Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gehakketak rond toekomst off-shore activiteiten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Gehakketak rond toekomst off-shore activiteiten

Vanavond vergadering Beleidsgroep scheepsbouw

6 minuten leestijd

ROTTERDAM — Zaterdag hebben we het een en ander gemeld over de voorgenomen herstructurering van IHC-Holland. Tot nu toe had het bedrijf drie „poten": de bouw van baggermateriaal (sleepzuigers, perspijpen), off-shore (boorschepen, kranen, meerboeien) en een buitenlandse deelnemingen-divisie. In de nieuwe opzet worden de off-shore-activiteiten beëindigd, althans de produktie. Een injectie van 232,5 miljoen door de overheid moet het bedrijf gezond maken en zoveel mogelijk werkgelegenheid behouden.

De brief van de regering aan de Tweede kamer van 21 maart noemt duidelijk de oorzaken van de huidige problemen. De recessie in de wereldeconomie en de opkomst van de nieuwe industrielanden hebben een ernstige overcapaciteit doen ontstaan. Dat geldt zowel voor de scheepsbouw als voor de off-shore industrie. Als we even een zijsprong naar de scheepvaart maken, omdat deze sector, ook in de herstructurering zo nauw met de off-shore is verbonden, is het niet zo moeilijk de oorzaken van de malaise aan te geven. Er is een groot overschot aan tankers door de opkomst van „goedkope" landen in de scheepsbouw. Ook is het energieverbruik verminderd. Dan speelt bijvoorbeeld ook de heropening van het Suez-kanaal een rol, de reizen werden daardoor korter. Genoemd dienen ook te worden de concentratie van olieverwerkende industrieën bij de vindplaatsenen een steeds groter net van pijpleidingen op de zeebodem en over land.

Benarde situatie

Bij de vrachtschepen is het eveneens een benarde situatie. Er zijn grote vloten van oude schepen, die onder goedkope vlag varen. De reders zijn zeer terughoudend in het bestellen van nieuwe schepen, want de vrachttarieven zijn door genoemde oorzaken erg laag. De cijfers zijn dan ook duidelijk. Voor dit jaar zijn er door de reders niet meer dan twaalf miljoen bruto register ton aan nieuwe schepen besteld. Die hoeveelheid zouden alleen de Japanse werven al gemakkelijk kunnen bouwen; De concurrentie is daardoor niet reëel meer. Veel landen beschermen de eigen scheepsbouw. Om aan het werk te blijven kunnen alleen verliesgevende orders worden biimengehaald.

Geen wonder dat hierdoor ook een terugslag kwam op de off-shore markt. De twee sectoren hebben veel met elkaar te maken. Als het ene niet gaat kan men zich bezig houden met het andere. Vooral voor de niet al te ingewikkelde technieken geldt dat. De laatste jaren werd steeds meer duidelijk dat de opdrachten op off-shore gebied meer en meer, via protectionistische maatregelen, werden geleid naar bouwplaatsen in het betrokken land. De brief van de regering wijst er op, dat de laatste jaren off-shore orders zijn verloren gegaan door een prijsverschil van niet minder dan 50 procent. Het bekende onderzoekbureau Mc.Kinsey constateerde dan ook in een rapport, dat de vooruitzichten voor de off-shore industrie het onmogelijk maken één bouwplaats alleen voor de activiteiten in stand te houden. De kansen die de markt biedt kunnen alleen worden opgepikt als er een gecombineerde bouwplaats aanwezig is met een grote flexibiliteit. Daarvoor noemt men de VDSM, een onderdeel van RSV. Overigens sluit het Amerikaanse rapport ook een gezamenlijke benadering van IHC en RSV niet uit.

Het is dat punt waarop de bonden steeds wijzen. Met het oog op de werkgelegenheid mag Gusto niet gesloten worden. Laat er dan een samenwerking komen, maar laat geen onvervangbare werkgelegenheid verloren gaan", zo stelde districtsbestuurder Groothuis van het CNV. Gisteren lieten we hem in onze krant aan het woord om de bezwaren tegen de sluiting van Gusto naar voren te brengen.

Weinig heil
Minister Van Aardenne ziet weinig heil in een gezamenlijke benadering van de off-shore markt door IHC en RSV. Er is in de loop der jaren een groot klimaatsverschil gegroeid tussen de beide concerns. RSV gaat er vanuit dat er een voortdurende wisselwerking moet zijn tussen engineering en produktie en dat beide allen goed tot hun recht komen bij een vrij strakke binding. Op deze wijze lijkt een maximale hoeveelheid werk voor Nederland verzekerd. Daar staat tegenover dat het voor derden die een zuivere engineeringsopdracht willen geven minder aantrekkelijk kan zijn om van een dergelijke gebonden opdracht gebruik te maken. Bij IHC gaat men er dan ook van uit, dat een engineeringsclub het beste los kan staan van bepaalde produktieplaatsen. Men wijst daarbij op het succes van de formule in de praktijk.

De minister van Economische zaken ziet wel wat in het gescheiden optrekken van de ItSV en IHC-capaciteit. Hij noemt het een „wedden op twee paarden". Verder meent hij dat er wel een formule moet worden gevonden voor samenspel, tussen de ondernemingen. Een neutrale deskundige zou de engineeringsclub van Gusto moeten volgen om eventueel uit te voeren werk in Nederland mogelijk te maken. Ook hier maken de vakbonden een aantekening. IHC kan straks zeggen niets te maken te hebben met een waarnemer die werk naar Nederlandse bedrijven wil brengen, omdat de engineeringsclub zelfstandig wordt gemaakt, wat trouwens ook voor de buitenlandse deelnemingen geldt. De activiteiten van de buitenlandse bedrijven, die goed draaien, worden losgemaakt van het concern als zodanig. „IHC maakt de mooie dingen los van het bedrijf' zo stelde districtsbestuurder Groothuis. „Wat de moeilijke sectoren betreft blijft men alleen in de bagger actief. Maar dat kan ook wel, want daar neemt de regering voor ƒ 675 miljoen deel in het aandelenkapitaal (48 procent), terwijl ook nog eens ƒ 150 miljoen wordt beschikbaar gesteld aan achtergestelde leningen. Indien nodig kan in de lopende jaren dan nog een keer op ƒ 15 miljoen worden gerekend. Men denkt dat de ,,baggerpoot" daarmee dan weer tot '81 vooruit kan

IHC'Commentaar

Woordvoerder De Mooy van IHC kan zich best begrijpen dat de vakbonden vechten voor de werkgelegenheid. ,,Wij zien echter geen mogelijkheid om Gusto open te houden. Er zijn gewoon veel te weinig orders op het ogenblik. Bovendien is die markt ook te wisselvallig. Er komt soms een grote order en dan weer een hele tijd niets. Wij zijn het eens met het advies van de minister dat off-shore orders het beste kunnen worden uitgevoerd op een gecombineerde bouwplaats, zoals bij RSV. Dan is het mogelijk om te „switchen". Het is niet onmogelijk, dat RSV onze engineerings-poot ei best bij wil hebben, want die draait erg goed. Of ze dan ook wat voor Gusto willen doen weet ik niet. Maar de engineering willen wij absoluut niet kwijt. We hebben tenslotte grote financiële verplichtingen bij de afbouw van Gusto en bovendien ligt er nog een onafgebouwd boorschip waarvan de order is geannuleerd en waaraan we voorlopig ƒ 35 miljoen strop hebben. Daarom willen we goedlopende engineering niet uit handengeven"

Nieuw overleg

In ieder geval hebben de protesten van de vakbeweging er toe geleid dat de Gusto-sluiting vanavond weer aan de orde komt in een vergadering van de Beleidscommissie scheepsbouw. Wat IHC betreft kan daar weinig nieuws uitkomen. Hoe RSV er over denkt wilde men gisteren niet zeggen. „Een goede vraag voor donderdag als we onze persconferentie houden naar aanleiding van ons jaarverslag" zo kregen we te horen. Het laatste woord én over scheepsbouw én over werkgelegenheid is voorlopig nog niet gesproken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 april 1978

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Gehakketak rond toekomst off-shore activiteiten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 april 1978

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken