Bekijk het origineel

Toekomst wereldscheepsbouw lijkt somberder dan verwacht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Toekomst wereldscheepsbouw lijkt somberder dan verwacht

3 minuten leestijd

KRIMPEN AAN DEN USSEL — De toekomst voor de wereldscheepsbouw ziet er somberder uit dan twee jaar geleden werd aangenomen. De jongste voorspellingen geven aan dat de behoefte aan nieuwe schepen tot 1990 gemiddeld lager zal zijn dan in 1980 werd verwacht.

Dit berichtte minister van Economische zaken G. van Aardenne donderdag toen hij een unieke bouwloods op de scheepswerf van Van der Giessen-De Noord opende in Krimpen aan den IJssel. De markt zal volgens minister Van Aardenne pas rond 1986 weer gaan aantrekken.

„Het profijt van overdekt werken kan ik niet beter demonstreren dan vandaag," verklaarde een gelukkige P. J. van der Giessen, terwijl de herfstregen tegen de nieuwe hal kletterde.

Op de overdekte helling kunnen schepen tot een lengte van 240 meter en een breedte van 38 meter gebouwd worden. Een door de staat gefinancierd overlevingsplan waarmee 135 miljoen gulden gemoeid is, maakte de bouw van deze blikvanger aan de Hollandse IJssel mogelijk. Inclusief de grond heeft de loods 97 miljoen gulden gekost.

Besparing

Bouwen in de loods levert volgens Van der Giessen een besparing van 20 procent op van de bouwkosten van nieuwe schepen. Volgens berekeningen en studies behoeven er 15 procent minder manuren aan de bouw van een schip besteed te worden in de nieuwe overdekte helling.

Minister Van Aardenne legde gistermiddag in de nieuwe bouwloods de kiel voor de eerste van een serie van drie containerbouwloods bij scheepswerf Van der Giessen De Noord. Naast de minister directeur P. van der Giessen. schepen. Hoewel Van Aardenne gelooft dat de werf met de nieuwe hal „met kracht kan werken aan de verbetering van de concurrentiepositie" heeft Van der Giessen-De Noord nog geen nieuwe orders geboekt. „Op dit moment zouden we die wel moeten hebben," aldus de verkoopdirecteur J. Geijbels. De tekenkamer van Van der Giessen-De Noord zit vanaf volgende maand zonder werk. De bouw van de drie containerschepen levert tot het najaar van 1984 werk op de helling op. Volgens Van der Giessen is steun van de overheid onontbeerlijk bij het boeken van de order.

Felle concurrentie

„Zeker is dat de Nederlandse scheepsbouwindustrie een harde dobber zal hebben aan het verwerven van nieuwe orders," boodschapte minister Van Aardenne gisteren somber. Van Aardenne: „Na de sterke inzinking in de periode 1978 tot 1980 heeft de omzet in 1981 zich weliswaar enigszins hersteld, maar met het orderbestand is het nog steeds weinig rooskleurig gesteld."

Felle concurrentie ondervindt de Europese scheepsbouw van de Japanse en Zuidkoreaanse werven. Geijbels: „Prijsverschillen met Japan lopen op tot 50 procent. Het verschil met Korea is bijna even groot. De Koreaanse werven bieden ook nog eens aantrekkelijke kredieten in dollars aan".

De betekenis van landen als Zuid-korea op de scheepsbouwmarkt neemt volgens minister Van Aardenne gestadig toe. „Zij beginnen een zekere rol te spelen in de wisselvalligheden die het herstel van een evenwicht tussen aanbod en vraag op de markt frustreren," aldus Van Aardenne. Deze landen beginnen zich tot teleurstelling van de minister steeds meer te richten op technisch verfijndere scheepstypen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Toekomst wereldscheepsbouw lijkt somberder dan verwacht

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 december 1982

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken