Overstappen op diesel of LPG is niet altijd voordeliger
NAUWKEURIGE BEREKENING IS HARD NODIG
Vanwege de hoge benzineprijzen en de stijgende autokosen gaan steeds meer mensen erover nadenken hoe ze op hun luto kunnen bezuinigen. Een aantrekkelijke oplossing lijkt iet overstappen op een andere brandstof, zoals diesel of LPG. Door de lage literprijzen van ƒ 0,80 voor LPG en 1,20 voor diesel, krijgt men de indruk dat met deze branditoffen veel geld bespaard kan worden. Er zijn echter ook '-waarwegende nadelen, zoals een hoger verbruik bij LPG en !en aanzienlijk hogere motorrijtuigenbelasting. Wanneer is iet nu echt aantrekkelijk om over te schakelen op diesel of LPG?
De ANWB heeft alle zaken eens op :en rijtje gezet en in het blad „De \utokampioen" een artikel gepubli;eerd waarin men aan de hand van een jaar voorbeelden heeft uitgerekend A-anneer het voorlig is een andere brandstof te kiezen. De berekenings•nethode voor het omslagpunt is in feite erg eenvoudig. Gerekend over de periode die een auto in gebruik is, worden de meerkosten gedeeld door de lagere brandstofkosten. Die meerkosten ivorden gevormd door afschrijving, iierzekering en motorrijtuigenbelasting.
Meerkosten
Doordat het overstappen op diesel of LPG een vrij forse investering vergt, krijgt men te maken met een ho gere afschrijving. Een LPG-installatie kost globaal zo"n 2.000 gulden en bij inruil krijgt men er meestal nauwelijks iets voor terug. Voor een auto die over een periode van drie jaar wordt gebruikt, moet men dus rekening houden met een extra jaarlijkse afschrijving van rond de 600 gulden. Ook een dieselauto kost meer dan een vergelijkbare benzine-auto, meestal zo'n 3.000 a 4.000 gulden meer. Bij inruil brengt een diesel echter ook meer op. Over een periode van drie jaar moet men voor een diesel rekenen op een extra afschrijving van ongeveer 500 gulden per jaar.
Bij inbouw van een gasinstallatie neemt de verzekeringswaarde van een auto toe en moet er dus een hogere verzekeringspremie betaald worden. Datzelfde geldt ook voor een dieselauto vanwege de hogere cataloguswaarde van een diesel. Verder moet er voor een dieselauto ongeveer twee keer zoveel aan motorrijtuigenbelasting betaald worden, voor een LPG-auto is dat zelfs nog iets meer. Door de inbouw van een LPG-installatie kan een auto bovendien in een hogere gewichtsklasse komen, waardoor er nog een schepje bovenop komt.
Tenslotte moet men er rekening mee houden dat er bij gebruik van LPG hogere reparatiekosten kunnen ontstaan, omdat de kans op storingen aan de kleppen toeneemt. De praktijk wijst echter uit dat rustige rijders hier over het algemeen weinig last van ondervinden. Een nadeel van LPG is verder het ongeveer 25 % hogere ver
Vooral LPG ofwel autogas is aantrekkelijk vanwege de lage prijs mn 0,80 per liter. bruik en het verlies van een deel van de kofferruimte vanwege de gastank. Dieselauto's hebben dat nadeel niet en zijn over het algemeen zelfs 10 tot 30 % zuiniger dan een benzine-auto. De prestaties van dieselauto's zijn daarentegen weer een stuk lager dan die van benzine- of LPG-auto's.
Omslagpunt
Alles bij elkaar genomen blijkt voor een gemiddelde auto met een verbruik van 1 op 10 het omslagpunt voor LPG te liggen bij 15.500 kilometer per jaar, uitgaande van een gebruik over drie jaar. Wie meer rijdt dan dat omslagpunt is dus goedkoper uit met LPG. Van groot belang voor de vaststelling van dit omslagpunt zijn echter de uitgangspunten van de berekening. Wanneer men bijvoorbeeld uitgaat van een periode van vijf jaar, dan ligt het omslagpunt al bij 12.500 kilometer per jaar. En voor een auto met een hoog benzineverbruik wordt het omschakelen op LPG veel sneller aantrekkelijk dan voor een zuinige auto met een laag benzineverbruik; voor een auto die bijvoorbeeld 1 op 15 rijdt, wordt het omslagpunt pas bij 23.000 kilometer bereikt, uitgaande van een gebruik over drie jaar.
Voor een dieselauto ligt het omslagpunt over het algemeen iets lager dan voor een LPG-auto. Uitgaande van een gemiddelde auto met een verbruik van 1 op 10 is het bij een jaarlijkse afstand van 12.500 kilometer al voordelig over te stappen op een dieseluitvoering. Gaat men uit van een iets zuiniger auto, dan ligt ook hier het omslagpunt hoger; voor een VW Golf is dat bijvoorbeeld 15.000 kilometer per jaar. Ook het prijsverschil van de diesel ten opzichte van de benzineversie is echter van invloed op de uitkomst van de berekening; bij een diesel die bijvoorbeeld 6.000 gulden duurder is dan de benzineversie ligt het omslagpunt .pas bij 17.500 kilometer per jaar.
Uiteindelijk blijkt het niet zo simpel te zijn zomaar vast te stellen waar het omslagpunt ligt. Veel hangt af van het verbruik, het verschil in aanschafprijs en de periode waarover men de auto gebruikt. De ANWB waarschuwt daarom dat men zich niet te snel rijk moet rekenen. Bovendien wordt het rijden op diesel of LPG pas echt aantrekkelijk wanneer men jaarlijks 5.000 a 6.000 kilometer méér rijdt dan het omslagpunt. Voordat men overstapt op een diesel- of LPG-auto is het dus verstandig eerst een nauwkeurige berekening te maken. Het financiële voordeel zou anders wel eens flink tegen kunnen vallen.
Brandstojkosten vormen een grote onkostenpost; overstappen op diesel of LPG kan daarom aantrekkelijk zijn.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1983
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1983
Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's