Kaartspelen
spinozistische wijsbegeerte. ,De heilsfeiten zijn bij hem slechts zinnebeelden, Christus neemt elke dag in ons de menselijke natuur aan en de Bijbel moet zich naar ons schikken en niet andersom. Hij leidde een teruggetrokken leven en was uiterst verdraagzaam. U kunt hem een ,,oude schrijver" noemen, want hij schreef en leefde lang geleden, maar die naam bewaren wij toch liever voor meer rechtzinnige schrijvers. De laatste tijd trekt hij weer wat belangstelling maar wij moeten zijn werk toch afwijzen. PB wordt, kunt u de krassen opvullen door er met een krijtje dwars overheen te wrijven. Zijn de krassen diep en wordt de tafel vaker gebruikt, dat kunt u een papje van gips maken en de krassen hiermee opvullen. Zorg dat er niets naast komt en schuur voorzichtig af met zeer fijn schuurpapier zodra het gips droog is. U kunt ook gelaten afwachten tot zich op de hele tafel een wirwar van krassen heeft ontwikkeld en doen alsof het zo hoort...
Wat betekenen de figuren op de kaarten en waarom is men vaak zo tegen het kaartspel? Hoe is dit bij het schaakspel? Antwoord:AI vanaf het begin onzer jaartelling zijn allerlei kaartspelen met allerlei afbeeldingen en spelregels bij allerlei volkeren bekend: Egyptenaren, Arabieren, Hindoes, Chinezen. Vanaf 1300 zijn ze ook in Europa nawijsbaar en wel in vormen die duidelijk verwant (of zelfs gelijk zijn aan) ons huidige kaartspel. De figuren stellen hoger en lager geplaatste personen voor uit de oude samenleving: heer (koning), vrouw (koningin), aas (godheid), boer en vervolgens de nummers (de grote massa). U vindt die figuren ten dele in het schaakspel terug. Vanouds is in gereformeerde kringen het kaartspel afgewezen en dat wel op vele gronden. Allereerst zijn de afbeeldingen op de kaarten vaak allesbehalve stichtelijk. Ten tweede: er werd en wordt vaak om geld gespeeld. Ten derde: men speelt het vaak in cafés en op' plaatsen waar u en ik niet behoren te komen. Ten vierde: het is meestal op te vatten als kansspel. En nu mag het waar zijn, dat wij door loterij of kansspel God niet dwingen een keuze te doen (zoals vroeger wel werd gedacht) omdat datgene wat wij „toeval" noemen toch weer op vaste natuurwetten berust, dat neemt niet weg dat wij de voorkeur geven aan een behendigheidsspel (sjoelen) of een denksport zoals dammen of schaken. De stukken van het schaakspel hebben meer een militaire achtergrond: koning(in), kasteel, paard, loper enz. Wordt de koning „geslagen" dan is het spel uit. krioelt in de zomer echter van bijen, ook als de buren geen imkers zijn.
Om van dit boeiend bijenleven overtuigd te raken moet men meer van die insekten afweten. Daarvoor moet men eerst wat theorie opdoen en dat kan goed met dit boekje. Voor de ervaring moet men bijen gaan houden en wie dit boekje doorleest zou best eens de animo daarvoor kunnen krijgen. Zo maar üjen houden gaat nu eenmaal niet; het zijn hoogst inlïtïBcélsante diertjes waarvan zelfs oude ervaren imkers erkennen dat ze er niet alles van begrijpen. Men moet „kijk op bijen" hebben om ze met succes te kunnen houden! Dit boekje beoogt de lezer dat te geven. Het is geen handboek voor de ervaren imker en is daarvoor ook niet bedoeld.
Naar mijn gevoel gaat het toch voor de leek vaak nog wat te diep en worden er soms, overigens interessante, zijwegen bewandeld. Dit kan echter ook de waarde van het boekje juist vergroten.
De detailtekeningen zijn goed. De twaalf kleurenfoto's van Hans Pfletschinger zijn volgens de auteur in zijn voorwoord, uniek. Dat is waar, voor honderd procent. Prachtige foto's en bijzonder duidelijk. Van deze insekten zag ik ze niet eerder zo gaaf. ,N.a.v. „Kijk op bijen" door Wim Oudshoorn. Uitgave van Zomer en Keuning, Ede. 100 bladzijden, met kleurenfoto's en tekeningen. Paperback. Prijs 14,50. 14 16 17 19
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1980
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 april 1980
Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's