Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toekomst Arnhemse Scheepsbouw somber

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toekomst Arnhemse Scheepsbouw somber

Lage prijzen door zware concurrentie

2 minuten leestijd

ARNHEM — Het kan niet ontkend worden dat de toekomst van Arnhemsche Scheepsbouw Maatschappij NV er op dit moment weinig rooskleurig uitziet. Indien de onderneming er niet in slaagt op korte termijn voldoende nieuwbouwopdrachten te verkrijgen, zal er aan het nemen van ingrijpende maatregelen niet te ontkomen zijn, zo schrijft de directie in het jaarverslag. Op dit ogenblik omvat de orderportefeuille uitsluitend opdrachten met een korte looptijd.

Bovendien hebben deze opdrachten (bouw van een zwarelading-schip, een casco voor een cutterzuiger en silo's voor een landinstallatie) een zodanig eenzijdig karakter dat in verschillende afdelingen leegloop niet te vermijden is. Daarom moet volgens de directie rekening worden gehouden met een voortzetting van de in het laatste kwartaal van 1967 ingestelde werktijdverkorting. Het tekort aan nieuwbouwopdrachten in de gehele Nederlandse Scheepsbouw was voor de regering aanleiding om de Beleidscommissie scheepsbouw in het leven te roepen. Deze commissie, heeft inmiddels een herstructureringsplan ontwikkeld met als doel de concurrentiekracht te vergroten en de produktiecapaciteit aan te passen aan de te verwachten vraag.

Daarnaast verwacht de directie een gunstige invloed van de subsidieregeling van de regering om de uitvoering van de investeringsplannen van de Nederlandse rederijen te stimuleren. Vertrouwd mag worden dat de Nederlandse scheepsbouwindustrie ook hierdoor haar orderpositie zal kunnen verbeteren.

De directie van "Arnhemsche Scheepsbouw is van mening dat deze maatregelen de onderneming daadwerkelijk tot steun zullen zijn bij haar onverminderd streven naar handhaving van de continuïteit van de onderneming.

Als gevolg van de zeer zware concurrentie konden vrijwel alleen opdrachten worden geboekt tegen prijzen die nietgeheel kostendekkend waren. Bovendien lieten de onderbezettingsverliezen hun invloed gelden.

Overeenkomstig de eerder uitgesproken verwachtingen werd het boekjaar afgesloten met een verlies en wel van ƒ31,300 tegen ƒ 185,700 het jaar daarvoor. Het saldo verlies zal ten laste van de extra reserve worden gebracht, aldus het verslag.

Het aantal personeelsleden daalde, uitsluitend door natuurlijk verloop, van 301 tot 287. In verband met de onzekere situatie in de scheepsbouw is in deze vacature niet voorzien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 februari 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Toekomst Arnhemse Scheepsbouw somber

Bekijk de hele uitgave van woensdag 16 februari 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken