Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opbloei van Gent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Opbloei van Gent

3 minuten leestijd

De gouverneur van Oost-VIaanderen had het goed gezien. De scheepvaart van Geilt ging weer sterk vooruit, vooral door lijndiensten op Londen en Rotterdam. Ook nam Oent deel oon de Rijnvaart, terwijl de Bovenschelde verbeterd werd voor het verkeer naar Frankrijk. Het klinkt allemaal niet zo indrukwekkend, dat verkeer in de naaste omgeving, maar de moeite van Gent is wel beloond. Na de Tweede Wereldoorlog btJvoori>eeId is de Schelde tussen Oent en Valenciennes bevaarbaar gemaakt voor schepen tot 1360 ton, in een tijd dat het NoordlWmse industriegebied steeds belangrijker werd. Voor de Rijnvaart staat Oent op de vierde plaats van de zeehavens.

Het kanaal naeir Terneuzen werd op de duur te klein. In 1865 stelde een van de Gentse schepenen al voor het kanaal te verruimen tot een volwaardig zeekanaal. Zijn rede baarde enig opzien in de raad. die zijn voorstel verwierp. Met veel moeite in elf jaar werd het kanaal dieper en groter; maar er was nog een tweede etappe nodig om het bevaarbaar te maken voor schepen van 10.000 ton. Oent moest dus wachten tot 1910 tot het verbindingen kreeg met heel Europa en zelfs met Afrika en Amerika. In 1930 werd de stad slechts door drie havens op het Europese vasteland overtroffen, door Hamburg, Rotterdam en Antwerpen. Oent. De Belgische Spoorwegen gingen — tot grote woede van Antwerpen! — dezelfde gunstige tarieven berekenen als voor Belgische zeehavens. Toen breidde do haven van Terneuzen uit, dank zij de goede sluizen. Daarna kwam er veel industrie, zodat de bevolking van het oorspronkelijke Terneuzen tot 21.000 zielen is gestegen. De samenvoeging met Biervliet,. Hoek en Zaamslag heeft dit aantal op 34.000 gebracht. Langs het kanaal heeft zich ook veel industrie ontwikkeld, vooral in Sas van Gent. Terneuzen is nu de derde haven van Nederland.

Tweede haven van België
Havencomplex te Oent bijna vergeten. In 1968 werd er maar 2,7 miljoen ton aan- en afgevoerd.

Op 19 december 1968 werden de grotere sluizen van het brede kanaal geopend. Gevolg: het vervoer nam toe tot 9,2 miljoen ton in 1969. Deze groei is door blijven gaan. Natuurlijk heeft Oent in 1976 geleden onder de recessie, maar het heeft zich van 1976 op 1976 bijzonder goed hersteld met een toename van 13,6 tot 16,3 miljoen ton, dat is met 13,3%. ,Met deze cijfers heeft Oent weer de tweede plaats bereikt onder de Belgische havens. De stad staat boven Zeebmgge. Ze groeit sneller en bestendiger en heeft zich beter hersteld van het slechte Jaar 1976. Zeebmgge gaf in 1976 een verbetering te zien van slechts 4%.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Opbloei van Gent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 augustus 1977

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken