Bekijk het origineel

Export marinebouw nog niet mogelijk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Export marinebouw nog niet mogelijk

„Continuïteit moet veilig gesteld"

3 minuten leestijd

VLISSINGEN — De directeur Materieel van de Koninklijke Marine, Schout bij nacht, W. Kool heeft afgelopen zaterdag In Vlissingen gewaarschuwd dat er nog talrijke fundamentele stappen moeten worden genomen om de continuïteit van de marinebouw in Nederland veilig te stellen.

Volgens Kool is de samenwerking tussen de Koninklijke Maatschappij De Schelde en de toeleveranciers nog niet optimaal genoeg om een zodanig sterke concurrentiepositie in te newerd gevonden door een douane-ambtenaar die de politie waarschuwde. Volgens de politie is vast komen te staan dat Houben tussen vier en acht uur is verongelukt en dat hij werd aangereden door een auto die door de aanrijding aan de achterzijde op verschillende plaatsen beschadigd moet zijn. men dat export mogelijk is. „Zonder export ontbreekt het langere-termijnperspectief voor de Nederlandse marinebouw". Kool zei dit na het opdrijven van het tweede luchtverdedigingsfregat De Witte de With uit de gigantische scheepsbouwhal bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Dat gebeurde op indrukwekkende wijze en onder het toeziend oog van onder anderen de minister van defensie De Ruiter, de bevelhebber der zeestrijdkrachten admiraal Hulshof en vele genodigden.

De kiel voor de Witte de With werd gelegd op 15 december 1981. Naar verwachting zal de proefvaart begin 1986 beginnen. Het eerste luchtverdedigingsfregat, de Jacob van Heemskerck, ligt momenteel ook in Vlissingen aan de afbouwkade en zal in het najaar van 1985 opgeleverd worden. Deze schepen, die ruim 130 meter lang en bijna vijftien meter breed zijn, moeten het antwoord zijn op de toegenomen dreiging vanuit de lucht voor vlootverbanden. In totaal zijn er nu twaalf standaardfregatten gebouwd, waaronder de laatste twee als luchtverdedigingsfregat.

In zijn toespraak zei Kool verder dat er in de periode van kiellegging, eind 1981 tot heden, veel is gepasseerd. Twee fregatten werden doorverkocht naar Griekenland, maar recent werd de Nederlandse marine bedreigd door de surséance van het RSV-concern. Nu anno 1984, een jaar na de redding van de Koninklijke Maatschappij De Schelde zal het misleidend zijn om de huidige periode te kenschetsen als een tijd van stabilisering. Directeur drs. C. Hartog van De Schelde zei na de officiële gebeurtenis dat over enkele weken het eerste jaarverslag (als zelfstandige onderneming) uit zal komen. Slechts een facet wilde hij mededelen.

Herfinanciering

De behandelde herfinanciering en daarmee het voortbestaan van de onderneming, was slechts mogelijk door de medewerking van rijksoverheid, provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. Meer wilde Hartog er niet van zeggen. Wel rekent hij erop dat de voorwaardelijke opdracht voor de bouw van de eerste serie van vier Multi Purpose fregatten spoedig zal resulteren in een officieel contract.

Ook is er nog een optie op een tweede serie van vier M-fregatten. Daarnaast boekte men onlangs de opdracht voor het bouwen van een torpedowerkschip en de afbouw van de duik- en de monteerschool Pethes. Dank zij al deze opdrachten is de werkbezetting van de scheepsnieuwbouwafdelingen in een aangepaste capaciteit voor de komende jaren veilig gesteld.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 augustus 1984

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

Export marinebouw nog niet mogelijk

Bekijk de hele uitgave van maandag 27 augustus 1984

Reformatorisch Dagblad | 10 Pagina's

PDF Bekijken