Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van alle post heeft 96 procent een postcode

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van alle post heeft 96 procent een postcode

2 minuten leestijd

,,Van de particulieren vermeldt 80 procent en van de bedrijven vermeldt 100 procent de postcode op de poststukken. Op dit moment heeft 96 procent van alle post en postcode", zegt een woordvoerster van de Centrale Directie PTT met grote tevredenheid. „Nederland was een van de laatste landen die de postcode invoerde. Wij lopen er nu mee voorop en het buitenland kijkt jaloers naar ons", voegt ze er aan toe.

De groot en groots opgezette voorlichtingscampagne van de werking en het gebruik van de postcode in de afgelopen vier jaar heeft de combinatie van vier cijfers en twee letters tot gemeengoed gemaakt. Het is geen geheime code meer. „Postcode Gebruik 'm goed". Deze slogan kwam op vele manieren tot ons. Soms nog. Maar het aantal advertenties is sterk teruggebracht. Het is nu meer een herinneringszinnetje geworden.

Er gaat heel wat om in de eerste tak van ons Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Zo'n 40.000 medewerkers dragen hun steentje bij in het lange proces van het leeghalen van de brievenbussen tot het bestellen van de poststukken aan huis. In 1981 zorgde men voor de verwerking van ruim vier miljard stuks binnenlandse brievenpost (inclusief pakjes en tijdschriften).

Verder 200 miljoen stukken vanuit het buitenland hier besteld en er gingen 300 miljoen stukken naar het buitenland toe. Het postbedrijf leed in 1981 een verlies van 82 miljoen gulden. Voor dit jaar verwacht men dit terug te dringen tot 61 miljoen gulden. Voor het eerst sinds 1972 vond vorig jaar een lichte daling van de omvang van het binnenlands postverkeer plaats met ongeveer een half procent. Verhoging van de posttarieven en de teruglopende economische activiteiten zouden daar schuldig aan zijn. De PTT verwacht in 1982 echter een kleine groei in het aantal poststukken.

De invoering van de postcode in 1978 paste helemaal in het kader van de schaalvergroting van de vervoer- en verwerkingssystemen binnen het postbedrijf. Méér gebruik van machines voor de sortering van de in de laatste jaren enorm gegroeide hoeveelheden poststukken in een twaalftal expeditieknooppunten in den lande: daaraan heeft de PTT in de laatste jaren hard gewerkt. Het bedrijf moest doorzichtiger worden en het verwerkingsproces van het postverkeer moest beter beheersbaar worden. Dat de verwachtingen uitkomen, blijkt wel tijdens een bezoek aan het PTT-expeditieknooppunt te Amsterdam. We kijken rond in de schijnbare doolhof van mensen, machines en honderdduizenden poststukken en spreken met medewerkers die het „geheim" van de postcode ontrafelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 mei 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Van alle post heeft 96 procent een postcode

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 mei 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken