Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sombere toestand bij vervoerders

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Sombere toestand bij vervoerders

Recordaantal bedrijven verdwenen

2 minuten leestijd

RIJSWIJK — Er zijn vorig jaar meer wegvervoerbedrijven verdwenen dan in enig jaar daarvoor, namelijk 518. Daarmee lieeft zich in versneld tempo een ontwikkeling voortgezet als gevolg waarvan in tien jaar tijds het aantal wegvervoerbedrijven met bijna een kwart is afgenomen: van 12.086 in 1968 tot 9.132 in 1978.

Dit blijkt uit het vandaag verschenen boekje: wegvervoer in cijfers 1978/1979, dat is uitgegeven door de nationale organisatie voor het beroepsgoederenvervoer over de weg: de NOB-wegtransport. Van genoemde 518 bedrijven behoorden er 386 tot de groep van 1-, 2- en 3-wagenbedrijven, maar overigens ging het niet alleen om de kleinste bedrijven. Er was ook een daling in de groep tot 15 vrachtauto's. Bedrijven met meer dan 20 vrachtwagens namen in aantal toe.

Laadvermogen

Het vergund laadvermogen liep weer iets terug en kwam van 751.731 ton op 740.881 ton, eind 1977. Het gemiddelde laadvermogen per onderneming steeg van 75,1 naar 81,1 ton: in 1963 was dat ruim 25 ton.

In 1976 overschreden de investeringen in activa door het beroepsgoederenvervoer voor het eerst het miljard: 1.016 miljoen gulden. Deze groei kan voornamelijk worden toegeschreven aan de toeneming van investeringen in de categorie vervoermiddelen, die op 734 miljoen gulden kwam. In het binnenlands vervoer ging in 1977 208,7 miljoen ton over de weg, iets minder dan een jaar ervoor, zes miljoen per rail en 43 miljoen met binnenschepen.

Marktaandeel

Het marktaandeel van het wegvervoer in het totale goederenvervoer steeg met een half procent tot 81 procent (spoorwegen 2,3 procent, binnenvaart 16,7 procent). In het internationale goederenvervoer over de weg van en naar Nederland (met uitzondering van België en Luxemburg) steeg het vervoerd aantal tonnen per vrachtauto van 38,6 miljoen naar 40,8 miljoen. Het beroepsvervoer nam daarvan 30 miljoen voor zijn rekening en weer 20,8 miljoen ton daarvan is door Nederlandse transportondernemers verzorgd. Ten opzichte van 1976 is ersprake van enige vooruitgang voor het Nederlandse internationale wegvervoer.

De marktaandelen in het grensoverschrijdend goederenvervoer zijn voor vrachtauto, spoor en binnenvaart respectievelijk 26,4, 5,1 en 68,5 procent. Dat betekent voor de vrachtwagen in vergelijking met 1976 een groei van 0,8 procent en voor railvervoer en binnenvaart een geringe daling met 0,2 en 0,6 procent.

De inschrijving op de lening staat open tot en met 11 oktober.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Sombere toestand bij vervoerders

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 10 oktober 1978

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken