Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Arabische wereld grijpt terug op oude wetgeving

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Arabische wereld grijpt terug op oude wetgeving

Handen dieven afgehakt, zweepslagen voor overspel

7 minuten leestijd

TEHERAN — In haar strijd tegen criminaliteit en zedelijk verval grijpt de Islamitische wereld in toenemende mate terug op de klassiek-mohammedaanse heiligde wet. Deze Sjari'a, meer een plichtenleer dan een juridisch stelsel zoals wij kennen, is ongeveer 1400 jaar geleden opgesteld door de Mohammedaanse schriftgeleerden. In Westerse ogen kent de Sjari'a draconische straffen - zo kan diefstal de veroordeelde komen te staan op het verlies van zijn hand.

Niet alleen het puriteinse Libië of het politiek tegengestelde, maar al even rechtzinnige Saoedi-Arabië baseren hun rechtspraak op de heilige wet. De trend terug, een soort ,innere mission", is vrij algemeen in de islamitische wereld.

In Pakistan en de Verenigde Arabische Emiraten is de toepasbaarheid van de Sjari'a nog onlangs verruimd. Al voor de coup van het Pakistaanse leger had de nu afgezette premier Bhoetto gehoor moeten geven aan puriteinse krachten door het land nagenoeg droog te leggen. De huidige sterke man, generaal Zia-ulHaq was nauwelijks een dag aan het bewind toen hij de herinvoering van geselen in het openbaar beval. Voor tal van vergrijpen kan de Pakistaan thans worden gestraft met maximaal 30 zweepslagen. Vrouwen en jongens onder de 18 zijn van deze straffen vrijgesteld.

Buitenlanders

Pakistan is ook het eerste niet Arabische land van de islam geworden waar men dieven weer als vanouds de hand kan afhakken (hoewel dit door een arts en onder verdoving moet gebeuren).

De straffen van de Sjari'a, die door speciale religieuze rechtbanken worden uitgesproken, gelden normaliter alleen voor de eigen bevolking. Het is in enkele Arabische landen echter voorgekomen dat ook buitenlandse „ongelovigen" volgens andermans heilig wet werden gestraft. (Naar verluidt zou dit onlangs in Saoedi-Arabië zijn gebeurd met de gezagvoerder van een Rotterdamse zeesleper wiens drankkast niet verzegeld was). In de Verenigde Arabische Emiraten strafte men 10 juli jl. een buitenlander, wiens nationaliteit niet werd vrijgegeven, met 10 zweepslagen omdat hij zijn vriendin in het openbaar had gezoend. De vriendin kreeg een geldboete.

Behalve op de Koran, is de Sjari'a gegrondvest op de gebruiken van de profeet Mohammed (Soenna) en de mondelinge heilige overlevering (hadith).

Overspel

De wet geeft aan welke handelingen verplicht, gewenst, „waardevrij", verwerpelijk en verboden zijn. Onder de laatste categorie vallen, hoewel uiteenlopend in zwaarte en dus in strafmaat, ondermeer: omkoping, spionage, diefstal, drinken, gokken, liegen en overspel. Het laatste is, om een voorbeeld te geven, een zeer zwaar vergrijp.

„De overspelige en de overspeligen, gij straffe elk hunner met honderd zweepslagen... en late de gelovigen en strafvoltrekking bijwonen", zegt de Koran.

Dieven, zegt de Koran, moet de hand worden afgehouwen, ook als het vrouwen zijn, want „het is de gerechte beloning voor hun daad, een voorbeeldige straf van Allah."

Degeen die een vrouw van overspeligheid beticht zonder vier getuigen te hebben moet worden gestraft met 80 zweepslagen. In het algemeen wordt kwaadsprekers een „afgrijselijk lot" beloofd.

Deze strenge wetten ontstonden in een tijd dat de Islam zijn grootste expansie doormaakte - de Sjari'a beveelt ook de heilige godsdienstoorlog (Djihad) - en waren wellicht nodig om het nieuwe geloof dwingend op te leggen aan de in het begin vaak heftig tegenstribbelende volkeren.

Twee stromingen

Maar naarmate de Islam buiten zijn zanderige bakermat ook vaste voet dan de grond kreeg in verre landen, en naarmate het geloof door niet-Arabische stammen werd omhelsd begonnen ook interpretatie en toepassing der heilige wet van plaats tot plaats te verschillen. Na de dood van Mohammed ontstond er onenigheid over zijn opvolging. Dit leidde tot een schisma de twee huidige hoofdtakken van het islamitische geloof de Soennieten en de Sjiieten. Hoewel zij aanvankelijk twee partijen in een successie-oorlog waren, hebben de Soennieten en de Sjfieten - die elk weer onderverdeeld zijn in een groot aantal sekten zich gaandeweg ook op het punt van de Sjari'a een afwijkende optiek eigen gemaakt.

In de Verenigde Arabische Emiraten wordt de heilige wet strikter gehanteerd en is zij vaster vergroeid met het normale strafrecht dan in de meeste andere Arabische landen. Maar ook Koeweit is de laatste tijd bezig de puntjes weer op de i te zetten.

Dit tweede Arabische olieland verbood vorig jaar de verkoop van varkensvlees(produkten) - het varken is een onrein dier voor de moslems - en er wordt druk op de regering uitgeoefend om de universiteit van Koeweit, het enige geïntegreerde onderwijsinstituut, weer te splitsen in aparte afdelingen voor jongens- en meisjesstudenten.

Op korte termijn zal er bij het Egyptische parlement een wetsontwerp worden ingediend dat eveneens teruggrijpt op de Sjaria. Volgens het semi-overheidsdagblad Al Ahram wordt daarin voorgesteld diefstal weer te gaan bestraffen met het afbouwen van de hand. Het wetsontwerp is volgens Al Ahram geschreven door een speciale commissie die de „heidense" strafwet meer in overeenstemming moet zien te brengen met de heilige wet.

Sinds het Pakistaanse leger op 10 juli de Sjari'a terugbracht, zijn er voor zover bekend slechts twee vonnissen voltrokken - in beide gevallen met de zweep. Mocht iemand tot het verlies van zijn hand worden veroordeeld, dan moet het vonhié persoonlijk door generaal Zia worden bekrachtigd voor het mag worden uitgevoerd.

Een religrieuze rechtbank in Aboe Dhabi, de hoofdstad der Verenigde Arabische Emiraten, veroordeelde de 22-jarige verkrachter van twee gehuwde vrouwen onlangs tot 12 jaar gevangenisstraf. Voor de man aan zijn detentie mocht beginnen, kreeg hij eerst in het openbaar 100 zweepslagen.

Dure zoen

In Saoedi-Arabië zijn vorig jaar twee Jemenieten onthoofd wegens verkrachting. Wie in dat land wegens overspel wordt veroordeeld wacht de dood door steniging. Voor ontucht wordt in SaoediArabië 100 zweepslagen in het openbaar uitgesproken.

In Iran, het enige Sjiïetische land in de islamitische wereld, wordt de Sjari'a wel als gedragscode erkend. Misdadigers worden er echter berecht aan de hand van een „gewoon", seculier wetboek van strafrecht. Dit betekent niet dat men overal in Iran straffeloos op straat een kusje kan uitwisselen. Een Europeaan die vorige maand in de conservatieve stad Isfahan een meisje op de wang zoende moest 1000 gulden boete betalen wegens „aanstoot geven". De Iraanse eigenares van die aanstootgevende wang kreeg echter 70 dagen cachot.

Overal in Saoedi-Arabië laten de winkeliers hun negotie onbeheerd achter als de muezzin hen voor het gebed naar de moskee roept. Speciale agenten voor toezicht op de openbare zedelijkheid leggen subiet de stok over elke moslim die zij zien talmen. Het is echter een zeldzaamheid wanneer er tijdens het gebed iets uit de onbewaakte winkels wordt gestolen.

Voeten afhakken

Het rijkste en meest conservatieve land van de Arabische wereld verbiedt ook roken in het openbaar, dansen en het afbeelden van de mens. Televisie kwam er toen de tegenstanders zich realiseerden dat dit medium ook voor de geloofspropaganda kon worden gebruikt.

Rovers die reizigers uitschudden worden, nog strenger gestraft dan gewone dieven - zij kunnen zowel handen als voeten kwijtraken of worden verbannen. Heeft de rover zijn slachtoffer vermoord of lichamelijk letsel toegebracht, dan kan hij worden gekruisigd. Bij al deze vergrijpen geldt het tonen van berouw echter als een verzachtende omstandigheid.

In Egypte, dat veel sterker dan de andere Arabische landen door het Westen is beïnvloed, wordt er achter de schermen fel geageerd tegen de pogingen om de heilige wet weer strenger op te leggen. Veel parlementariërs zijn op zijn minst als particulier tegen en de christelijke minderheid ziet de nationale eendracht in gevaar komen wanneer het wetsvoorstel zou worden aangenomen.

De pogingen van de regering om Egypte droog te leggen zijn niet volledig met succes bekroond en hebben een levendige zwarte handel in alcoholische versnaperingen doen ontAaan. Ook in Koeweit, offlcieel van de blauwe knoop, kan de liefhebber van een glaasje bij zwarthandelaars terecht.

In Pakistan is de situatie van hetzelfde laken een pak - een fles whisky gaat
er zwart tegen zo'n 130 gulden van de hand. Ook in Libië is drinken ten
strengste verboden. Jordanië is wat soepeler, want daar sluiten de cafés alleen op religieuze feestdagen en gedurende de vastenmaand Ramadan.
Toeristen die door de Saoedi-Arabische douane in het bezit van drank worden
aangetroffen, mogen meteen rechtsomkeert maken. Moslims die bij hbt
drinken van een glaasje worden betrapt, krijgen eerst 40 stokslagen op hun voetzolen en gaan daarna 10 dagen het gevang in tot ze weer kunnen lopen. Een buitenlander die in Saoedi-Arabië drinkt kan wel de gevangenis indraaien, maar krijgt geen stokslagen. Bahrein geldt als de meest vrijzinnige
Arabische staat aan de Perzische golf. De hardste straffen van de Sjari'a zijn er
al in Jaren niet meer toegepast, drank is overal vrij te koop en de vrouwen gaan er ongesluierd over straat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Arabische wereld grijpt terug op oude wetgeving

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 16 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken