Bekijk het origineel

CoUeclie imn Militaire luchtvaartmusenm met vijf toestellen uitgebreid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

CoUeclie imn Militaire luchtvaartmusenm met vijf toestellen uitgebreid

Douglas DC-3 Dakota vloog bijna 50 jaar

4 minuten leestijd

Door H.G. Heiden Sinds deze maand is het Militaire luchtvaartmuseum weer voor het publiek geopend. Het museum is gevestigd in twee grote hallen op het ^amp van Zeist" dat zich op enkele kilometers van de vliegbasis Soesterberg bevindt. De expositie is dit jaar met vijf toestellen uitgebreid. Van de 37 vliegtuigen en helikopters die het museum bezit zijn er nu 27 te zien. Tot de nieuwe aanwinsten behoren een Douglas C-47 ,JDakota", een Fokker D-VII uit 1918 en een luchtverdedigingsraket van het type ,J>Jike".

Alle tentoongestelde types hebben onder Nederlandse vlag gevlogen: bij de Koninklijke Luchtmacht, bij de Marineluchtvaartdienst of bij de luchtvaartafdeling van het Koninklijk Nederlands-Indische Leger (KNIL). In het museum kan men vrij rondlopen tussen, om en onder de vliegtuigen. Ook is het mogelijk om in de cockpits te kijken. Behalve aan complete vliegtuigen wordt veel aandacht besteed aan onderdelen zoals vliegtuigmotoren. Het menselijke aspect in de militaire luchtvaart wordt aanschouwelijk gemaakt door onder meer vliegeruitrustingen en uniformen. In de technische afdeling (hal B) zijn landingsgestellen en motoren opgesteld die daadwerkelijk kunnen bewegen en draaien. Rompconstructies, een maquette van een vliegveld, schietstoelen en vluchtsimulators completeren de collectie.

Werking

Bezoekers die willen weten hoe een vliegtuig werkt kunnen daarvoor ook in het museum terecht. Onder de reedS genoemde motoren bevinden zich enkele opengewerkte exemplaren waaraan alle details te zien zijn. Met behulp van de cockpit van een F-84-straaljager wordt In grote lijnen de werking van de stuurorganen en de verschillende schakelaars gedemonstreerd. Een opengewerkte neussectie van een Lockheed Neptune toont de apparatuur waarmee de bemanning van dit marinevliegtuig nog tot vorig jaar haar werk moest doen. In een aparte zaal worden regelmatig educatieve luchtvaartfilms en diaseries vertoond.

De Fokker D-VII in het museum is een van de zeven originele exemplaren die er nog van dit type bestaan. Het in 1918 gebouwde toestel is sinds 1981 eigendom van de Fokker-fabriek. De fabriek heeft de D-VII in langdurig bruikleen afgestaan op de voorwaarde dat de uiterlijke restauratie wordt uitgevoerd door het technische personeel van het museum. Tijdens de openingsuren kan men van de restauratie getuige zijn. Voor zijn tijd was de D-VII een zeer modern vliegtuig. Het toestel was het meest succesvolle jachtvliegtuig van de eerste wereldoorlog en legde de basis voor de Nederlandse militaire luchtvaart.

„Dakota"

Een van de beroemdste vliegtuigen uit de luchtvaarthistorie is de Douglas DC-3 „Dakota". De geschiedenis van dit toestel gaat terug tot 1933. In dat jaar kwam de Amerikaanse Douglas-fabriek op de markt met een geheel metalen verkeersvliegtuig. Dit type, de DC-1, stond model voor de DC-2 die veertien passagiers kon vervoeren.

Door vergroting van de romp ontstond hieruit de succesvolle DC-3. Het toestel maakte in december 1935 de eerste vlucht. Spoedig daarna verzorgden meer dan achthonderd DC-3's ruim 80 procent van het burgerluchtverkeer. Na het uitbreken van de tweede wereldoorlog werden er honderden toestellen gevorderd. Tevens werden er bij Douglas grote orders geplaatst voor een militaire uitvoering van de DC-3. Als militair transportvliegtuig kreeg het toestel de type-aanduiding C-47. Onder de Engelse naam „Dakota" kreeg het vliegtuig zijn grootste bekendheid. Er zijn er totaal meer dan tienduizend gebouwd. Na de oorlog werden grote aantallen „Dakota's" verkocht aan de snel opkomende luchtvaartmaatschappijen. Ze vormden zo de basis van het naoorlogse internationale luchtverkeer.

Binnen het kader van het Amerikaanse hulpprogramma werden er in de jaren vijftig veel C-47's aan de NAVO-landen geleverd. Bij de verschillende Nederlandse krijgsmachtonderdelen hebben zo'n honderd van deze toestellen dienst gedaan. In 1962 werden ze bij de Koninklijke Luchtmacht buiten dienst gesteld en teruggegeven aan de Amerikaanse regering. De nu in de collectie van het museum opgenomen C-47 heeft tot vorig jaar dienst gedaan bij de luchtmacht van Denemarken.

Evenementen

Tijdens de openstelling van het museum, die tot 1 december duurt, vinden er enkele bijzondere evenementen plaats. Van 28 mei tot en met 4 juni wordt gastvrijheid verleend aan de Nederlandse kampioenschappen vliegtuigschaalmodelbouw. Op 3 juli bestaat het museum vijftien jaar en dat wordt op 1 juli gevierd met demonstraties van Fokker S-11-vliegtuigen en een concert van de kapel van de Koninklijke Luchtmacht. In de maanden juli en augustus

Een van de nieuwe aanwinsten is deze originele Fokker D-VII uit 1918. zal de Nederlandse vereniging van amateurvliegtuigbouwers aan de bezoekers tonen hoe een vliegtuig in de praktijk gebouwd wordt. Door personeelsgebrek is het museum alleen op werkdagen open: van maandag tot en met vrijdag van Van de C-47 „Dakota" hebben er circa honderd dienst gedaan bij de Nederlandse krijgsmachtonderdelen. 10.00 tot 16.00 uur. Op feestdagen is het echter wél open. De toegang is gratis.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 1983

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

CoUeclie imn Militaire luchtvaartmusenm met vijf toestellen uitgebreid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 mei 1983

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken