Situatie „Thoolse Gaf' soms levensgevaarlijk
Gevaar van olieramp niet denkbeeldig hun schepen door een vuurzee in veiligheid moeten brengen. De over het Thoolse Gat en het Rijn-Scheldekanaal verspreidende brandende olie zou zeker slachtoffers eisen".
STAVENISSE — „Laat het alstublieft niet gebeuren dat uit een stukgevaren tanlcer de weglekkende olie in brand raakt. De zich op dat moment in de vluchthaven van Tholen bevindende schippers zullen
Dit zegt de secretaris van de schip- H. van Oudenaarde. Hij is niet pessipersvereniging „Schuttevaer" de h?er mistisch, maar acht zo'n situatie geenszins denkbeeldig. Het RijnScheldekanaal is een zeer druk bevaren route waarvan het aandeel olietankers aanzienlijk is. Vooral het passeren van het Thoolse Gat blijkt voor een aantal kapiteins een moeilijke opgave te zijn. En steeds is het weer dezelfde vergissing die tot een fatale afloop leidt. Soms gebeurd het wel drie a vier keer in de week dat een schip in ondiep water terecht komt en onherroepelijk aan de grond komt te zitten. „Omhoog lopen" heet dat in schipperstaal, en het gebeurt meestal bij mist of slecht zicht.
,,Een vakkundig bestuurd schip zal het zelden overkomen", zegt Van Oudenaarde, ,,maar toch zijn er wel een aantal oorzaken aan te wijzen waardoor het Thoolse Gat zo langzamerhand berucht aan het worden is. Het Rijn-Scheldekanaal is een uitstekend te bevaren water, alleen bij mist zou een kapitein die onbekend is met de situatie zijn schip moeten stil leggen. Maar dan moet er juist koste wat het kost doorgevaren worden om niet overvaren te worden. Het kanaal heeft geen uitwijkplaatsen, en degenen die de route goed kennen stomen door.
Uit de richting Krabbekreek is de vaarroute afgebakend met links groene, en rechts rode lichten. Ze lichten om de vier seconden op en zo'n ononderbroken verlichting heeft een bijzondere betekenis. De vluchthaven van Tholen wordt met een groen ononderbroken lichtsignaal aangeduid. Kapiteins die onbekend zijn met de situatie maken de kapitale fout het groene licht voor een routeafbakening te zien. Het staat rechts tussen de rode afbakeningslichten, maar kan een vakkundig kapitein niet in verwarring brengen omdat het niet knippert.
Onbekenden met de situatie onderkennen niet dat het een bijzonder baken is en menen behoorlijk uit de koers en links uit de vaarroute te zijn geraakt. In een paniekreactie wordt in een poging de fout te herstellen scherp naar rechts uitgehaald om dan in ondiep water tenslotte vast te lopen. Vanaf de ongewilde ankerplaats is ook het baken waar te nemen dat ononderbroken zijn groene licht uitzendt. Pas dan realiseert men zich dat dit niet tot de afbakening van de vaarroute behoort. Met hoog water komen de meeste schepen weer vlot". „Vanuit de richting Wemeldinge
Van Oudenaarde: „Als ik hier zou, moeten varen zou ik wachten tot het zicht beter werd. Van de tankerkapiteins die in de drukke tijd olie varen voor de centrales en soms in vijf dagen slechts enkele uren slapen zeg ik: „hoe durven ze onder zulke omstandigheden met een dergelijke lading". Ondanks deskundigheid en bekendheid met het gebied moeten er wel ongelukken gebeuren". ^
,,Ook het gastransport over water brengt grote risico's met zich mee. En vooral waar de kans op een aanvaring het grootst is. Het Thoolse Gat is vaak een grote concentratie van schepen. In de Thoolse haven liggen dikwijls dertig tot veertig schepen de nacht over of tijdens de zaterdag en de zondag.
Vanaf de steiger waar afgemeerd wordt is de stad Tholen slechts via een omweg bereikbaar. Dat is de schippers een doorn in het oog omdat in tijden van nood hulpverlening meer tijd vergt dan noodzakelijk is.
Ook vinden zij dat de bereikbaarheid vanaf het schip voor een bezoek aan de dokter of supermarkt in Tholen verbeterd moet worden. Inplaats van op de rechteroever zou de steiger op de linkeroever aangesloten moeten worden. In de laatste vergadering van de afdeling Stavenisse van Schuttevaer is besloten in een brief aan rijkswaterstaat een verzoek van die strekking te doen", aldus de heer Van Oudenaarde.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1980
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 januari 1980
Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's