Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verandering positie commissaris Koningin

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verandering positie commissaris Koningin

Nieuwe nota van GS Gelderland

4 minuten leestijd

ARNHEM — De commissaris van de Koningin moet over zaken, die hij heeft uitgevoerd als rijksorgaan, verantwoording kunnen afleggen aan Provinciale Staten. De thans bestaande vrijblijvendheid moet een plicht worden die in de wet moet zijn veran* kerd.

De commissaris heeft nu nog een dualistische positie. Als orgaan van de provincie is hij verantwoording schuldig aan Provinciale Staten en als rijksorgaan aan de centrale overheid. Die tweeslachtigheid moet worden opgeheven door de commissaris alleen een provinciaal orgaan te doen zijn. Ook de naam, officieel „commissaris van de Koning", kan niet gehandhaafd blijven.

Dit valt te lezen in een vandaag uitgebrachte nota van Gedeputeerde Staten van Gelderland aan Provinciale Staten. Deze eerste nota op dit gebied in ons land zal in augustus door de Staten worden behandeld. Het is de verwachting van de samenstellers dat landelijk een discussie op gang komt over de positie van de ,,commissaris van de Koning".

,,De positie van de commissaris der Koningin zal gelijk moeten worden getrokken met die van een burgemeester, die helemaal gemeenteman is en geen „baas" boven zich heeft", zo lichtte commissaris mr. W. J. Geertsema van Gelderland toe.

Provinciewet

De rijkstaken die de commissaris der Koningin thans moet uitvoeren zouden kunnen worden overgeheveld naar de provinciewet en andere wetten. Die taken zijn onder meer rampenbestrijding en de civiele verdediging, bevordering van de samenwerking van de rijksambtenaren in de provincie en tussen hen en de besturen van de provincie en lagere overheden, het bezoeken van gemeenten en het maken van aanbevelingen of voordrachten voor burgemeestersbenoemingen.

Verkiezing

De Gelderse nota wijst verkiezing van een CDK af. Slechts PvdA-gedeputeerde mr. J. Fokkens is voorstander vqn verkiezing waarbij hij vooralsnog denkt aan verkiezing door Provinciale Staten dan wel gemeenteraad. De nota wijst ook het recht van aanbeveling van Provinciale Staten en gemeenteraad (bij benoeming CDK en burgemeester) af. Mr. Fokkens en het tweede PvdA GSlid mr. S. J. Wijnperle verlangen dit recht van het doen van hun aanbeveling juist wel. De bestaande inspraakregeling bij de benoeming van burgemeesters zou nader uitgewerkt en wettelijk moeten worden vastgesteld en algemeen moeten gelden. Voor de benoeming van de CDK pleiten de samenstellers voor een regeling in gelijke geest.

Benoemingen

GS van Gelderland noemen het voorts aanv&ardbaar dat de CDK ook een portefeuille beheert die aansluit bij zijn coördinerende rol. Daarvoor komt in^ aanmerking de portefeuille waarin provinciaal management, personeelszaken en voorlichting zijn opgenomen. Over het beleid bij burgemeestersbenoemingen zegt de nota nog dat het in het belang van de gemeente is dat eenzelfde persoon niet te lang als burgemeester aanblijft. Een termijn van de gebruikelijke zes jaar met een eenmalige verlenging voor een gelijke termijn is het maximaal aanvaardbare. Voor de CDK, die voor onbepaalde tijd wordt benoemd, nemen GS een gelijksoortig standpunt in.

De „ombudsfunctie" van een commissaris is nog steeds belangrijk. Over het gehele terrein van het maatschappelijk leven zoals een misgelopen huwelijk, een burenruzie en een ernstig conflict met de overheid krijgt de CDK verzoeken. Deze zouden moeten worden afgehandeld door de gedeputeerde. Een deel van het publiek wendt zich vaak met zijn problemen tot de CDK. Daarbij speelt waarschijnlijk ook een rol dat in zijn naam een relatie met het koninklijk huis wordt vermoed. Behandeling van zaken door de CDK die behoren tot de bestuurszorg van GS ziet men als minder wenselijk. Zaken die te maken hebben met bestuurszorg van de lokale overheden kunnen wel worden behandeld en afgedaan door de commissaris. In de nota wordt de verwachting uitgesproken dat de CDK overigens steeds minder verzoeken zal ontvangen als gevolg van de betere voorlichting via pers, tv en radio, het functioneren van • wetswinkels, VARA-ombudsman enz.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 mei 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Verandering positie commissaris Koningin

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 17 mei 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken