Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

bemanning mammoettanker naakte begimiersfout

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

bemanning mammoettanker naakte begimiersfout

ir. Van Krimpen {Havenbedrijf} over bijnaramp:

4 minuten leestijd

ROTTERDAM — De bijna-ramp met de Libelanse tanker „Energy Concentration" dinsdag in de iropoort heeft de Rotterdamse havenautoriteiten geïrkt in hun argwaan tegen schepen onder goedkope ig. „Je ziet steeds vreemdere ongelukken gebeuren st dit soort schepen", zegt adjunct-directeur mr. C. n Krimpen (40) van het gemeentelijk havenbedrijf in )tterdam.

Van Krimpen (nu hoofd n de nautische sector, 3eger zelf tankerstuurman) igschikt de gebeurtenissen n dinsdagmorgen op de Liberiaanse tanker onder het hoofdstuk „vreemde fouten". Hoe is het mogelijk, vraagt hij zich af, „dat de bemanning de „beginnersfout" heeft gemaakt om de middentanks van het schip leeg te pompen, terwijl de tanker

voor en achter nog volgeladen was".

t^oals op Betelgeuse"

Toen het tankschip onder deze drukverschillen begon te scheuren, had er een explosie kunnen ontstaan. „Zoals op de ,,Betelgeuse", vermoedt Van Krimpen. „Reken dan maar op een waanzinnige brand". Er zouden volgens hem waarschijnlijk slachtoffers gevallen zijn onder de bemanning en onder het walpersoneel.

Van Krimpen gelooft overigens niet, dat de bevollüng van Vlaardingen, Rozenburg en Maassluis daarbij veel risico zou hebben gelopen. „Glasschade ja, slachtoffers nee," schat Van Krimpen. De kans op zogenaamde domino-effecten (overslaan van het vuur op tanks aan de wal) taxeert hij op „bijna nul".

Scherpe controle

Het zijn vooral de schepen onder goedkope vlag (Liberia, Panama, Singapore en Cyprus) die het gemeentelijk havenbedrijf van Rotterdam met zor;* bokiikt. De kwaliteit van de (vaak al even giwdkono) heinanningen loopt volgens Van iCrimpen zienderogen terug.

Niet aljeen de kwaliteit, ook de toestand aan boord. ,,Een slecht schip en een .slechte bemanning gaan vaak hand in hand". De Rotterdamse havenloodsen hebben tegenwoordig opdracht om te rapporteren als ze dergelijke schepen binnenbrengen.

Maar volgens Van Krimpen zal dat niet genoeg zijn. Hij gelooft dat het gemeentelijk havenbedrijf en ook de particuliere havenbedrijven steeds meer verantwoordelijkheid zullen moeten nemen voor dit soort schepen. „Je kan niet bij elk schip een kerel zetten*,, zegt Van Krimpen, „maar de Rotterdamse havenautoriteiten zijn van plan scherp te controleren en gevallen door te geven aan de scheepvaartinspectie. We zullen schepen desnoods vasthouden tot de scheepvaartinspectie mankracht heeft vrijgemaakt voor controle", aldus Van Krimpen.

Adjunct-directeur Van Krimpen is tevreden over de samenwerking in het Rotterdamse. havengebied tussen brandweer, politie, rijksdiensten en gemeentelijk havenbedrijf. „Men raakt goed op elkaar ingespeeld", zegt hij:

Toen enkele jaren terug de benzinetanker „Laurentius" verongelukte op de Nieuwe Maas, hadden verschillende autoriteiten moeite om de taken af te bakenen. „Dat is enorm verbeterd", aldus Van Krimpen. „Met gecombineerde commandoposten en coördinaties is een trefzekere rampenbestrijding mogelijk"

Dinsdagnacht was volgens Van Krimpen zonder rompslomp het uiteenlopendste materiaal gemobiliseerd om een werkelijk grote oliemorsing te bestrijden. De havendienst had de Europoort afgegrendeld. Rijkswaterstaat had de oliebestrijder „SmalAgt" uit Schevingen gehaald en zelfs de veeg-armen van de „Cosmos" lagen klaar. De „Cosmos" is het nieuwe oliebestrijdingsvaartuig voor de Noordzee, dat nog in aanbouw is in Kinderdijk.

Op de wal werd constant de concentratie gas gemeten die opsteeg uit de verdampende olie in de zevende petroleumhaven. De concentraties bleven echter onder de explosie-grens en de olietanks van het schip hielden het uit. Het gemeentelijk havenbedrijf hoopt woensdag de besprekingen af te ronden met bergers van Smit-Tak over de definitieve opruiming van de 110.000 ton ruwe olie die nu nog in de „Energy concentration " zit.

Hoeveel olie er precies is ontsnapt, blijkt moeilijk te achterhalen. De rivierpolitie houdt het op 10 ton (ruim 11.000 liter) maar directeur Van Krimpen zei gisteren tijdens een radio-interview dat er wel meer, misschien wel veel meer olie in de haven terecht is gekomen. kunnen spreken." Dit zegt de Europese commissie, het dagelijks bestuur van de EEG, in antwoord op yragen van twee Nederlandse liberale leden van het Europees parlement, Cees Berkhouwer en Hans Nord.' ï''''£'£•£.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juli 1980

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

bemanning mammoettanker naakte begimiersfout

Bekijk de hele uitgave van woensdag 23 juli 1980

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken