan willen zij — indien daaraan behoefte bestaat — nog een laatste overleg voeren met de provincie Noord-Brabant, de agglomeratie Eindhoven en de Stichting Vliegveld Eindhoven. Door de regio is meermalen verzocht om een spoedige beslissing over Welschap. Door de ministers is reeds eerder toegezegd dat de beslissing in het voorjaar van 1977 kan worden verwacht.

Lawaai

Oiii de lawaaibelasting zoveel mogelijk te beperken willen de bewindslieden een aantal voorwaarden stellen aan het gebruik van Welschap in de nieuwe situatie. Zo zullen oefen- en proefvluchten kunnen worden beperkt tot bepaalde uren van de dag. Ook het gebruik tussen elf uur 's avonds en zes uur 's ochtends zal, behalve in enkele uitzonderingsgevallen, niet zijn toegestaan. Een belangrijk resultaat dat is voortgevloeid uit het eerdere overleg met de regio, is de beslissing van minister Westerterp dat de geluidsbelasting buiten een aangegeven gebied niet hoger mag zijn dan 35 Kosten-eenheden; de grens van dit gebied ligt nog buiten de aaneengesloten bebouwing. Bij het luchtvaartterrein zullen voorzieningen moeten worden getroffen om de geluidsproduktie te kunnen registreren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Monday 7 February 1977

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

De toekomst van vliegveld Welschap

Bekijk de hele uitgave van Monday 7 February 1977

Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's

PDF Bekijken