Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toch hogere prijzen bij stuntkraideniers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toch hogere prijzen bij stuntkraideniers

Loze beloften aan de kaak gesteld

3 minuten leestijd

RIJSWIJK — De prijzen van stuntkruidenier Albert Heijn zijn sinds afgelopen winter met ruim dertien en een half procent gestegen. Van zijn belofte om vele levensmiddelen blijvend goedkoop te houden heeft de Zaanse kruidenier dus niets terecht gebracht. Ook andere stuntsupermarkten zoals Simon en De Gruyter hebben hun prijzen in een half jaar tijd met resp. 12,5 en 12,9 procent verhoogd.

Slechts discountkruidenier Edah bleef met zijn prijsverhogingen onder de tien procent. In deze supermarkt stegen de prijzen voor een aantal essentiële levensmiddelen met 9,1 procent. Tot deze conclusie komt het Konsumenten Kontakt na een vergelijkend prijzenonderzoek onder de vier genoemde stuntkruideniers. Bij de supermarkten trok de konsumentenorganisatie de prijzen na van 13 veel gebruikte produkten zoals bier, margarine, suiker en soep. De vier kruideniers beloofden be^in 1977 om de prijzen van de belangrijkste levensmiddelen blijvend laag te houden. Deze beloften, vooral die van Albert Heijn komen na dit prijzenonderzoek wel in een vreemd daglicht te staan, zo meent het Konsumenten Kontakt.

Aanmerkelijk

In een half jaar tijd hebben de kruideniers hun prijzen aanmerkelijk weten te verhogen. Voor een liter yoghurt betaalt de consument bij Albert Heijn vijf cent meer dan zes maanden geleden. Voor een blik appelmoes betaalt hij elf cent meer en voor een pond jongbelegen kaas moet zelfs 20 cent meer neergelegd worden. Edah verhoogde de prijs voor een liter koffiemelk met 20 cent. Voor zijn yoghurt ging hij zelfs 17 cent meer vragen, zo blijkt het Konsumenten Kontakt.

Het verschil in de koffieprijsverhogingen die de stuntkruideniers. doorvoerden blijkt uit dit onderzoek het allergrootst. In zes maanden tijd werd een • halfpondspak goedkope koffie bij de Edah 28,4 procent duurder. Simon verhoogde de koffieprijs met 72,7 procent tot 5,70 gulden per pak terwijl Albert Heijn de koffie met een verhoging van 71,6 procent op 5,75 gulden per halfpond bracht.

Reclameleuzen over prijsbewaking moeten met een grote korrel zout genomen worden, concludeert het Konsumenten Kontakt. En Albert Heijns belofte om de prijzen blijvend laag te houden kan beter maar meteen vergeten worden, aldus KK. Onjuist

De elevator lag naast het Franse zeeschip Eglantine en zoog graan uit ''""" "Z'''''" Vervolgens werd overgeslagen in een binnenschip. Volgens de Rijkspolitie te water deed de ontploffing zich vermoedelijk voor in de jacobsladder. De machinist bleef gewond op het dek liggen. Er ontstond een kleine brand die door twee blusboten van de Amsterdamse brandweer kon worden bedwongen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Toch hogere prijzen bij stuntkraideniers

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 26 juli 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken