Bekijk het origineel

Rijden in de open lucht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Rijden in de open lucht

TRIUMPH TR7 CABRIOLET

6 minuten leestijd

Lan^e t^d heeft het irop g^eleken dat de open luto, de cabriolet, van het ioneel zou verdwenen. Steeds minder autofabrlecen bouwden nogr cabrioets en de auto's die nogr >p de markt waren, waren tl Jaren greleden ontworten.

Aan die periode van onzekerheid 8 nu echter een einde gekomen. .Viumph introduceerde in het 'oorjaar weer een rasechte cabrioet, de TR7 convertible. Met deze .uto hebben we een paar dagen ondgereden.

Zo'n sportwagen is natuurlijk leel iets anders dan een alledaagse «rsonenauto. Het begint al als je 1 wilt stappen. De wagen is erg lag en om plaats te nemen moet je 3 gewoon in de kuipstoel naar beeden laten zakken. En dan lijkt alas ook heel anders. Het dashboard ] niet ergens schuin onder, met en paar eenvoudige klokken, maar aast recht tegenover je. Je kunt r net overheen kijken. Allerlei meters en controlelamp5s geven informatie over het wel n wee van de viercilinder motor an 1098 cc, die voorin is geplaatst n de achterwielen aandrijft. Deze rachtbron levert een vermogen

De Triumph TR 7 is een 'raaie tweepersoons cabriolet. zeer van 79 kW (108 pk) en een koppel van 160 Nm bij 3600 toeren. Ruim voldoende om de Triumph tot zeer goede prestaties in staat te stellen. De motor wordt gevoed door twee carburateurs en reageert onmiddellijk op het gaspedaal. Wanneer je de contactsleutel omdraait hoor je meteen het sonore gedreun uit het vooronder.

Even wennen

Het is eerst allemaal even wennen. De Triumph TR7 is een echte sportwagen, niet gemaakt om comfortabel mee te toeren. Dat merk je meteen aan de tamelijk zware bediening van koppelingspedaal en rem. De pook van de vijfversnellingsbak gaat stroef en moet duidelijk in de versnelling gedrukt worden. Het sturen gaat ook niet licht.

Maar wanneer de temperatuurmeter aanwijst dat de motor goed warm is en je de juiste zit gevonden hebt, mag de TR7 laten zien wat er in zit. Van O tot 100 km maten wij een acceleratie van 10,5 seconden en dat is bijzonder snel. In de praktijk zul je misschien nooit zo snel tot 100 km accelereren, maar het geeft wel aan hoe moeiteloos de wagen elke situatie de baas kan.

Vooral bij het inhalen is de Triumph een sneUe sprinter. Het is dan wel verstandig om terug te schalcelen naar de vierde of nog beter de derde versnelling, zodat de volledige trekkracht voorhanden is. Doordat de wagen zo laag bij de weg ligt, heeft de Triumph ook een bijzonder goede wegligging. In bochten kleeft de auto als het ware aan de weg en bovendien helt de carrosserie nauwelijks over.

Onvolledig

Mocht het voorgaande de indruk gewekt hebben dat de Triumph TR7 cabriolet een echt scheurijzer is, dan heeft men wel een onvolledig beeld gekregen. De wagen heeft nog veel meer kwaliteiten op een heel ander terrein. In feite hebben wij tijdens de tocht met de Triumph nauwelijks hard gereden. Daarentegen hebben we wel volop genoten van de voordelen van het neerklapbare dak.

Wanneer het linnen dak naar beneden wordt geklapt, ontpopt de Triumph zich als een zeer fraaie open auto. Het dak kan heel gemakkelijk naar achteren gevouwen worden, waar het in een speciale ruimte verdwijnt. Vervolgens span je daar een hoes over die het netjes afdekt en je stapt weer in.

En als je dan gaat rijden, met de kap naar beneden, is autorijden opeens heel anders. De wind blaast om je hoofd, je hoort de vogels zingen, de bomen ruisen. Wanneer je langs een pas gemaaid veld rijdt, ruik je de prikkelende geur van het hooi, in een bos ruik je het pas gezaagde hout. En bij een koekfabriek ruikt het naar speculaas. Er is geen dak en er zijn geen raamspijlen; aan alle kanten heb je contact met de open lucht en de natutir. En boven je strekt zich de onmetelijke blauwe hemel uit. Dan bekruipt je een weergaloos gevoel van vrijheid en is snelheid niet meer belangrijk. Wanneer het avond wordt, doe je een jas aan en een sjaal om en je bent voor geen geld bereid het dak te sluiten. En wanneer je 's nachts omhoog kijkt zie je een schitterende sterrenhemel. Om een klein zomerbuitje geef je niets, want door de wervelende luchtstroom vallen de druppels achter de auto. Ja, de echte cabrioletliefhebber doet het dak begin mei naar beneden om het eind september pas weer omhoog te doen.

Nuchter bekeken

Natuurlijk heeft een cabriolet ook nadelen. Het is zelfs zo dat een nuchter, verstandig redenerend mens nooit en te nimmer zo'n auto zou kopen. Daar is ten eerste het feit dat er maar twee stoelen zijn en zelfs geen klein kinderbankje. De kofferruimte is vrij klein en een imperiaal kim je bij deze auto nooit gebruiken.

En dan die linnen kap; die maakt altijd meer lawaai dan een gewoon Ook met de kap omhoog is het een sportief ogende auto. stalen dak en wanneer de kap naar beneden is, buldert de wind om je oren en blaast je haar omhoog. Boven de 60 km moet je beslist een pet ophebben. Zo'n linnen kap is natuurlijk ook niet helemaal waterdicht en tijdens een plensbm kan er wel wat water naar binnen komen.

Bovendien is de cabriolet erg duur: ƒ28.950,-. Voor hetzelfde geld krijg je een limousine met véél meer ruimte, veel meer gebruiksmogelijkheden en veel meer comfort. Wanneer je met de cabriolet over slechte wegen rijdt, begint de carrosserie wat te bewegen en te wringen. Zo'n open auto is natuurlijk nooit zo stevig als een gesloten wagen.

Maar toch, wanneer je een tijdje in de Triumph TR7 cabriolet hebt gereden, mis je in een gewone personenauto wel wat. Je mist de gezonde lucht, het gevoel van vrijheid en het idee in iets heel anders te rijden dan de anderen. In een tijd waarin alle auto's op elkaar beginnen te lijken is de TR7 een frisse uitzondering.

Het interieur is sportief uitgevoerd en biedt veel opbergruimte. Het dashboard van de Oolf werd overzichtelijker en functioneler. De vernieuwde Oolf heeft grotere achterlichten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Rijden in de open lucht

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 augustus 1980

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken