Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

, Ander onderwijs andere leerkracht"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

, Ander onderwijs andere leerkracht"

Tweede congres over middenschool

2 minuten leestijd

ALPHEN AAN DEN RIJN — Onder de titel ,y\nder onderwijs, andere leerkracht" hield de Middenschoolvereniging vrijdag en zaterdag haar tweede congres. Van de 2.500 aanmeldingen konden er, wegens gebrek aan ruimte, slechts 600 worden toegelaten in het Ashram-college in Alphen aan den Rijn.

Onder de aanwezigen bevond zich de [minister van Onderwijs, drs. W. J. Deetman. Zowel in het welkomstwoord van de rector van het college, drs. A. A. H. Maurice, als in de openingsrede van J. van Nieuwenhuijzen, voorzitter van de Middenschoolvereniging kreeg de minister kritiek te horen op zijn beleid.

De tweesporigheid in het voortgezet onderwijs, waarvoor dit kabinet heeft gekozen, brengt onzekerheid. Tweesporigheid betekent dat naast de bestaande onderwijstypen het voortgezet basisonderwijs (VBaO) wordt ontwikkeld. De bezuinigingsmaatregelen noemde Van Nieuwenhuijzen ontmoedigend.

Toen de minister zijn toespraak wilde houden, verlieten een aantal congresdeelnemers demonstratief de zaal. Zij deden dit, nadat één hunner via een megafoon had verklaard niet naar deze minister te willen luisteren. De bewindsman heeft, volgens de demonstrant, door alle bezuinigingen de kwaliteit van het onderwijs aangetast, alhoewel hij met de mond belijdt dat het onderwijs hem ter harte gaat.

De minister zei in zijn toespraak dat de Adviesraad Voortgezet Onderwijs eerste fase (ARVO I) inmiddels een eerste advies heeft uitgebracht. Dit advies heeft betrekking op scholing en nascholing van docenten, met het doel hen te .bekwamen voor het VBaO, ofwel het voortgezet onderwijs eerste fase.

Volgens de minister zijn de Nieuwe Lerarenopleidingen bij uitstek geschikt voor het verzorgen van deze scholing en nascholing. Bij nascholing heeft teamgerichte aanpak per school de voorkeur van de bewindsman.

Pedagoog

Dr. J. H. Meesters, voorzitter van de Adviesraad zei in zijn referaat dat een goede leraar voor alles een goede pedagoog moet zijn. Want op de school van morgen zal het hoofdaccent liggen op de toerusting van jonge mensen. Die toerusting dient de leerlingen in staat te stellen zelf hun levensweg te gaan, daarbij uiteraard luisterend naar goede raad van ouderen en meer ervarenen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 maart 1983

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

, Ander onderwijs andere leerkracht"

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 maart 1983

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's