Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Integratie onderwijs-vorming wezenlijk uitgangspunt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Integratie onderwijs-vorming wezenlijk uitgangspunt

RAAMPLAN OPEN SCHOOLWERK

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

UTRECHT — De integratie van onderwijs en vorming zal ook in de toekomst een wezenlijk uitgangspunt zijn voor het Open Schoolwerk. Dit samengaan betekent dat het niet alleen maar gaat om te vergaren kennis of om ontwikkeling van houding en gevoelens. Beide aspecten zullen in samenhang ontwikkeld moeten worden.

Aldus de Stichting Proefprojecten Open School (SPOS) in het Raamplan Open-Schoolwerk dat dezer dagen aan minister dr. A. Pais, als coördinerend minister voor de volwasseneneducatie werd verzonden. Exemplaren gingen eveneens naar de minister van Sociale Zaken en de staatssecretaris van CRM. Op de woensdag door de SPOS in Utrecht belegde persbijeenkomst werd het rapport nader toegelicht.

Insluizen

Verleden jaar kwam er een concept uitvoeringscirculaire „introductie Open School — werkwijze". Daarin werd gesteld de Open School in te sluiten in bestaande vormen van volwassenenonderwijs. Men dacht hierbij aan dag- en avondscholen, vormingscentra en club- en buurthuizen. De 14 bestaande projecten worden opgeheven, daarvoor in de plaats komen 30 nieuwe projecten. Men heeft echter tot op dit moment alleen nog maar een conceptcirculaire, waarop nogal wat kritiek gekomen is.

De bestaande projecten lopen per 1 augustus af. De medewerkers, vaak in part-time verband, hebben ontslag aangezegd gekregen. Op dit moment is het nog niet zeker dat ze bij een nieuw project weer in dienst kunnen treden'. De nieuwe projecten zouden per 1 augustus moeten starten, een datum waarachter men de nodige vraagtekens zet.

Mevr. T. Rutgers-Dagevos, voorzitter van de SPOS, merkte op dat het wenselijk is dat er een heel andere circulaire komt. Met de inhoud van de conceptcirculaire is niet te werken. Ze was ook van mening dat de proefprojecten te vlug gestart zijn en ook weer te vlug beëindigd worden. Met een jaar verlenging had ze dan ook geen problemen. De ontslagen zouden dan weer ongedaan gemaakt moeten worden en de gebouwen zouden weer gehuurd moeten worden.

Volwassenen
In de aanbiedingsbrief hij het raamplan aan de bewindslieden schrijft de SPOS-voorzitter dat nog wel veel aan condities voor deze projecten gedaan zal moeten worden. Wil het raamplan ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden, dan za! er nog veel aan de faciliteiten en op het financiële vlak gesleuteld moeten worden. Men richt zich in het plan op volwassenen, die in hun jeugd niet de kans hebben gekregen of gegrepen om verder te leren dan Ie of 2e klas van het voortgezet onderwijs. Meestal de vroegere huishoud- of ambachtschool. Met het Open-Schoolwerk wil men de algemene basiskennis vergroten en de oriëntatie op de samenleving verbreden. De deelnemers moeten aan hun eigen leerwensen kunnen werken, op een eigen hem of haar passende wijze.

In het Open-Schoolwerk zal een ruime plaats ingeruimd moeten worden aan het ervaringsleren. Daarbij gaat het om maatschappelijke ervaringen. Die moeten serieus genomen worden. Het is zelts wenselijk dat die ervaringen uitgewisseld worden, zo kan het leerstof worden.

Het raamplan komt ,in de plaats van het onderwijs- en vormingsplan, dat voor de proefprojecten gold. De nieuwe naam is gekozen nu duidelijk is, dat slechts enkele wezenlijke kenmerken mcgen worden aangegeven en dat de begeleiders inhoud moeten geven aan de educatieve activiteiten. Ze moeten dat doen samen met de deelnemers.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Integratie onderwijs-vorming wezenlijk uitgangspunt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 februari 1980

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's