Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jong Flakkees orgeltalent debuteerde in Oude Tonge

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jong Flakkees orgeltalent debuteerde in Oude Tonge

Amateur-orgelconcours verdient navolging

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op het voormalige eiland Goeree-Overflakkee groeit een jong geslacht orgelspelenden op dat voor de toekomst verwachtingen biedt. Maar liefst 20 amateur-organisten hadden zich j.l. zaterdag 23 februari opgegeven om hun kunnen te vertonen aan de klavieren van het fraaie Frobenius-orgel in de Herv. Kerk te Oude Tonge. Het heette een orgelconcours voor amateurs, waaruit drie deelnemers werden geselecteerd die 's avonds met de beide juryleden een orgelconcert gaven. Op die wijze werd het wedstrijdelement verschrompeld tot drie aanmoedigingsprijzen. Een uitstekend initiatief dat beslist navolging verdient.

Dat Flakkee thans een hele nieuwe generatie van hard studerende jonge amateur-organisten kent behoeft niemand vreemd te zijn. Nog altijd waart er op het eiland de geest rond van de in het dorpje Nieuwe Tonge geboren en getogen Arie J. Keijzer. De prikkel waarmee hij indertijd zijn vele orgelstudenten bewerkte (en nog bewerkt), heeft zijn uitwerking niet gemist. Zo zijn het nu zijn conservatorium-leerlingen Rinus Verhage en Piet Westhoeve die er de fakkel brandende houden. Ook heeft organist Jan van Dijk, tot voor kort in Middelharnis - nu in Zierikzee, het nodige bijgedragen tot de vorming van jonge orgelstudenten. Daarnaast kent Flakkee een Stichting Kerkconcerten en een Vereniging van Orgelvrienden (VVO). Al met al: een verzameling orgelenthousiaste elementen die tekenen voor de stimulering van de orgelspelkunst.

Selectie

Dat bleek ook wel uit hetgeen de 20 deelnemers aan het concours ten gehore brachten. Voor ieder was er de verplichting uit de partita „Jesu meine Freude" van J. C. Walther het koraal en drie variaties te spelen, met in aansluiting daarop een vrij orgelwerk. Niet helemaal onlogisch zat de keuze van dit vrije werk nogal in de Duitse hoek, zoals jurylid Johann Th. Lemckert dat noemde. Voor orgelstudenten ligt daar namelijk een dermate groot terrein aan orgelliteratuur voor 't opscheppen dat de omvang daarvan nauwelijks te schatten is.

Niettemin moeten we toegeven dat Franse, Italiaanse, Engelse en ook Nederlandse componisten een scala aan muzikale mogelijkheden te bieden hebben. Misschien horen we daar op een volgend concours wel het een en ander meer van. Thans was het acht maal Bach, zes keer Johann Sebastian en twee keer diens zoon Johann Christian; vijf maal Buxtehude, vier maal Paohelbel en na twee keer Mendelssohn werd de rij gesloten met Sweelinck, van Noordt, Andriessen, Micheelsen en Widor (Toccata in F.!)

Na 20 keer Walther en toegift aangehoord te hebben was voor de jury het moment aangebroken om met de kritische kanttekeningen voor de dag te komen.

Niveau

Jurylid Lemckert vertelde iets over de beoordelingsnormen, waaraan hij vooraf liet gaan, dat dit orgelfestijn voor hem een hartverwarmende zaak was. Gezien het kleine Flakkeese grondgebied, van welks bodem een 20-tal talentvolle amateurs met een gemiddelde leeftijd van beneden 16 jaar zich hadden laten horen, schroomde hij niet het niveau als zeer hoog te bestempelen. De beoordelingsnormen waren: registratie, technische vaardigheid, voordracht en algemene indruk. Dit alles in cijfers uitgedrukt, voorzien van kritische kanttekeningen, werd als rapport aan iedere deelnemer ter hand gesteld.

Het leek me voor de deelnemers bijzonder leerzaam dat de tweede helft van de jury, in de persoon van Jacques van Oortmerssen, nog een duidelijk betoog hield over verschillende aspecten van de voordracht, als articulatie, frasering en temporelaties. In elk geval werd duidelijk dat de deelnemers aan deze facetten nog meer aandacht moesten besteden. Het zijn juist deze zaken waardoor het orgelspelen muzikale zeggingskracht en diepgang krijgrt. Het duidelijk uitspreken (spelen) van elke noot (articulatie) en de samenhang van die noten (tonen) krijgen dan betekenis, terwijl het muzikale „ademhalen" (fraseren) als.de tekenen van leven fungeren. Dan pas heeft de muziek iets te zeggen. Ik meen begrepen te hebben dat de Flakkeese orgelleraren het er niet bij laten zitten.

Presentatie

De drie deelnemers die het hoogste aantal punten hadden gescoord gaven 's avonds, met de beide juryleden, een concert op het schitterende Frobenius-orgel. In alfabetische volgorde waren dat de 16 jarige Paul Kievit uit Sommelsdijk, sinds '78 leerling van Rinus Verhage (voordien van Jan van Dijk). Hij debuteerde met maar liefst twee delen uit de 6e Triosonate van J. S. Bach. In z'n zondagse doen speelt Paul af en toe een kerkdienst in de Chr. Geref. Kerk te Middelhamis.

Dan volgde de 14 jarige Martin Mans uit Dirksland, sinds '76 leerling van Piet Westhoeve, met Preludium, Fuga en Ciacona in C van Buxtehude. Martin is organist in de Ger. Gemeente te Mèlissant. Tenslotte de 18 jarige Henk Verhoef uit Sommelsdijk, gedurende 4 jaar leerling van Jan van Dijk (voordien van Gerrit Zoon), met Andriessens Sonata da Chiesa. Henk speelt af en toe een dienst in de R.K.Kerk te Middelharnis. Zoals het er nu voorstaat wil dit drietal schoolgaand jong talent zijn toekomst in de muziek zoeken.

De drie debutanten werden voorafgegaan door Jacques van Oortmerssen, die werken tot klinken bracht van Buxtehude, Bach, Krebs en Kellner. Johann Th. Lemckert besloot dit zeer geslaagde evenement met Koraalmuziek voor Passie en Pasen van eigen hand.

Na afloop van het prestatieconcert kregen de jonge talentvolle organisten uit handen van Oostflakkees burgemeester W. M. van der Harst een blijvend aandenken aan dit grootse muzikaal gebeuren. Wij willen graag 's burgemeesters opmerking kracht bij zetten, dat dit eerste amateur-orgelconcours toch niet het laatste zal zijn geweest. We hopen dat er nog meer zullen volgen, met een opzet als van dit festijn. Geen „echte wedstrijd", maar als deelnemer met een juryrapport als aanmoedigingsprijs in de binnenzak, verder studerend voor de volgende ronde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1980

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Jong Flakkees orgeltalent debuteerde in Oude Tonge

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1980

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's