Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CHRISTUS DIERBAAR

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

CHRISTUS DIERBAAR

U dan die gelooft is Hij dierbaar. 1 Petrus 2:7a

4 minuten leestijd

Wie is die Hij waar onze tekst over spreekt? Jezus Christus de ultv koren Hoeksteen. De door mensen verworpen Christus, de docr de der verhoogde Zoon van God. Over Zijn vernedering en verhoging h( ben we de laatste tijd weer veel kunnen horen. Is het tot een keus gel men? Het is met Christus verwerpen of aanvaarden.

U zegt „ja maar". God zegt: Maar de ongehoorzamen wordt gezei de Steen die de bouwlieden verworpen hebben, Deze Is geworden een hoofd des hoeks, en een Steen des aanstoots en een Rots der gernis, degenen namelijk die zich aan Zijn Woord stoten.

Wat hebt u hierop te zeggen? Achter Gods ernstige waarschuw! Christus niet te verwerpen dringt de nodiging Hem aan te nemen. E keert u en gelooft het evangelie. Gray zegt ergens treffend: Ongelt gaat vaak door onder de naam van nederigheid, van kleinheid in je: en daarom koesteren wij het, In plaats van het te verwerpen als zonde

Ook al komt het woord „Hij" niet in de oorspronkelijke tekst voor, weten allemaal dat Christus Is bedoeld. Goed gelezen staat er: de ÜV baarheid is voor u, namelijk de gelovenden. Christus is een en al di baarheid voor degene die gelooft. Wat dierbaar, kostbaar is, heeft wa de. De waarde van Christus is met geen woorden uit te drukken. Hij veel schoner dan de mensenkinderen.

Waarom is Hij dierbaar? Omdat God de Vader Hem heeft uitverkoi en gezalfd met de Heilige Geest. In Hem woont al de volheid der Ge held lichamelijk. Als we alles van Hem konden zeggen wat er te zegg valt, dan was de helft ons nog niet aangezegd. Daar vallen gelukkig onze dierbaarheden en ons dierbaar doen bij weg. Voor wie is Hij di baar? U dan die gelooft.

Hij is dierbaar in de majesteit van Zijn waarachtig mens en God zijr enigheid des Persoons. Omdat Hij zich van eeuwigheid Borg heeft { steld bij de Vader voor Zijn gemeente. Dierbaar in Zijn woorden en dl baar in Zijn wonden. Dierbaar in Zijn liefde en in het zoeken van v verloren is. Als Hij bloed zweet In Gethsemané of van God verlat hangt aan het kruis te schande voor hemel en aarde, dan nog, dan ji is alles wat aan Hem Is gans begeerlijk. In Zijn open armen valt een V( van moordenaars en zondaars en de prijs is duur die Hij als koops( voor u heeft betaald. Er is sprake van dierbaar bloed, van kostbi bloed.

Hij is dierbaar in de kracht van Zijn opstanding en in het thuisbreng van Zijn verdiensten in de hemel, en in het zenden van Zijn Geest niet anders doet dan Christus verheerlijken. Als Hij er niet was, wi zouden wij dan moeten blijven? Wij met zijn allen? Dan moet God c als waardeloos wegdoen voor Zijn aangezicht, alle vroomheid en deu ten spijt. Alle gerechtigheid en leven en vrede is in Hem. Buiten Hem z we niets dan armoe en ellende, en daar moet u maar niet zo dierbt over doen. Wring u maar niet in duizend vrome bochten om u dierbs te maken. Dat gaat dwars tegen de bedoeling in van het evangelie. Vc wie Christus dierbaar is, die krijgt heus wel een walg aan zichzelf.

Het gaat maar om één groot geheim en of u dat leert kennen: all kwijt en Jezus rijk! Hij wordt ook dierbaarder naar de mate u er ach komt: uit u geen vrucht in der eeuwigheid, maar uw vrucht wordt uit I gevonden. Iemand schreef eens over de dierbaarheid van Jezus: Bij e heerlijke vrucht hebt ge nog schil en klokhuis die niet gegeten kunn worden. Aan Jezus is alles goed, nodig, bruikbaar en Hij Is in zijn geh( onmisbaar. Mijn Liefst^ is blank en rood en Hij draagt de banier bov tienduizend. U dan die gelooft is Hij dierbaar. U die gelooft, dat zijn ^gelovenden, zoals er eigenlijk staat. Dat zijn ze die tot het geloof komi in het geloof blijven en in dat geloof zich oefenen.

We kunnen Christus niet kopen, we kunnen de genade nooit verd nen. Hij is alleen voor en door het geloof te kennen. Wie in Hem gelo verwacht niets meer van zichzelf. Het ongeloof verblindt en ziet ge schoonheid in Jezus. De levensbesllssing valt bij het geloof en ongelo U kunt niet geloven? U hebt gelijk, als u er nog bij vermeldt: ik wil n geloven. Daar kan Jezus ook alleen maar wat aan doen. U verhoren) ge bidt: ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp. Zulk een gele ziet licht midden in de nacht.

KATWIJK AAN ZEE DS. H. VISSE

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 mei 1980

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

CHRISTUS DIERBAAR

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 31 mei 1980

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken