Aanvragen sloopregeling binnenvaart
Voor 1 januari!
DEN HAAG — Een sloopuitkering aanvragen op grond van de wet sloopregeling binnenvaart is na 31 december niet meer mogelijk. Dit heeft het ministerie van verkeer en waterstaat meegedeeld.
Binnenvaartondernemers en eigen vervoerders die een schip willen laten slopen, moeten derhalve, aldus het ministerie, nog dit jaar beslissen over het aanvragen van een sloopuitkering. 'Bij het nemen van deze beslissing is het van belang te bedenken dat binnenschepen in de toekomst mogelijk aan bepaalde eisen moeten voldoen, willen ze in de vaart kunnen blijven. Het gaat hier om nautisch-technische eisen op grond van het door staatssecretaris Van Hulten (Verkeer en Waterstaat) bij de Tweede kamer ingediende ontwerp-binnenschepenwet. Hoewel deze wet nog door het parlement moet worden behandeld, is het te verwachten dat de eisen voor de binnenschepen nauw zullen aansluiten bij de al bestaande eisen voor de Rijnvaart (die ter inzage liggen op de kantoren en bij-kantoren van de Rijksverkeersinspectie). miljoen ton, waaruit weer blijkt dat de Franse regering streeft naar goede handelsrelaties met blank en met zwart Afrika. De hoge cijfers van Algerije, Nigeria en vooral Saoedi-Arabië laten blijken dat er zeer veel olie geïmporteerd wordt. Als men tegenwoordig inlichtingen ontvangt over een haven, kan men erop rekenen dat men veel te Door de brede basis van de lezen zal krijgen over de speciale faciliteiten voor containers. Le Havre maakt ooli dit soort reclame Het is welsprekender dat het vervoer per container sneller toeneemtdan dat in de andere sectoren, jna« clusief olie. Zelfs in overigens^ zwakke maanden blijft dit een Sta-*" biliserende factor. In 1976 is'lsat; aantal behandelde containers ga^ stegen tot 328.000, ruim 40% méér* dan het vorige jaar. De derde eêi^* tainer-terminal moet in 1978 opgeleverd worden. Een kadelengie van 4 km voor containers is 'iHP voorbereiding. Deze ruimte is' |^^ deeltelijk ook bruikbaar voor het l^t^?' den en lossen van andere schepë^:;^. handel schijnt Le Havre veel tèr j genslagen te kunnen verdurgia.-. Maar staat Duinkerken wel, zp, sterk? Voor oUe, kolen en contai^.. ners kan men inmmers in Le Hasfp^ • ook terecht? Rotterdam is alsS nieuwe concurrent op komen dtlï-S ken voor het Saargebied. In ïfèf^ jaarverslag over 1976 vermeldde*' de havendirectie met enige trots'* dat Duinkerken een sneller groeipercentage had dan de andere • Noordzeehavens, tot Hamburg toe. Dat is waar, maar de ertsinvoer van Duinkerken steeg met 17%, terwijl de Franse ijzer- en staalindustrie slechts 7,5% meer produceerde. Een groot deel moest dus doorgevoerd worden. De vraag naar erts is in het tweede halfjaar van 1976 al teruggelopen en in' 1977 nog verder. Toch is het bijiia;, ondenkbaar dat Duinkerken, eetff haven die zijn omzet sinds igeö"* tot meer dan het viervoudige hééft' zien stijgen, de vele moeilijkhedenj* die er op het ogenblik zijn, niet i%^ boven zou komen. • .....• Wie echter denkt aan een Frairf se stad aan de westkust die 'eenï! zeer hoge plaats inneemt opidiS!' ranglijst van de Europese havensl' aan een onvoorstelbare hoeveeUiéiSiJ? en verscheidenheid van goedeijël^*^ kortom aan een wereldhaven, • c(|e-" denkt aan Le Havre. 2!,,.c|i:i
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 5 december 1977
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 5 december 1977
Reformatorisch Dagblad | 8 Pagina's