Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GS Zeeland: geen Baalhoekkanaal

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

GS Zeeland: geen Baalhoekkanaal

Provincie haaks op wens regering

2 minuten leestijd

MIDDELBURG — Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben opdracht gegeven het door België zo vurig begeerde Baalhoekkanaal uit het streekplan Oost-ZeeusVlaanderen te schrappen. Daarmee handelt het provinciaal bestuur zeer tegen de wens van de Nederlandse en de Belgische regering.

Op 12 juli jl. heeft minister Beelaerts van Blokland nog uitdrukkelijk aan het provinciaal bestuur van Zeeland gevraagd het Baalhoekkanaal in het streekplan te handhaven, omdat de aanleg van dit voor België zo belangrijke kanaal deel uitmaakt van de Schelde-Maasverdragen, waarin ook Nederlandse belangen, zoals het terugdringen van de waterverontreiniging, zwaar wegen.

Het Zeeuws provinciaal bestuur heeft deze argumenten opzij geschoven en de provinciale planologische dienst opdracht gegeven het streekplan zodanig te veranderen dat het Baalhoekkanaal er uit verdwijnt. Het provinciaal bestuur komt daarmee tegemoet aan de wens van provinciale staten die al in 1977 via een motie te kennen hebben gegeven niets meer te voelen voor dit kanaal, omdat het totaal niet van belang zou zijn voor Zeeuws-Vlaanderen.

Sloop huizen

De aanleg van het Baalhoekkanaal komt namelijk uitsluitend België ten goede. Het verbindt het nieuwe Antwerpse industriegebied op de linker Schelde-oever met de Westerschelde. Zeeuws-Vlaanderen zou alleen offers moeten brengen. Want voor de aanleg van het kanaal, dat via het ZeeuwsVlaamse plaatsje Paal binnendijks landinwaarts via Emmapolder in noordoostelijke richting naar de Belgische grens zou worden aangelegd, zou niet alleen veel kostbare landbouwgrond moeten worden opgeofferd, maar ook een aantal huizen in Paal zou moeten verdwijnen. Het kanaal zou bestemd zijn voor schepen tot 125.000 ton.

GS van Zeeland vinden dat het lange uitblijven van beslissingen van de Belgische en de Nederlandse regering reden genoeg vormt om het Baalhoekkanaal nu dfinitief uit het streekplan te schrappen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 september 1979

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

GS Zeeland: geen Baalhoekkanaal

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 september 1979

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken