Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Terugblik op tien jaren scholenbouwteam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Terugblik op tien jaren scholenbouwteam

Snelle veranderingen bij het onderwijs

5 minuten leestijd

WADDINXVEEN — In het najaar van 1966 werd er bij een bespreking in het Bouwcentrum te Rotterdam, de eerste stappen genomen voor de oprichting van het Scholenbouwteam. Toen in 1976 teruggekeken werd op deze tien jaar, ontdekte men dat ook in het onderwijs de dingen ongelooflijk snel veranderen. Hierover Informeert ons het Jaarverslag 1976 van de Landelijke Stichting Scholenbouw gevestigd te Waddinxveen.

Ter leniging van de scholennood werd in 1966 door de toenmalige staatssecretaris van Onderwijs, mr. Grosheide, de toezegging gedaan dat hij bij de bouw van vier scholen in teamverband, extra urgentie voor nog twee scholen wilde afgeven. Dit heeft toeA geresulteerd in de oprichting van het scholenbouwteam. In 1967 kwam de eerste school klaar tien jaar na de oprichting kwam in Amsterdam het cmehonderdste scholencomplex klaar. In 1966 begon men met de realisering van aparte kleuter- en lagere scholen. Aan integratie werd toen nog niet gedacht. Elke school had zijn eigen en aparte plaats. Nu na tien jaar denkt men hierover heel anders. De kleuter- en de toekomstige basisschool moeten nu aaneen gebouwd worden. In de afgelopen tien jaren is ook het werkterrein veranderd. Naast het kleuter- en langer onderwijs zijn activiteiten ontstaan op het terrein van de sportaccommodatie, het buitengewoon onderwijs en het voortgezet onderwijs.

Basisonderwijs
Het bouwen van scholen voor het basisonderwijs heeft altijd een centrale plaats ingenomen. Nu de integratie steeds grotere vormen aan gaat nemen, worden ook de wensen tot een bouwkundige integratie sterker. Men is tot ontwerpen gekomen die mogelijkheden bieden aan het nieuwe basisonderwijs en die een grote mate van flexibiliteit in het gebruik mogelijk maken. De ontwikkelingen hebben tevens geleid tot de vraag naar documentencentra in de scholen. Het Scholenbouwteam heeft in de afgelopen tien jaar uitsluitend scholen met gemeenschapsruimten gebouwd, deze ruimten vormen voor het onderwijs een onmisbaar gegeven.

Een eigen plaats wordt bij de Stichting ingenomen door het buitengewoon onderwijs. Bij deze vorm van onderwijs aan kinderen met een handicap van welke aard dan ook en die niet in staat zijn het onderwijs op de gewone school te volgen, moeten andere aanpassingen gemaakt worden. Een groot aantal scholen voor deze groep leerlingen werd gerealiseerd.

Voortgezet onderwijs
Ook bij het voorgezet onderwijs is de aandacht gericht op de bouwkundige vertaling van de wensen naar gemeenschapsruimten en mediatheek zo vervolgt het.jaarverslag. Het standpunt van de overheid reeds in 1971 over te gaan tot de zogenaamde „versoberde elementenbouw" was voor het team aanleiding een studie te verrichten naar mogelijke bezuinigingen met handhaving van de gebruikskwaliteit. Er werd een ontwerpmethode ontwikkeld die leidde tot: verlaging van de bouwkosten door doeltreffende standaardisatie, een verkorting van de arbeidstijd, de mogelijkheid om gebouwen naar individuele wens te realiseren en de mogelijkheid schoolgebouwen aan te passen aan mogelijke wijzigingen in het onderwijs. Volgens deze methode gebouwd werden in 1975 en 1976 een aantal scholen opgeleverd.

De hoge kwaliteit zowel in onderwijskundige als in bouwkundige zin heeft velen verrast. Daar de overheid het budget voor de scholenbouw heeft moeten verlagen heeft -dit tot gevolg gehad, dat er stagnaties ontstaan zijn. Toch is men ervan overtuigd dat voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om scholen tegen redelijke prijzen te bouwen.

In de afgelopen tien jaar heeft men ook niet stil gezeten, wat betreft het terrein van de lichamelijke opvoeding en recreatie. Deze staan ter discussie en is sprake van een duidelijke bezinning en herwaardering.

Tot en met 1975 werden door het team totaal 258 voorzieningen gerealiseerd met totaal 1565 lesruimten. In 1976 werden door het team 47 voorzieningen gerealiseerd met 396 lesruimten. Op 1 januari 1977 waren bij het team in uitvoering of in voorbereiding 46 nieuwbouwvoorzieniningen met totaal 425 lesruimten, alsmede een achttal renovaties of uitbreidingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Terugblik op tien jaren scholenbouwteam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken