Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Kniktanker

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Kniktanker" gaat naar werf Verolme

Grote kans op reparatie-order

2 minuten leestijd

ROTTERDAM — De geknakte tanker „Energy concentration", die veertien dagen terug voor een bijna-ramp zorgde in de Europoort, verhuist zondag naar de werf Verolme Rozenburg. Sleepboten zullen vrijwel de hele dag bezig zijn om de 265.000-tonner door het Calandkanaal te slepen naar Hoek van Holland en vandaar de Waterweg op naar Rozenburg.

Dit heeft het gemeentelijk havenbedrijf in Rotterdam bekendgemaakt. Voorwaarde voor het transport is goed weer, aldus een woordvoerster van het havenbedrijf.

Verolme heeft nog geen contract om de ,,Energy concentration" te repareren. De supertanker zal allereerst schoongemaakt worden, aldus een woordvoerder van Rijn-Schelde-Verolme. Hij sluit echter niet uit, dat het schip lia de ,,cleaning" het dok ingaat voor een inspectie, waarmee de kans op een reparatie-order sterk stijgt.

Verolme Rozenburg heeft ajs eenvan de weinige werven in de wereld een dok, dat schepen tot 500.000 ton kan droogtillen.

Hoe zwaar de ,,Energy concentration" is beschadigd, is nog niet vastgesteld. Volgens de bergers van Smit, die bezig zijn het schip leeg te pompen, is de supertanker niet zo zwaar gehavend dat hïj niet naar Verolme gesleept kan worden. Extra verstevigingen zijn volgens een woordvoerder van Smit niet nodig.

Zeven sleepboten

Smit Internationale zal ongeveer zeven sleepboten inzetten voor het karwei. Zoals de plannen er nu voorstaan, worden het zeven havensleepboten (ongeveer 1.800 pk) die Smit doorgaans gebruikt voor het binnenbrengen van tankers van voor de kust naar het Calandkanaal. ' De bergers van Smit verwachten overigens, dat ze donderdag al klaar komen met het leegpompen van de resterende lll.OCX) ton olie uit de beschadigde Liberiaan. Het verslepen van het schip moet tot zondag wachten, omdat het karwei anders het scheepvaartverkeer teveel ophoudt. Dat zal zondag grote delen van de dag stilliggen voor het transport.

De sleepreis moet beginnen tussen zeven en negen uur 's ochtends. Om ongeveer één uur 's middags willen de slepers aan het eind zijn van het Calandkanaal om tegen zeven uur 's avonds aan te komen bij Verolme Rozenburg. Een luchtopname van de Liberiaanse supertanker „Energy Concentration", die twee weken geleden tijdens het lossen in een Rotterdamse haven is gebroken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

„Kniktanker

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken