Bekijk het origineel

De sexualiteit in opvoeding en onderwijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De sexualiteit in opvoeding en onderwijs

VOCO afd. Noord-Holland opgericht

5 minuten leestijd

HAARLEM — In de Christelijke Gereformeerde Raakskerk te Haarlem werd vrijdagavond een goed bezochte forumavond van de Vereniging van bij het Onderwijs betrokken Christen Ouders (VOCO) gehouden. Het thema was „Sexualiteit in opvoeding en onderwijs".

Forumleden waren dr. J. W. Stok als gynaecoloog verbonden aan het Diaconessenhuis te Heemstede; mevr. Vonk Noordergraaf-Slingerland moeider van kinderen bij het voortgezet onderwijs; drs M. Harkema docent biologie van de scholengemeenschap „Guido de Brés" in Rotterdam en P. D. Hofland docent opvoedkunde aan een Pedagogische Academie. Voorzitter van het forum was J. W. C. van Meppelen Scheppink.

In zijn openingswoord merkte de heer Hofland op: „Wat jongeren horen moeten is het Evangelie van de hoop en opvoeders hebben nodig een pedagogiek van de hoop. Voor de christen ligt die niet besloten in de emancipatie of zogenaamde bevrijding van het kind — die hoop ligt verankerd in het heilswerk van Christus. Een pedagogiek van de hoop ontleent zijn denken en handelen aan het levende Woord van God.

Aandacht

Daarop moet onze aandacht zich richten. Daarover moeten we ook spreken van een tekort. Het aan de Bijbel genormeerd pedagogisch denken heeft onvoldoende aandacht gehad. Dit geldt ook t.a.v. de sexuele opvoeding. Wij hebben de opdracht ontvangen jongeren bekend te maken met wat God bedoeld met hun leven, ook met hun lichamelijk zijn. Er groeit een geslacht op bij de leus dat kinderen zelf hun normen en waarden moeten ontdekken.

De bevrijding van het kind, ook van de nog bestaande sexuele taboes staat centraal in de anti-autoritaire opvoeding. Het gevolg is dat jongeren niet meer beschikken over waarden of normen waaraan zij zich kunnen oriënteren. Centrale waarden als liefde en trouw die wezenlijk zijn voor het sexuele leven zijn steeds minder bepalend voor het leven van de moderne mens. Maar zonder deze waarden wordt het leven als leeg en zinloos ervaren.

De moderne mens vlucht in de verslaving of pseudo-religie. Deze vlucht, als gevolg van vervreemding van het leven met God en vereenzaming van de mens kan ons verschrikken. Daarom is er nood voor nodig om over de pedagogiek in de schaduw van morgen te spreken in het kader van de hoop. Maar die hoop ontlenen wij aan Hem die voor ons de weg, de waarheid en het leven wil zijn."

Hierna werd door elk van de forumleden een korte toelichting gegeven op een aantal stellingen. Dr. Stok vond dat het sexuele aspect van het menszijn niet geïsoleerd mag worden van de mens als geestelijk wezen. Tegenwoordig wordt te veel nadruk gelegd op het lichamelijk aspect van de sexualiteit.

Wonder

,,Het geslachtsleven van de mens en het wonder van het leven behoren tijdens de biologie-iessen aan de orde te komen", stelde drs. Harkema. Hij wees erop dat, over de wijze waarop voorlichting gegeven wordt, vooraf contact met de ouders van belang is.

Mevr. Vonk Noordergraaf benadrukte dat het gezin voor de vorming van het kind van fundamentele betekenis is voor het latere leven. Na de pauze werden vragen aan het forum gesteld over de sexuele voorlichting op school en over het tijdstip waarop de sexuele opvoeding moet beginnen.

Tijdens de vergadering, die bezocht werd door meer dan tweehonderd belangstellenden, werd tevens de afdeling Noord-Holland van de VOCO opgericht, die in de toekomst opnieuw regionale bijeenkomsten zal organiseren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 februari 1981

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

De sexualiteit in opvoeding en onderwijs

Bekijk de hele uitgave van maandag 2 februari 1981

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken