Bekijk het origineel

Gezond slapen begint met de keuze van de bedbodem

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Gezond slapen begint met de keuze van de bedbodem

6 minuten leestijd

Goede nachtrust is erg belangrijk

De mens brengt minstens éénderde deel van zijn leven in bed door. Reden genoeg om voldoende aandacht te besteden aan de keuze van het bed, het matras, de dekens en dergelijke. Een goede nachtrust geeft u de volgende dag de noodzakelijke geestelijke en lichamelijke fitheid Een te hard matras. Een te zacht matras. Een matras met volledige ondersteuning.

Kleine kinderen hebben de langste slaap nodig. Volwassenen moeten in het algemeen minstens zeven tot acht uur nachtrust hebben.

Uit onderzoekingen is naar voren gekomen dat de mens tussen inslapen en ontwaken een hele reeks van slaapperioden doormaakt. Vlak na het inslapen een periode van diepe slaap en verder nog perioden van middelste en lichte slaap.

Beïnvloeding

Om goed in- en door te slapen moet men ook le.tten op de factoren van buiten af, die het verloop van de slaap kunnen beïnvloeden. Voor een goede, diepe slaap zijn lawaai en licht erg nadelig. De slaapkamer moet daarom rustig gelegen zijn en donker worden gemaakt. Verder moet er veel frisse lucht aanwezig zijn en men moet geen volle maag hebben. De avondmaaltijd moet licht zijn en ongeveer twee tot drie uur voor 't naar bed gaan worden genuttigd. Op het gebied van bedden, matrassen, dekens en dergelijke is er sprake van allerlei nieuwe ontwikkelingen, die het gezond slapen bevorderen. Laat u zich bij het kopen goed voorlichten.

Er geldt geen vaste norm voor de hoeveelheid slaap die een mens nodig heeft. De slaap is een persoonlijke aangelegenheid, die ook afhangt van de dagelijkse verplichtingen van iemand.

Bedbodems

Voor het verkrijgen van een goede nachtrust is de keuze van de bedbodem erg belangrijk. Ze dienen het matras goed te ondersteunen. Ze moeten vlak zijn èn blijven. De bedbodems mogen wel veren, maar niet doorzakken. Heel belangrijk is dat ze goed ventileren.

Er bestaan zes soorten bedbodems. Een plankenbodem heeft planken van zo'n tien crrrbreed met een onderlinge afstand van zo'n zeven cm. Dat ventileert goed maar er is geen vering. Het is dan ook de eenvoudigste en goedkoopste bedbodem die te verkrijgen is.

Een boardbodem (ook wel gaatjesbodem) veert ook niet. Afhankelijk van de grootte van de gaatjes, ventileert dit soort veelal niet zo best.

De gevlochten staaldraadmat en de spiraaldraadmat zijn beide goed ventilerende bedbodems. Een staaldraadmat is in de regel door middel van een bout te spannen. De dwarsversteviging bij een spiraaldraadmat zorgt voor een goede gelijkmatige gewichtsverdeling. Een lattenbodem met latten die bol staan en per lat kunnen kantelen, biedt een volledige vering en een perfecte ondersteuning. Wanneer men op de ene lat duwt, reageert meteen de andere.

•Eén zeef goede ondergrond is de boxspring. De verticale vering van de boxspring geeft het matras op de juiste wijze tegendruk. Een groot voordeel van een boxspring is eveneens de zeer goede ventilatie. De boxspring staat op pootjes of op wieltjes. Er zijn ook dergelijke bedbodems met verstelbare hoofdeinden.

Lattenbodems zijn er in drie soorten: met rechte latten, met latten die een beetje bol staan en met latten die bol staan en per lat kunnen kantelen. De laatste zorgt voor een goede vering en een perfecte ondersteuning.

Matrassen

Alleen verantwoorde bedbodems, gecombineerd met een goed passend matras bieden een goed slaapcomfort en liggen gezond. Daar het lichaam tijdens de slaap vocht afgeeft moet het materiaal zo aangebracht zijn dat het klimaatregelend kan werken: het vocht moet opgevangen kunnen worden en van onderen behoort voldoende zuurstoftoevoer gewaarborgd te zijn.

Om te zorgen dat de bloedsomloop van de bloedvaten vlak onder de huid goed blijft functioneren, mag de ligging niet te hard zijn, anders zouden de bloedvaten worden afgekneld.

Het lichaamsgewicht speelt een belangrijke rol bij het kiezen van het juiste matras. Iemand van 60 kg heeft een zachtere matras nodig dan iemand van 100 kg. De schouders en de heupen moeten voldoende ondersteund worden. Vooral bij de aanschaf van een matras voor opgroeiende kinderen is het van belang dat er aandacht wordt besteed aan een juiste ondergrond en een goediP vering.

Een matras moet regelmatig worden gekeerd. Niet alleen om en om (zogenaamde zomer- en winterkant), maar ook in de lengterichting, dus van hoofdtot voeteneinde. Zo krijgt het matras niet steeds op de zelfde plaats dezelfde druk te verwerken. Het is niet juist een matras te kloppen. Wanneer men af en toe borstelt of stofzuigt is dat voldoende. Natuurlijk is regelmatig luchten ook noodzakelijk.

Kussens

Het doel van een kussen is alleen het hoofd te laten rusten en daarbij de uitholling in de hals te steunen. Men moet er niet in wegzinken. Geschikte vullingen zijn: veren, dons, kunstmatige vezels en latex. De gebruikelijke Hollandse maat voor een kussen is 60 x 70 cm.

De bekende „Franse sluimerrol" is in diverse afmetingen en vullingen bekend, vooral in een lengte van 40 cm en een doorsnede van 15 cm.

De kleine minikussentjes, ook bekend onder de naam „Jantjes", zijn er in diverse afmetingen. Ze zijn erg handig als bijlegkussentjes, tijdens ziekte, bij kneuzingen en dergelijke.

Dekens

De mens ontdekte dat wol een uitstekende koudeverdrijver is. Daardoor ging hij het steeds meer voor zichzelf gebruiken, waaronder ook voor dekens.

Wol is warmte- en koudewerend en weegt niet zwaar. Wollen dekens worden door het verdampen van lichaamsvocht niet klam. Ze trekken geen stof aan en zijn elastisch en veerkrachtig. Wollen dekens zijn verkrijgbaar in diverse kleuren en gewichtsklassen.

Draion dekens, bestaande uit textielvezels, zijn lichte dekens, waaronder men zich prettig voelt. Ze voegen zich soepel om het lichaam en zorgen voor , een behaaglijke droge lichaamswarmte. Vroeger wist men al dat een dekbed, gevuld met natuurlijke veren en dons bevorderlijk was voor een gezonde slaap. De laatste jaren is er steeds meer belangstelling voor. De juiste grootte van een dekbed stemt overeen met de matraslengte. Een gelijkmatige luchtverdeling is het ideale middel om de temperatuur vast te houden. De lucht heeft ook tot taak het lichaamsvocht van de slapende door het bovendek naar de buitenlucht te voeren. Het dek mag niet op de slapende drukken en moet hem vrij kunnen laten bewegen.

Met het oog op de hygiëne is het aan te bevelen het beddegoed een tot tweemaal per week te verschonen.

De gegevens voor dit artikel zijn ontleend aan het boekje „Gezond slapen", uitgegeven door „Adviseurs voor Beter Slapen", Inkoopcombinatie „Nederland", Divisie Woninginrichting, Postbus 9004, 1006 CA Amsterdam. Prijs ƒ 2,75. Voor verdere informatie betreffende gezond slapen kunt u ook terecht bij de Stichting Slaapvoorlichting, Postbus 102, Bilthoven. Door de boxspring krijgt het matras tijdens de ligging een opwaartse druk, waardoor het lichaam de juiste ondersteuning krijgt op die plaatsen waar dat nodig is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1980

Reformatorisch Dagblad | 68 Pagina's

Gezond slapen begint met de keuze van de bedbodem

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 maart 1980

Reformatorisch Dagblad | 68 Pagina's

PDF Bekijken