Bekijk het origineel

„Bij schippersacties zijn alleen maar verliezers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Bij schippersacties zijn alleen maar verliezers"

Federatie van Schippersbonden doet niet mee

3 minuten leestijd

ROTTERDAM — „Bij deze acties zijn alleen maar verliezers. De regering verliest wanneer zij toegeeft aan de eisen van de actievoerende binnenschippers. De binnenschippers verliezen wanneer hun blokkade hardhandig wordt beëindigd." Dat zegt de secretaris van de Federatie van Schippersbonden, S. Veninga. De Federatie, een bundeling van een aantal schippersbonden, waaronder de christelijke CBOB, distantieert zich openlijk van de huidige acties.

Volgens secretaris Veninga berokkent de actie schade aan de binnenvaart in zijn algemeenheid maar ook aan tal van collega's, die wel willen varen en hun inkomen nu een stuk verminderd zien. „Want," zo zegt Veninga, „de schippers hebben het op dit moment al heel erg moeilijk." De gematigde federatie is a de enige schippersorganisatie die zich achter de thans geldende regeling, de zogenaamde OGZV-regeling, voor het vervoer van zand en grind heeft gesteld.

Juist het vervoer van zand en grind is volgens de actievoerende binnenschippers, vertegenwoordigd in de militante schippersvakbonden ONS en ASV, een doom in het oog. De wortels van het huidige conflict dateren van 1975, toen eveneens een grote schippersactie werd gevoerd: een wekenlange blokkade van de Nieuwe Waterweg, met als inzet het behoud van de zogenaamde evenredige vrachtverdeling. De binnenschippers wonnen en de evenredige vrachtverdeling bleef een feit.

Evenredige vrachtverdeling wil zeggen dat, net als bij een taxistandplaats, alle vracht op de schippersbeurs wordt aangemeld, ledere schipper krijgt op zijn beurt een vracht aangeboden tegen een van te voren door de regering vastgestelde prijs. S. VENINGA niet fair"

De actievoerende binnenschippers willen nu dat het zand en grind ook via de schippersbeurs vervoerd zal worden. In eerste instantie was dat ook toegezegd door de toenmalige staatssecretaris Van Kuiten. Op het ministerie van Verkeer en Waterstaat werd hiervoor een regeling uitgedokterd want de nieuwe staatssecretaris, mevrouw Smit-Kroes, wilde de belofte aan de schippers nakomen. De regeling vond echter geen genade in de ogen van de Kamermeerderheid, die het plan van de staatssecretaris verwierp. Door middel van een motie gaf het parlement wel het voordeel van de twijfel aan de regeling van de Organisatie voor grind- en zandvervoer (OGZV). Het probleem echter van deze regeling was dat de producenten en verladers van zand en grind het wel eens waren, maar de schippers waren verdeeld. Alleen de Federatie van Schippersbondenstelde zich achter deze regeling. Volgens het parlement zal deze regeling een jaar op proef van start gaan. Sinds eind januari van dit jaar is zij van kracht.

,,Onzinnig"

Secretaris Veninga noemt het onzinnig van de actievoerende binnenschippers om alles via de schippersbeurs te verhandelen. „Je moet ook rekening houden met de positie van de handelaren. Er is sprake van tegenstrijdige belangen. De huidige regeling is de best denkbare oplossing. Juist de actievoerende binnenschippers hebben de regeling die thans geldt voor een groot gedeelte onmogelijk gemaakt. De toerbeurten werden gewoonweg geboycot. In plaats van de huidige regeling meer kracht bij te zetten, is zij juist slechter geworden. Het is dan ook niet fair om de regeling daarvan de schuld te geven. Het falen, althans voor een gedeelte, van de OGZV-regeling is hoofdzakelijk te wijten aan de actievoerende binnenschippers zelf," zo betoogt de secretaris van de Federatie.

„Ook wij vinden dat aan de onredelijke tarieven een einde moet komen. Een wettelijke regeling is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 augustus 1981

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

„Bij schippersacties zijn alleen maar verliezers

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 11 augustus 1981

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken